Hallå!

Jag har låtit lägga om mitt golv med massiva ekstavar i fiskbensmönster. Nu har jag ett par kvadratmeter ek över som jag skulle vilja göra en bänkskiva av till köket, i samma mönster som golvet. Jag är dock nybörjare när det kommer till snickeri, så jag tänkte be om råd och eventuellt avråd här innan jag sätter igång.

Min tanke är att limma fast stavarna i en plywoodskiva (15 mm), såga till kanterna och hål för häll och ho och limma på eklister längs kanterna. Min fundering är då hur jag bäst undviker bildning av sprickor mellan stavarna, och om det är någon risk att plywooden slår sig trots att man limmar på ek ovanpå? Eftersom skivan lär få utstå en del väta är jag mån om att det ska vara så tätt som möjligt mellan stavarna. Räcker det med att använda vitlim och tvinga stavarna mot varandra och plywood, eller är det bättre att använda epoxy eller något annat som tätning? Hur skulle ni ha gjort?

Stavarna är 50x250 mm, 16 mm tjocka. Skivan ska vara ungefär 64x160 cm.
Skiss av köksbänkskiva med fiskbensmönsterade ekstavar och utskurna områden för spishäll och diskho.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Egentligen är det en no-no att limma massivträ på det där viset. Träet kommer röra sig i sin breddriktning och limmar man fast planken i varandra och i ett dött underlag som plywood hindrar man (i negativ bemärkelse) den rörelsen.

...men! Det där har gjorts förr och det fungerar bevisligen(?). Sök på "herringbone table top" så får du både bilder o filmer på hur det gjorts.

Liten inspirationsbild (ej min), jag tycker det är snyggt!

Kök med massivt träarbetsbänk i fiskbensmönster, diskho, kran och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
På vilket sätt är det i negativ bemärkelse? Finns det någon annan metod där man kan låta stavarna röra sig, men får tätt emellan? Typ en elastisk fog av något slag?

Bilden gör ju mig tyvärr inte mindre sugen. Väldigt läckert!
 
Jag måste säga att jag inte heller förstår vad @Ola C menar, vilket gör mig lite illa till mods då han ju är en erkänt duktig snickare.

Jag hade tvärt om uppfattningen att man gjorde på precis det sättet vid exempelvis fanering för att få en stabil produkt. Jag inser att det som skiljer här är tjockleken på faneret kontra ekstaven, som avgör hur mycket kraft det är i rörelsen.
 
En plywood är väl inte mer död än en ekbit?

Glasfiberarmerad epoxy går ju att ha på toppen.
 
D Daniel 109 skrev:
En plywood är väl inte mer död än en ekbit?

Glasfiberarmerad epoxy går ju att ha på toppen.
Det beror på definitionen av "död". Den är i alla fall helt klart mer stabil, eftersom de tunna lagren av trä är limmade i 90 grader och därmed hindrar varandra från att röra sig.
 
D Daniel 109 skrev:
En plywood är väl inte mer död än en ekbit?

Glasfiberarmerad epoxy går ju att ha på toppen.
Den är betydligt mer ”död” då massivt trä har försumbar fuktutvidgning längs fibrerna jämfört med tvärs fibrerna. En plywoodskiva består av korsvis limmade faner-ark där utvidgning tvärs fibrerna i varje ark i stort sett hålls tillbaka av arken med fibrerna vinkelrätt.
 
Rolig idé med glasfiber! Känns dock fel att stänga in träet på det sättet.

Vill man inte i största möjliga utsträckning antingen hålla eken på plats så gott som möjligt, eller låta den röra sig så fritt som möjligt? Om det första troligtvis orsakar sprickor, vore det då en heltokig idé att limma ihop ekbitarna i varandra, och lägga dem flytande på plywood (eller annat underlag för den delen)?
 
jonmo jonmo skrev:
Jag måste säga att jag inte heller förstår vad @Ola C menar,
Ja, som du va inne på. För ett faner så funkar det bra att limma mot en bärare. Skillnaden här är att "fanéret" är 15mm massiv ek.

Jag är ute lite på okänd mark här ska jag erkänna därav att jag inte gav nåt rakt svar på hur detta ska göras, mer att jag såg en risk. Ett parkettgolv ex har väl ett par mm massiv yta som limmas på en bärare och det funkar ju. Vet inte om parkettgolv är stabiliserade på något vis. Hursomhelst skulle jag känna mig mer bekväm om ekbitarna var betydligt tunnare.

E erilar skrev:
vore det då en heltokig idé att limma ihop ekbitarna i varandra, och lägga dem flytande på plywood (eller annat underlag för den delen)?
Flytande funkar, du kan komplettera med att skruva de hoplimmade ekbitarna i plywooden, underifrån i lite överstora skruvhål. Enda som kan bli strul är kantlisen som låser in mönstret.
 
Redigerat:
Fiskbensparkett hellimmas väl mot underlaget när man lägger golv, så det borde väl funka att göra lika dant om man vill använda det som bänkskiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.