Ska bygga fritidshus för "förlängt sommarboende" (huset kallt på vintern). Finns ingen el på platsen, som är morän i skogsmark (högt beläget, typ stenig mark och tallmo).

Gjuta platta är uteslutet, eftersom den inte går att värma och det är ju också en kostnadfråga.

Blir lite deppigt när det står överallt att plintgrund och krypgrund är att betrakta som riskkonstruktioner. Så har man ju byggt stugor i all tider och jag har aldrig varit med om mögel i en öppen/välventilerad plintgrund. Kanske är jag aningslös då?

Någon jädra grund måste ju huset få - och bygget ska jag utföra själv för att hålla ned kostnad (eventuellt med köpt stom-byggsats), så grunden bör ju vara så enkel som möjligt, utan att äventyra slutresultatet. Att det blir fråga om schaktning begriper jag. men hur djupt och måste plintar ned till frostfritt i den här typen av terräng?

Även synpunkter på isoleringslösning och ventilation för ett hus som är kallt på vintern är av intresse!
 
Det låter ändå som du kommit till ett val som passar såväl markförhållanden och budget - plintgrunden. Eftersom ni bygger på moränmark så skulle jag valt samma alternativ i ert fall. Har 2 fritidshus mellan 35-65 m2 som är uppbyggda med plintgrund. Inga problem med fukt eller liknande.
 
B
Riskkonstruktion är inte detsamma som dålig konstruktion. Det finns risker med alla konstruktioner. Men tar man riskerna i beaktande för given konstruktion är sannolikt plintgrund ett utmärkt alternativ .

Bygger själv med plintgrund och har sökt med ljus och lykta efter goda skäl att inte bygga så. Har fortfarande inte funnit skäl emot. Så mitt råd, bygg på!
 
Tack för bra svar! Vad säger ni om djupet på plintarna då. Grundläggningsdjup enligt tabell i Gästriklands inland verkar vara 1.7 meter... Tillverkarna av småstugor brukar säga att om det är väldränerat underlag räcker det att schakta, lägga stenkross och cementplattor. Självklart tänker jag inte lägga huset på cementplattor, det ska gå att krypa under huset och plintar blir det, Men måste man gräva så djupt som 1.7 meter i den här typen av terräng, för att bära ett envånings fritidshus? Vill ju hitta en kompromiss mellan rimligt utförande och pris.
 
B
Jag har använt mig av just den metoden du beskriver: Schakta, lägga stenkross och cementplattor. Däremot har jag adderat betonghålsten för att byggnaden ska komma högre upp så att det är möjligt att komma in under om det skulle behövas.

Kan vara svårt att hitta betonghålsten och ska inte förväxlas med hålsten i lättbetong.

https://www.blixbocement.se/produkter/betonghalsten/
 
B
kan tillägga att jag även försökte förstå vikten av att gräva ner plintar istället för att göra som ovan beskrivet. Även där svårt att hitta klara fördelar med nedgrävda plintat. Verkar snarare finnas nackdelar med risk för sättningar om man inte gräver djupt nog.
 
Riktigt intressant! Läser allt jag hittar på nätet (t.ex. husgrunder.com och tjallden.com) och börjar luta åt samma slutsats - att cementsten på en schaktat och dränerad yta kan vara vettigare än en plintgrund! Då menar jag schaktat till ett rimligt djup, inte 1,7 meter... och givet att huset anläggs på ett ställe som inte är "blött" (i mitt fall en högt belägen slänt i ett moränfall - det är mycket sand i marken).
Men man hamnar ju i amatörmässiga avgöranden - proffssajterna har mycket kunskap att förmedla, men det slutar ju alltid med grävning till frostfritt (med avräkning för läckande värme från huset och det är ju inte aktuellt i mitt fall).
Om man tänker sig bärande reglar som ska ligga i två eller tre rader så verkar det vettigt att gräva extra djupt (diken) i dessa linjer och sedan ett mindre djup mellan raderna? Makadam för dränering och sedan avsluta med något finare för att få en bra avjämning under plattor/betongsten... Skulle det vara en bra ide att gjuta en enklare sula som underlag för "plintraderna) med lite armering i? Den skulle då ha en bredd på kanske 30 cm och ersätta cementplattorna.
Borde man kapilärbryta/isolera på något sätt eller ska man bara satsa på dränerande underlag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.