I vilket fall som helst där frågan kan ställas, ställer jag den här. Jag har en gammal S80 från-99. Höger framhjulsnav har börjat "morra". Lämna in på Volvo, kostar hela "sviden", lämna in på Mekonomen, kostar det brallorna och kavajen. Köper jag bitarna från Biltema, kostar det det samma som om jag köper kalsingarna från någon superdesigner. Huvudbry!?. Enligt Mekonomen i Vetlanda, MÅSTE man ha en hydraulisk avdragare för 25:- tusen för att klara detta. Detta, verkar sagt enbart för att jag skulle avskräckas från att göra jobbet själv och lämna in. Alltnog, jag gör jobbet själv och i samband med detta, byter jag även lagret, gummibälgarna och ABS-ringarna på båda sidor. Volvos 40-70-80- modeller, lär ha ungefär samma framvagnar. Är det någon som har kommentarer?. Hör av er?. Priset på enbart delarna skiljde sig med ca. 1500:-.
 
Har gjort liknande operationer på 2st 850's och en V50. Jag köpte begagnad drivaxel från skroten inklusive knutarna och bytte rubbet i alla 3 fall. Då gällde det alltså att byta drivknutarna. Billigt och enkelt, men blir inte helt nya delar..

När det gäller att byta hjullager däremot, så är hydraulpress snudd på nödvändigt både för att få ut lagret från spindelleden och för att få i det nya lagret. Kanske går utan på något vis, men lätt blir det nog inte.
 
Hjullager på 850 serien är en komplett historia som enkelt skruvas bort. Ingen press behövs och om jag minns rätt är det samma på både 70 o 80 serien. Det enda är 36mm hylsa och ett kraftigt spärrskaft med en herrejävla förlängare för att få loss navbulten..
(Har bytt på både 850 o v70)
 
V50 krävs en hydraulpress för att byta hjullager i alla fall, antog det kunde vara liknande på 70/80 serien. Men det ser man ju när man väl är där och skruvar. :)
 
Mazen Mazen skrev:
Hjullager på 850 serien är en komplett historia som enkelt skruvas bort. Ingen press behövs och om jag minns rätt är det samma på både 70 o 80 serien. Det enda är 36mm hylsa och ett kraftigt spärrskaft med en herrejävla förlängare för att få loss navbulten..
(Har bytt på både 850 o v70)
Det som är medskickat med navenheten är en 65 mm lång M10 bult med 13 mm skalle och en stor bricka som ska hålla drivknuten på plats i navenheten och där är det ju inte några stora påkänningar. Men har inte tittat på bilen ännu.
 
Det är ju bara normalt skruvjobb och nån avdragare behövs inte. Hela navet är ju skruvat i spindeln och slås bort bara.
När det gäller priser på delar och just hjullager så får man bad man betalar för. SKF och FAG är det som fungerar problemfritt. Resten är rena lotteriet. Ett Biltema lager kan gå i flera år samtidigt som det kan bli godnatt efter nån månad bara.
Jobbet i sig är ju ganska enkelt. Ta bort bromsok, skiva och sköld helt och hållet och sen lossa spindeln från stötdämparen och vik ut så kommer man åt allt galant.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är ju bara normalt skruvjobb och nån avdragare behövs inte. Hela navet är ju skruvat i spindeln och slås bort bara.
När det gäller priser på delar och just hjullager så får man bad man betalar för. SKF och FAG är det som fungerar problemfritt. Resten är rena lotteriet. Ett Biltema lager kan gå i flera år samtidigt som det kan bli godnatt efter nån månad bara.
Jobbet i sig är ju ganska enkelt. Ta bort bromsok, skiva och sköld helt och hållet och sen lossa spindeln från stötdämparen och vik ut så kommer man åt allt galant.[/QUOTE
Det är ju så jag tänkt också, men sedan är det ju det ekonomiska. Jag köpte min S80 för 5000:- av en granne som var så trött på den så han hade nog skänkt bort den om jag gnällt om priset. Men en bil för 5 tusen kostar man inte på hur mycket som helst, så Biltema delar får duga. Går inte det här bra, så känner jag en mycket storvuxen kille från något Afrikanskt land som gärna tar hand om bilen och fixar lite för att sedan kränga vidare till någon intet ont anande Svensk.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är ju bara normalt skruvjobb och nån avdragare behövs inte. Hela navet är ju skruvat i spindeln och slås bort bara.
När det gäller priser på delar och just hjullager så får man bad man betalar för. SKF och FAG är det som fungerar problemfritt. Resten är rena lotteriet. Ett Biltema lager kan gå i flera år samtidigt som det kan bli godnatt efter nån månad bara.
Jobbet i sig är ju ganska enkelt. Ta bort bromsok, skiva och sköld helt och hållet och sen lossa spindeln från stötdämparen och vik ut så kommer man åt allt galant.
Jag skrev ett långt svar på ditt inlägg, undrar vart det tog vägen?. Men jag håller med dig.
 
Är det drivknuten så behöver man inte lossa navmuttern utan släpp på bulten som håller spindelleden, vik ner länkarmen så är det bara att dra ur splinsen ur navet.
Iaf på 850 .
 
Mazen Mazen skrev:
Hjullager på 850 serien är en komplett historia som enkelt skruvas bort. Ingen press behövs och om jag minns rätt är det samma på både 70 o 80 serien. Det enda är 36mm hylsa och ett kraftigt spärrskaft med en herrejävla förlängare för att få loss navbulten..
(Har bytt på både 850 o v70)
Då är det olika utförande på 850 och S80 yttre drivknut. I centrum på S80 splinesade axel är det ett hål med M10 gänga, inte mutter som i ditt fall.
 
 
Man ska också tänka på att byta de gummitätningar som ligger mellan drivaxel och hjullager. Har man inga så är de alltid spruckna och fula och det är så tråkigt att sätta tillbaks dem. Kostar inte många spänn på volvo.
 
T tergo skrev:
[media]
Tack ska du ha för en instruktiv film.
 
Fairlane
V vedklyv skrev:
Jag skrev ett långt svar på ditt inlägg, undrar vart det tog vägen?. Men jag håller med dig.
Är det inte det som ligger i inlägget ovanför det du skrev? Det saknas en hakparantes efter QUOTE, så det blir inget citat.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte det som ligger i inlägget ovanför det du skrev? Det saknas en hakparantes efter QUOTE, så det blir inget citat.
Såg det sedan jag klickat på nedåtvinkeln i övre högra hörnet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.