jag har en parkeringsplats som är uppbyggd med slipers som stödmur. Dessa är från 70-talet och vissa är mer eller mindre pulveriserade så jag tänkte byta ut allt.
Stödmuren är som ett L 4x5m och ca 20cm hög i kanterna och 50cm i hörnet.

Vad är lämpligt att byta ut dom mot? Byggtimmer?
Eller kan man göra en mur av natursten? Har mycket sånt liggandes på/runt tomten.
Eller några sten/betongblock?

Vill helst att det ska va rätt enkelt fixat och har även tänkt sätta staket i anslutning.
 
Bifogar en bild hur det ser ut nu, har tillfälligt lagat med kantsten där jag tog bort en.
I nuläget är inte hörnet 50cm högt men jag tycker det borde vara.
På platsen kan sopbil/slambil backa in för att vända så viss stabilitet behövs men jag skulle också kunna sätta staketet utanför.
 
  • Trädgård med en tillfälligt reparerad kantsten och grusparti, gräs i förgrunden och en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Nu är en ny stödmur (nästan) på plats av byggtimmer 120x140, bara översta raden på ena sidan kvar.
Jag har förankrat den med 10mm armeringsjärn som jag slagit igenom de 2 nedersta lagren och 50-70cm ner i marken, tror det blev 4st per sida, sen är varje lager ihopkopplat med armeringsjärn genom 2 (och ibland 3) lager.
Staketstolparna 95x95 är bara tänkta för framtida staket och används inte i nuläget för stödmuren.
De ska kompletteras med 2 stolpar till, i mitten på varje sida som kan bli lite stöd till muren också.

Nu undrar jag om ni tror att det här blir tillräckligt stabilt?
Borde jag fixera den med fler armeringsjärn? Eller koppla ihop de olika lagrena med en tryckimpregnerad regel diagonalt( på den sida som inte syns)? eller på något annat sätt?

Jag har inte fyllt på med grus/sten mot muren än, vad bör jag tänka på då? Jag har en hel del kantsten och vanliga stenar i olika storlekar som jag kan använda. Är det dumt att använda det? Ska jag bara ha grus/småsten? Vad bör jag fylla upp med?

Nybyggd stödmur av byggtimmer med framtida staketstolpar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ha borrat några hål horisontellt ut genom några byggtimmerstockar och tryckt igenom enn gängstång och satt en bricka och mutter på utsidan och låtit den gå ut en bit på insidan och satt en stump byggtimmer till och bricka och mutter.

dvs hålla kvar din mur med ett jordankare....

Finns en del youtube klipp på liknande övningar.

/ATW
 
Jag såg sånna varianter tidigare när jag googlade men förstod då inte varför det skulle bli bättre. Tänkte att det blir mer rörelse i marken om jag jag gräver i den, och så kändes det jobbigt...
Nu tycker jag inte det verkar så jobbigt längre så skulle absolut kunna göra det. Räcker det med en meters gängstång? en per sida? i så fall tänkte jag att de kunde "gömmas" bakom de stolpar jag tänkte sätta upp för staket också.
 
J
Nu är jag bara en glad amatör men de bitar med timmer du gräver ner inne i som jordankare kan ju grävas ner stående, och då räcker det ju med någon eller några per sida även om du borrar genom varje lager. Alltså flera gängstavar ovanför varandra.
 
  • Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
Ok, då ska jag se till att fixa det.

Någon som har åsikt om hur utrymmet närmast muren ska fyllas för att det ska bli så bra som möjligt(eller tillräckligt bra i alla fall)?
Spelar det någon roll om jag använder gamla kantstenar, större naturstenar eller grus och småsten?
Även om jag använder större stenar så kommer jag så klart fylla ut med grus också.
 
Är det ingen som har en åsikt om hur jag borde fylla upp ”bakom” stödmuren?
Är det dumt att först fylla ut med större stenar? Natursten eller sånna kantstenar som jag också har liggandes på första bilden?
Är det bättre att bara fylla på med grus/småsten?
 
Min gissning är att en blandning blir bäst.

Du vill ha stora kantiga stenar som hjälper till att låsa marken för att minimera markrörelsen.
Sen behöver du mindre material för att fördela trycket från större stenar då det kan bli för höga punklaster.

så mindre grus/sten närmast muren och större en bit innanför.

/ATW
 
Tack för info ATW.
Då blir det till att slutföra detta i helgen med ankare och fördela grus/sten...
 
J
Vi vill se bilder :)

Gick det bra?
 
Det gick bra, fixade några ankare och fyllde upp med det jag hade. Det känns stabilt nu i alla fall.
I och med att det blev lite högre mur så måste jag dock fylla på med mer grus så småning om.

Ska fixa bildbevis i helgen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P Peson75 skrev:
Det gick bra, fixade några ankare och fyllde upp med det jag hade. Det känns stabilt nu i alla fall.
I och med att det blev lite högre mur så måste jag dock fylla på med mer grus så småning om.

Ska fixa bildbevis i helgen.
Det här liknar ett problem jag står inför och var väldigt nyttig läsning. Preparerade du marken på något sätt som de understa lagret står på? Alltså typ singel, duk, etc.

Nu har det gått några år. Står muren fortfarande på sin plats? Något i hade gjort annorlunda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.