Tack för alla goda råd! Om jag summerar: framför allt, skynda långsamt! Använd naturmaterial som passar den tid vid vilken huset är byggt. Försök rädda kakelugnarna. Var rädd om fönsterbågarna. Lägg tätningen i taket.
Grannarna på gården bor i ett liknande hus. Det är lite bättre isolerat. Men innan de eldar är det tio plusgrader i huset. Första vintern blir det som att sova ute, vi kommer att gå i värmeunderställ och täckjackor. När huset var bebott av bönderna själva en gång i tiden fungerade kakelugnarna, salen var igenbommad på vintern och huset var fullt av folk. Bredvid köket bodde pigan som såg till att det var eldat i vedspisen när de andra kom ner från loftet. Svärfar kom som barn ner till dukat bord.
Nu ska två nollåttor försöka få futt i spisen med blå fingrar iförda stinkande underställ. Det kommer att ställa prov på äktenskapet. Två gånger har huset varit uthyrt. En gång till finnar som skyndade sig att bygga en bastu i badrummet. En annan gång till tyskarna som eldade ihjäl kakelugnarna. Ni som vet lite om kakelugnar kan ju föreställa sig om en frusen familj från kontinenten hamnar i ett oisolerat 1700-talshus och vill hålla värmen med dem. De har spruckit inuti, de måste monteras ner helt.
Vi kommer att göra som bönderna första året: bomma igen vardagsrummet. Men det räcker inte när höststormarna kommer. Vintern blir obarmhärtig. Varmt som i ett Älvsbyhus kan det aldrig bli, yllekallingar kommer vi alltid att behöva. Men det måste vara mänskligt. Jag vill verkligen täta huset. Och jag undrar hur.
 
  • Gilla
jenhul
  • Laddar…
G Gripe skrev:
Om ni ämnar köpa ett hus som öv ca 300 år gammalt måste ni vara försiktiga med renoveringen. Vill ni byta fönster ta bort kakelugnar etc så förstör ni huset för ”alla” framtid. Vi bor i ett hus fr ca 1790 med englas samt innanfönster. Nya kilsågade golv och golvvärme, etc.
Det andra huset från ca 1840 med ”ny” glasveranda [bild][bild]
Vår gård har jag/vi renoverat varsamt under 30 år.
Håller nu på med kilsågad ytterpanel.
[bild] [bild]
Skulle ni köpa huset så bered er på lång och kostsam renovering. Då får ni ett vackert hus med SJÄL.
Iaf köp ett nyare hus.
Med vänliga hälsningar Gustaf
Ni bor där året runt, förstår jag. Hur håller ni värmen på vintern?
 
Ta det lugnt med fönster etc. Det viktigaste är att vindtäta väggarna, synd att man inte satte en vindduk när man la om panelen. Går självklart lika bra att isolera med träfiberskiva, cellulosa, hampa etc

Om kakelugnarna är helt bortom räddning finns det ju nytillverkade att köpa så man behåller stilen iallafall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är det timmerstomme förstår jag inte hur det skulle kunna blåsa rakt genom väggen? Då får ni väl dreva springorna mellan stockarna.
Vad gäller fönstren, jag tjatar så fort jag får möjlighet om våra englasfönster med lösa innanfönster som vi tejpar. Inte en tillstymmelse till kallras och vi har inga element under fönstren. Så byt inte ut några fönster, de gamla rutorna kan inte ersättas med nya på ett snyggt sätt.
Jag kan absolut inte tro att det skulle bli så fruktansvärt kallt i huset. Ni har väl el? Stödkör med nåt element om det behövs!
 
sunnis
Ert 1700tals hus har inte heller så mycket kvar från 1700 talet utan det är antagligen renoverat i omgångar under århundradet med dåtidens metoder, mode och ideér. Ser inte problemet i att man renovera med moderna material och tillvägasätt, så gjorde man förr i alla. Det är de senaste 30 åren man funderar på museum-renovationer. Om innertaket är bortom all räddning så riv det, tilläggsisolera vinden rejält och plasta så det blir tätt, bygg ett nytt vackert innertak i rätt stil för huset. Spara på allt som går att återanvända. För att fixa väggarna, bygg ett installationsskikt, isolera, ev plasta beroende på vilken typ av isolering, passa på att dra ny el och vatten och värme, på med plywood, gips och sedan spika pärlspont, återanvända panel och dekorationer om möjligt. Försök hitta ett lokalt hyvleri, brukar alltid finnas nånstans. Det som finns i dagliga byggvaruhandeln duger oftast inte som panel, foder, socklar i ett gammalt hus, de kan bli riktigt fel med typ Woody "allmoge" list. Inte så lätt att hitta rätt snickerier så var försiktiga med det ni bryter loss.

Gör huset modernt och komfortabelt! Fönstren fixar man ju lätt med energieffektiva innerbågar, kakelugnarna går att renovera och blir det för kostsamt eller inte går att återställa kaklet så kan man riva och köpa en ny och modern kakelugn, de nya är riktigt vackra. Förr i tiden så renovera man efter nutiden. Skäms inte för att sätta 2000 talets prägel och byggteknik, kanske glädjer någon efter år 2100. Viktiga är att man behåller varje epok nånstans i huset.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Fast all plast och tokisolering har ju gett massor av fukt- och mögelproblem i gamla hus.
Jag tror på att använda det sättet att isolera på som man hade när huset byggdes. Ett hus är konstruerat som det är av en anledning, oavsett om det är byggt på 1700-talet eller 2015.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
sunnis
K Kirre2 skrev:
Fast all plast och tokisolering har ju gett massor av fukt- och mögelproblem i gamla hus.
Jag tror på att använda det sättet att isolera på som man hade när huset byggdes. Ett hus är konstruerat som det är av en anledning, oavsett om det är byggt på 1700-talet eller 2015.
Hus möglade aldrig förr i tiden eller vadå?

Det hela är ganska enkelt, vill man få huset att bli tätt och välisolerat med dagens måttstock så får man följdproblemet att isoleringen blir så tjock så att luften kan kondensera i isoleringen när den kyls av om det läcker ut luft. Det har inget med byggteknik att göra utan är ren och skär fysik. Alternativet är mindre organisk isolering, typ lika mycket som det var byggt med från början så det blir en mindre energieffektiv konstruktion, det funkar alldeles utmärkt det med och funkade utan problem förr i tiden utan att man frös ihjäl. Det blir högre driftskostnader och kanske en smula sämre komfort, kallare golv, dragigare etc.

Klart man kan plasta ett gammalt hus. Forumsanningen på BH är att isolerar man organisk isolering kan man aldrig någonsin få fukt- eller mögelproblem.
 
Redigerat:
Jag förstår inte vad du vill säga.
Hus möglade förmodligen inte särskilt ofta förr i tiden när man inte isolerade dem så mycket. Du säger ju själv att tjock isolering ger fuktproblem. Och du kan väl inte påstå att du inte hört talas om fuktproblemen som dök upp när alla skulle tilläggsisolera sina hus på 70-talet.
Jag tror att varje hus är konstruerat för att fungera som det var tänkt från början.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
sunnis
K Kirre2 skrev:
Jag förstår inte vad du vill säga.
Hus möglade förmodligen inte särskilt ofta förr i tiden när man inte isolerade dem så mycket. Du säger ju själv att tjock isolering ger fuktproblem. Och du kan väl inte påstå att du inte hört talas om fuktproblemen som dök upp när alla skulle tilläggsisolera sina hus på 70-talet.
Jag tror att varje hus är konstruerat för att fungera som det var tänkt från början.
Absolut har du helt rätt. Man måste ju se hela konstruktionen och hur den fungerar. Varför man fick problem under nämnd tidsepok berodde på en rad faktorer men det var ju inte plastens fel, utan det var felmonterad plast, eller utebliven plast i kombination med icke fungerande ventilation. Sitter plasten rätt så får man ingen varm inomhusluft som kan kondensera i isoleringen eller i vinden mot råsponten som är kallare PGA mer isolering.

I TS fall som av okänd anledning vägrar plast så kan det bli sådär resultat om man ändrar husets grundkonstruktion genom att göra det tätare och mer isolerat.
 
Redigerat:
Utan att ha sett ert hus så skulle jag tro att det är större risk att draget kommer från golvet än från väggarna
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag undrar också över golven, det står inget mer än att det är breda, fina plankor. Har huset källare eller krypgrund? Går det om det är krypgrund att inspektera den?

Och: vi saknar bilder!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Råd om invändig isolering och tankar om tjärpapp låter i mina öron inte helt optimalt. Att ”plasta in huset” funkar utmärkt om det görs rätt. Kakelugnarna är uppenbarligen inte original, utan ett modernare påfund. De tål för övrigt definitivt mer än en brasa per dygn.

Hus murknade bort i stor omfattning förr. Det är en myt att de inte hade fuktproblem.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Råd om invändig isolering och tankar om tjärpapp låter i mina öron inte helt optimalt. Att ”plasta in huset” funkar utmärkt om det görs rätt. Kakelugnarna är uppenbarligen inte original, utan ett modernare påfund. De tål för övrigt definitivt mer än en brasa per dygn.

Hus murknade bort i stor omfattning förr. Det är en myt att de inte hade fuktproblem.
Sista stycket: källa?
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Varsågod:
[länk]
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.