Hej,

Jag bor i ett område där vägarna tillhör en förening, där även jag är medlem. Fastigheterna är privata. Vi betalar en årlig medlemsavgift för att bo i området.

Den största delen av vägen fram till vårt hus ägs alltså av föreningen. Finns det allmänna regler för vem som ska stå för kostnaden om en sådan väg ska förbättras/göras om? Är det vi som kör på den biten av vägen, eller är det föreningen?

Vem blir ansvarig om det vintertid inte går att köra fram med t ex ambulans eller brandkår för att vägen är för dålig? Då menar jag inte vår korta väg till parkeringen som vi själva ansvarar för naturligtvis, utan den delen som tillhör föreningen, men som bara vi kör på och inga av de andra medlemmarna?

Kan vi bli tvungna att betala kostnaden helt själva, då det finns medlemmar som inte vill att medlemsavgiften ska gå till vägar de själva inte råkar köra på? Finns det någon lag som reglerar sådant? Vem betalar vad?

Maria
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag antar att ni har en vägförening/vägsamfällighet som sköter vägen.
Beroende på hur det ser ut så kan ni ha vägbidrag från staten eller kommunen, eller så bekostar ni allt själv inom föreningen.
Ofta så har varje fastighet ett andelstal som styr hur mycket som skall betalas till vägsamfälligheten.
Ett par länkar:
[länk]
[länk]

Hej, och tack för ditt svar!
Det är en småstugeförening som äger vägar, grönområde, brygga, mm. De flesta av oss har byggt om våra stugor till permanentboenden. Vi har andelar i den föreningen och betalar en medlemsavgift varje år. Det står inget i servitutet vem som ska stå för kostnaden när vägen ska göras om. Det ska bli en vändplats också där sopbilen ska vända, eftersom vårt hus ligger sist på vägen, så jag tycker inte det är rätt om vi själva ska stå för hela kostnaden. Det verkar så godtyckligt när medlemmar säger att de inte vill att medlemsavgiften ska gå till vissa delar av vägen. Det måste ju finnas regler som man kan följa. Det handlar inte om att jag inte vill göra/betala min del, jag vill bara att det ska gå rätt till om det finns lagar att följa och inte bli utnyttjad.

Mvh

Maria
 
Redigerat:
Jag är ingen expert, men är själv med i en vägsamfällighet.
Vår väg behöver snart en ny beläggning, och den kostnaden kommer såvitt jag förstår delas lika på alla fastigheter oavsett andelstal.
Pengarna som finns i kassan räcker inte till en sådan stor utgift.
Snöröjning o annat ingår annars i själva vägavgiften.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
Om samfälligheten sträcker sig till din fastighet så ska föreningen sköta vägen dit, sen tar ditt ansvar över för den sista biten till ditt hus. Om inget annat avtalats.

Själva vitsen är ju att det blir kollektiv bestraffning/belöning när styrelsen tar sina beslut. Man kan ju inte avstå att betala för något bara för att det inte råkar vara till din glädje med en vändplan.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Får ni stadsbidrag måste man följa ett antal regler.

Andelstal bygger ju på att den som bor i början på vägen betalar mindre än den som bor i slutet. Sen finns det även andra faktorer som påverkar.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
Är inte alla medlemmar helt på det klara så kan man begära att Lantmäteriet ska utreda samfälligheten och då får alla vara med och betala för detta.

Har själv varit med om detta då det fanns dom som inte ville betala då dom sällan använde vägen. Dom fick vara med och betala för förrättningen men sen hamnade dom utanför samfälligheten.

Efter förrättningen klargörs det hur mycket tex företagare/lantbrukare ska betala extra för deras slitage på vägen. Året runt boende kan ju rimligtvis betala lite mer om dom förväntar sig att ta sig till jobbet året runt.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
Det normala är att föreningen ska sköta vägen fram till TS hus på samma vis som för alla andra. Oftast är andelstalen satta efter hur stor del av vägnätet man använder och hur mycket. En kommersiell verksamhet med kunder in och ut på vägen betalar därför mer än vanliga hushåll och någon som bor många km in på vägen betalar mer än någon som nästan bor ute vid allmän väg.

Därmed betalar inte någon annan för dig även om föreningen underhåller vägen även bortom deras hus, du betalar ju mer just för det (om nu skillnaden i längd är så stor att man alls bryr sig om att differentiera taxorna). Samma sak med vändplanen. Den kommer ju alla till del även om den av naturliga skäl kommer längst bort på vägen.

Så stå på dig!
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
Alla som svarar verkar förutsätta att det handlar om en vägsamfällighet. Men jag tycker inte att det på TS beskrivning. Men oavsett så borde ju vägen skötas på samma vis.
 
  • Gilla
Azalais och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga: det finns absolut lagstöd för hur man ska göra. Lite beroende på när det är gjort är ni nog del i en samfällighetsförening eller har andel i en gemensamhetsanläggning. Det kan heta lite olika beroende på när det är inrättat. I en gemensamhetsanläggning har ni då normalt andelstal efter vägbelastningen enligt något som kallas tonkilometermetoden, en slags schablonmetod.

Går du in på ”min fastighet” på lantmäteriet finns sådana rättigheter med. Läs gärna där och återkom så ska nog det här gå att bena ut.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla som svarar verkar förutsätta att det handlar om en vägsamfällighet. Men jag tycker inte att det på TS beskrivning. Men oavsett så borde ju vägen skötas på samma vis.
Ja?
Det skriver ju TS.
”Jag bor i ett område där vägarna tillhör en förening.”
Kan givetvis vara något helt annat, men sannolikt är det en vägförening/vägsamfällighet.
 
  • Gilla
Azalais och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Låter givet att föreningen betalar för underhåll av sin egen väg.

"Jag vill inte betala för den del jag inte nyttjar" låter lite som vi hade i vår gamla BRF när man skulle renovera rören från de öppna spisarna. Några som bodde högt upp i huset ville betala mindre än de som bodde längre ner eftersom deras rör var kortare. Ordförande förklarade helt enkelt att så gör man inte för då ska man dela upp allt, ny eldragning för källaren blir dyrare för de som bör högre upp, renovering av hissen bör rimligen bekostas av de högst upp i huset etc. Det dödade rätt effektivt det gnället. :cool:
 
  • Gilla
HeineA och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla som svarar verkar förutsätta att det handlar om en vägsamfällighet. Men jag tycker inte att det på TS beskrivning. Men oavsett så borde ju vägen skötas på samma vis.
Vilken typ av förening tycker du?

Någon form av gemensamhet är det ju då det innefattar även grönområde, så det är ju inte en renodlad vägsamfällighet. Men en samfällighetsförening bör ju kunna innefatta båda vägar, grönområden och VA. Vilket jag antar är ganska vanligt i stugbyar.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
Men det tycks inte vara andelstal som det brukar vara i en vägsamfällighet, något som alla verkar utgå ifrån. Jag har inte facit, men majoriteten av de som svarat tycks ha gjort antaganden som det inte finns stöd för.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det tycks inte vara andelstal som det brukar vara i en vägsamfällighet, något som alla verkar utgå ifrån. Jag har inte facit, men majoriteten av de som svarat tycks ha gjort antaganden som det inte finns stöd för.
Sant men det kan helt enkelt ha med att det är en samfällighet som borde uppdatera sina stadgar och även genomföra en ny förrättning.

Samfälligheten var säkert bra för 15 sommarstugor 1964, men saker förändras, vissa gubbar lever kvar.
 
  • Gilla
Azalais
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.