Hej, håller på att bygga ett nytt garage, det blir relativt stort (85 kvadrat) och tänker använda det för att förvara några gamla veteranbilar, samt några motorcyklar i, samt för motorcykelrenovering.
Tänker inte köra in bruksbilen där, utan bara som ren förvaring och MC-renovering.

Har funderat på klinker också, men det är ju så erbarmligt dyrt och mina tankar går nu åt att bara måla betonggolvet istället.

Har läst på forumet om bland annat Biltemas golvfärg som är en vattenburen epoxibaserad 2-komponentfärg, men hur är kvaliteten på denna färg efter några år, lossar eller slits den fort ?
Skall man även välja och rolla på deras klarlack som rekommenderas ?

På fordon som skall stå en längre tid i garaget, så brukar ju däcken "klibba fast" efter vinterförvaring, hur blir det med detta problem med exempelvis Biltemas färg ?

Bottenplattan på garaget göts häromdagen och härdar fortfarande. Innan den var färdighärdad så jämnades den till samma dag som den göts med en "helikopter" med plan underdel som jämnade till ytan på betongen, men den är alltså inte slipad i torrt tillstånd.
Betongen är i klass C 28-35.

Garageplattan är byggd på 500 mm isolering (cellplast) och har rejäl dränering.

Behöver man rugga upp ytan eller tvätta den med något innan målning, eller går det bra att stryka färgen direkt när den torkat upp ?
Någon form av primer först ?

Jag kommer nog inte att slita hårt på golvet, förutom när man drar en domkraft eller använder en MC-lyft på golvet med hjul som måste flyttas ibland.

Vad tror Ni om detta med färg (Biltemas), eller skall man välja något annat ?
Priset är till viss del avgörande, då ekonomin efter bygget får sig en rejäl törn ändå...

Det är första gången jag bygger något nytt och önskar Er hjälp !

Mvh Mats
 
Redigerat:
T
Jag kan nog inte rekommendera Biltemas 2-komp färg. Visst, den är betydligt billigare än andra fabrikat men den slits på bara några år. Jag har en arbetsbänk i förrådet och det blev märkbart slitet av endast fötterna och då har jag nu inte alls använt den dagligen. I garaget så blev det rejält slitet i hjulspåren på ca tre-fyra år. Men man får väl vad man betalar för och det är ju inte så mycket jobb att måla om med 5 års mellanum.

Men sök på ämnet, det var upp i en tidigare tråd för någon månad sedan. Där föreslogs ett alternativ som åtm. skulle ha intresserat mig men jag minns tyvärr inte vad det var.
 
Tack Turbo_Tail för ditt svar !

Avvaktar och ser om någon kan rekommendera någon annan färg/tillverkare som har någon bättre färg för detta ändamål...
Har erfarenhet från ett gammalt garage som målades med Marmoflor golvlack (med flakes i färgen), men då ser man ju inte om man tappar några muttrar eller små delar, då man förvillas av alla flakes.

Har haft funderingar på golvklinkers också, men då rusar priserna iväg rätt rejält, men det är kanske den bästa lösningen för slitage ?

Vissa industrier har ju rätt fina målade golv som verkar hålla i evighet, trots daglig nötning, var får man tag på sådan färg ?
 
T
Men jag tror inte att du skall välja ett (betydligt) dyrare alternativ av 2-komp färg. Åtm. så medgav färgförsäljaren att de dyrare fabrikaten inte heller håller för slitage särskilt bra. Men detta var visserligen för ca 6 år sedan, har kanske hunnit ändrats?

Detta var annars tråden som jag tänkte på, läs igenom den så kanske du får idéer:

https://www.byggahus.se/forum/threads/behandla-betonggolv.345088/#post-3319367
 
Tack för snabbt svar. Skall läsas och begrundas...

Mvh Mats
 
A
Industrigolv (plastmassa som blandas med sand) som sedan härdar funkar bäst men det är väl sannolikt dyrast också kan jag tänka. Det är iaf otroligt slitstarkt!
 
jag har målat mina verkstadsgolv med Beckers EPX 2-komponent golvfärg och det har hållit så länge att den färgen kanske inte finns längre.

Du ska ha så slät betong du bara kan, är det grovt så nöts färgen bort på topparna av gruskornen.
Slipa med diamantskiva men låt betongen torka ordentligt.

Protte
 
Efter att ha läst flera inlägg och tips, så blir jag mer och mer villrådig...
Många tipsar om betongolja, Lithurin seal, vattenglas, epoxifärg m.m.

Jag önskar ett betonggolv som inte binder damm, behåller en ljus nyans även efter behandlingen och som inte skadas av däck på fordon, även om dom står uppställda en längre tid.

Rå betong binder ju damm och är känsligt för oljefläckar. Vad skall man välja ?
 
prototypen prototypen skrev:
jag har målat mina verkstadsgolv med Beckers EPX 2-komponent golvfärg och det har hållit så länge att den färgen kanske inte finns längre.

Du ska ha så slät betong du bara kan, är det grovt så nöts färgen bort på topparna av gruskornen.
Slipa med diamantskiva men låt betongen torka ordentligt.

Protte
Tack för svaret. Har du några fotografier på ditt verkstadsgolv ?
Hade varit intressant att se hur det kan se ut även efter en längre tid.
 
BmwMats BmwMats skrev:
Vissa industrier har ju rätt fina målade golv som verkar hålla i evighet, trots daglig nötning, var får man tag på sådan färg ?
Det är antagligen så kallade flytande golv du har sett. Det är en epoxy man häller ut som sedan härdar och blir 2-3 mm tjockt, extremt slitstarkt och hygieniskt, men kostar en del. Sök på epoxigolv.
 
Tack för inlägget jperjus.

Känner mig dock väldigt villrådig vad jag skall välja, betongplattan är ju välisolerad med 500mm cellplast mot marken, så det lär väl inte krypa upp fukt den vägen hoppas jag.
Färg brukar väl släppa om fukten kommer upp ur plattan ?

Hur har ni andra gjort, klinker, färg, eller liknande ?
Några trevliga bilder från era garage ?

Mvh Mats
 
Jag kommer köra med biltemas 2k. Men slipa av golvet nu så slipper du böka vid väggarna. Många kör med biltemas och verkar nöjda undrar om det är någon skillnad alls mot t.ex. Hagmans EP-V?
 
Du säger att jag bör slipa av golvet, räcker det inte med den ytjämnheten som man får när man använder en sådan där "helikopter" och jämnar till det strax efter gjutningen ?
Det är ju fantastiskt slätt och fint, rena rama salongsytan och blankt som en spegel. Varför skall den slipas, är det för att rugga upp ytan, eller något annat som jag inte känner till ?
Fick tips att jag kunde använda betongsåpa för att behandla ytan av grabbarna som göt plattan, vad innebär detta ?

Känner mig mycket vilsen i denna djungel av olika preparat och behandlingar...

Mvh Mats
 
När de körde med helikoptern så började de med den stora plåttallriken, kallas att riva ytan.
Tog de bort tallriken och körde med vingarna sedan? Kallas att slipa.

Har de lyckats med slipningen så betongen är mörkgrå så OK, då betar (med syra) man ytan sedan måla.
För mig blir det alltid någon liten rand här och var och det slipar jag bort med en ABS slip och diamantskiva.
Behöver inte beta heller.

Protte
 
Dom har bara kört med den stora plåttallriken, som tydligen heter "riva" ytan. Det ser mycket jämnt ut efter detta.
Tog aldrig bort skivan och körde enbart med vingarna.
För närvarande så är fortfarande plattan fuktig och har plast över sig, dom göt den ju i Fredags förmiddag.
Låter plasten vara kvar på plattan ett tag till tror jag så den inte torkar för fort. Jag vattnar den dessutom ett par gånger per dygn så den inte torkar för snabbt.
Kanske blir lagom att ta bort plasten om några veckor ?

Behöver jag "slipa" ytan innan behandling, eller räcker det med den "rivningen" med den stora plåtskivan på helikoptern som dom hade för att därefter behandla betongen ?

Vad gör "betningen" för nytta, är det någon sorts primer eller rengörningsmedel ?

Ursäkta okunnigheten, men det är ett helt nytt kapitel i mitt liv som jag gett mig in på ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.