Sedan 9 år har jag självavläst VA-mätaren och skickat in. Jag upptäckte nu att dom alltid har noterat bara de första två siffror och inte den sista (jag räknar inte med decimaler) Nu har jag påpekat detta för jag vill att det ska bli rätt. Det är tydligen deras fel att dom har inläst fel mina lappar, trolige för att det finns en slags sanitary check i deras system. Nu vill dom efterdebitera hela det som dom inte hunnit debitera pga deras egna fel.
Dom försöker att göra detta till mitt fel (som om jag som överåldrig ingenjör vore för dum att avläsa en VA-mätare).
Vad gör man i sådana fall? Det handlar lätt om 20 kkr. Enligt deras noteringar hade jag en årsförbrukning på 4-8 kbm. Varför ringer det ingen röd lampa hos dom?
 
  • Gilla
SplitVs
  • Laddar…
Var glad att du fått vatten gratis under alla år som du nu måste betala. Du får ju inte en straffavgift på 20tkr utan du betalar ju 20tkr för vatten du använt men inte betalat för. Förens nu.
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Enligt deras noteringar hade jag en årsförbrukning på 4-8 kbm. Varför ringer det ingen röd lampa hos dom?
Men det ringde ingen hos dig när du enbart betalade för dessa 4-8kubikmeter? Det är ju trots allt ännu märkligare.

Men så lång tid efter låter konstigt att de kan debitera. För vanliga företag mot konsumenter preskiberas skulder efter 3 år om de inte påmint. Kanske är annorlunda om det är kommunbolag.
 
  • Gilla
Thomas' och 3 till
  • Laddar…
Jag bara snurrar nu men det går väl inte att fakturera en privatperson obegränsad med tid tillbaka i tiden? Jag vill minnas jag hört en gång att allt efter 2 år ”försvinner” om man som företag glömmer att fakturera.
 
Åtminstone borde en avbetalningsplan upprättas. Ska bli kul att se hur detta slutar.........för du lägger dig väl inte platt och pungar ut!? Känns som om det finns en del juridik i detta.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan 9 år har jag självavläst VA-mätaren och skickat in. Jag upptäckte nu att dom alltid har noterat bara de första två siffror och inte den sista (jag räknar inte med decimaler) Nu har jag påpekat detta för jag vill att det ska bli rätt. Det är tydligen deras fel att dom har inläst fel mina lappar, trolige för att det finns en slags sanitary check i deras system. Nu vill dom efterdebitera hela det som dom inte hunnit debitera pga deras egna fel.
Dom försöker att göra detta till mitt fel (som om jag som överåldrig ingenjör vore för dum att avläsa en VA-mätare).
Vad gör man i sådana fall? Det handlar lätt om 20 kkr. Enligt deras noteringar hade jag en årsförbrukning på 4-8 kbm. Varför ringer det ingen röd lampa hos dom?
Då det är du som har skickat in självavläsningskortet med fel uppgifter så får du tyvärr stå för den kostnaden. Däremot kan du begära att få betala av skulden som en avbetalning.

På jobbet (Karlskrona kommun) byter vi alla vattenmätare till fjärravlästa mätare för att slippa bland annat det som du har råkat ut för.

På jobbet har vi tidigare inte gjort några djupare analyser för att se om förbrukningen är orimligt låg, det är inte helt orimligt att hus står tomma/sommarbostäder.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R
Sammy_j Sammy_j skrev:
Jag bara snurrar nu men det går väl inte att fakturera en privatperson obegränsad med tid tillbaka i tiden? Jag vill minnas jag hört en gång att allt efter 2 år ”försvinner” om man som företag glömmer att fakturera.
Som jag skrev, 3 år i normala fall. https://www.hallakonsument.se/frage...företag-vänta-med-att-skicka-fakturan-1539096

Så frågan är väl om det är TS egna fel eller inte. För om det är det så är det förstås inga problem att efterdebitera så här många år efteråt och då bör han nog vara glad att det inte tillkommer ytterligare avgifter.
 
N NoOne2k skrev:
Då det är du som har skickat in självavläsningskortet med fel uppgifter så får du tyvärr stå för den kostnaden. Däremot kan du begära att få betala av skulden som en avbetalning.

På jobbet (Karlskrona kommun) byter vi alla vattenmätare till fjärravlästa mätare för att slippa bland annat det som du har råkat ut för.

På jobbet har vi tidigare inte gjort några djupare analyser för att se om förbrukningen är orimligt låg, det är inte helt orimligt att hus står tomma/sommarbostäder.
Nej det är inte jag som har skickat in fel uppgifter. När jag har skickat in 320 kbm så har VA-bolaget noterad 32 kbm. Det finns en preskriberingstid på 3 år för konsumentavgifter. Spännande att du jobbar på Karlskrona kommun.
Jag kommer inte att lägga mig platt bara för att kommunen gjort in i helsike fel. Som tur är har jag tagit kopia på mina avläsningaskort som kommunen har feltolkat.
Jag håller alla underrättade i denna spännande sak! Tyvärr är det ju nu så att det blir en prestigesak för kommunen men det finns prejudikat ab VA-nämnden (visste inte att sådant finns).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
Borde du skrivit 320,0 på kortet men hoppat över decimalen?
 
Kan du lägga upp en bild på blanketten så vi ser hur det kunnat bli fel?
 
R
Jag skulle också, av ren nyfikenhet, få svar på hur TS, i nästan ett decennium, kunde missa att fakturorna var på en tiondel av förbrukningen.
 
Det skulle jag också lätt kunna missa, jag har ingen koll på vad rimlig förbrukning är och vatten är ändå rätt billigt.
 
  • Gilla
bonnier och 7 till
  • Laddar…
En faktura kunde vara runt 800 kr för två månader. Vid fingranskning ser man att övervägande del (700 kr) är fast avgift. Så om förbrukningen skulle vara lite mer märks det ingen skillnad.
 
Men nu är ju dina förbrukningssiffror en tiopotens fel, så du skulle betalat 1000 kr istf 100 kr för förbrukningen i ditt exempel.
 
Det är anläggningens huvudman (dvs kommunens VA-bolag) som har ansvaret att fakturan är rätt, enligt VA-nämnden (Mål nr Va 388/12). Går du och kontrollräknar alla dina fakturor, el, tele, VA, försäkringar mm? Dessutom har man väl sällan en välgrundad uppfattning om vad en rimlig förbrukning är sålänge inte beloppet sticker ut.
 
  • Gilla
bonnier och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.