hej!

Precis flyttat in i nytt hus, tog min första dusch och jää*lar vad de immade i i badrummet.
Luft in finns men dåligt drag ut tyckte jag.
Lärt mig någon gång att testa ”pappersmetoden” att frånluften ska sugna fast den.
Icke sa nicke, drog ner frånluftsventilen och skådade nedan: se bild

Inte ett rör ingetting..
Vad gör man nu?
Räknas de som dolt fel?
Försäkring?
Badrummet ligger i källarvåning, så eventuell rördragning känns som de blir svårt..

Tack för hjälpen!
 
  • Öppning i vägg där frånluftsventil ska vara utan synliga rör eller ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Mycket möjligt att papperstestet ingår i din undersökningsplikt
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ser ju skumt ut. Har man bara gjort ett hål för att ge sken av ventilation?
Kan du inte försöka undersöka mer vad som gömmer sig i röret.

Försäkring mot ej färdigställd vent. ser jag som utsiktslöst att gå i hamn med.

Har du kontaktat säljaren för en kommentar?
 
E etompau skrev:
Ser ju skumt ut. Har man bara gjort ett hål för att ge sken av ventilation?
Kan du inte försöka undersöka mer vad som gömmer sig i röret.

Försäkring mot ej färdigställd vent. ser jag som utsiktslöst att gå i hamn med.

Har du kontaktat säljaren för en kommentar?
Känns som som du säger att man gjort ett hål för att de ser bra ut inprincip..

Har ej kontaktat säljaren ännu då jag vill ha lite mer kött på benen..
 
Inget dolt fel, väl synligt tycker jag! Har ni besiktat? Ring och fråga säljaren..
 
Väl synligt utan ventilen, absolut. Men de kanske är ens plikt att rycka bort och kolla på under besiktning?
SBR besiktningsmannen kollade ej ventilation, står tydligt i hans papper!
 
harry73
Man behöver inte rycka bort gallret för att se att ventilationen är undermålig. Räcker med att använda pappersmetoden som du gjorde, känna med handen eller sätta igång duschen under 5 minuter och vänta 10 minuter.
Därefter har man indikation att ventilationen funderar dålig, och då blir det fördjupad undersökning och ska du kontrollera ventilationskanaler, motorn, mm.
 
Som köpare bör du undersöka hur ventilationen fungerar, det ingår i ditt ansvar. Detta kan knappast ses som ett dolt fel, hade nog varit enkelt att upptäcka. Det är vanligt att ventilation inte ingår i de besiktningar som besiktningsföretagen gör, liksom VA och el. Då är det ditt ansvar som köpare att komplettera besiktningen om du inte kan göra det själv eller väljer att chansa på att det är ok.
 
Okej!
Tack för förklaring :)!
 
  • Gilla
BBV25
  • Laddar…
A
Ser ut som att man har stoppat in kartong och annat för att stoppa ventilationen. Kanske var det kalldrag och tidigare ägare inte duschade så mycket? Det är inte speciellt svårt att sätta dit en badrumsfläkt annars om hålet går ut genom väggen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
SammieNilsson SammieNilsson skrev:
Väl synligt utan ventilen, absolut. Men de kanske är ens plikt att rycka bort och kolla på under besiktning?
SBR besiktningsmannen kollade ej ventilation, står tydligt i hans papper!
Finns inget så överreklamerat som husbesiktning..de kollar allt som precis vem som helst med minst 1öga ser..
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
uppdatering:

Pratade med fd ägaren igår och han menar att den sattes igen och ersattes med ventilen som kommer från ytterväggen.
Detta i mina tankebanor är lite konstigt då den ventilen inte drar ut luft ut snarare kör in luft.

Och om man sätter igen en frånluftsventil, borde man inte skruva åt den helt och hållet? för den är öppen nu, så fukt kan ju fortfarande vandra upp och angripa isoleringen ovan? :)

Helt grön på detta, så är kanske helt ute och cyklar :rofl:
 
Oklar beskrivning. Är där fler ventiler i det aktuella rum?
Ventiler/ventilation bygger på principen att varm luft rör sig, då fås ett självdrag i ventilerna.
 
E etompau skrev:
Oklar beskrivning. Är där fler ventiler i det aktuella rum?
Ventiler/ventilation bygger på principen att varm luft rör sig, då fås ett självdrag i ventilerna.
där sitter en tilluftsventil, eller ja den ska vara frånluftsventil enligt förra ägaren om jag förstår han rätt.
papperstestet fladdrar mer än sugs fast nämligen..
kan ta bild ikväll :)
 
Det bästa är nog att släppa kontakterna med tidigare ägare, du lägger bara tid på något som inte kan ge något resultat för din del. Ta dit en kompetent person inom ventilation och be denne om ett förslag till lösning och genomför en sådan förändring. Då får du förhoppningsvis en fungerande lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.