Vi ska både renovera och utöka storleken på vårt kök, fönster kommer att bytas ut och ev flyttas. Det är grymt trevligt att ha ett fönster ovanför diskbänken att titta ut igenom då man står där men det är kanske inte så praktiskt? Diska, skala potatis osv det stänker och blir fläckar, vilka är era erfarenheter, är det korkat att sätta ett fönster ovanför diskbänken? Förslag?

 
Det finns risk för imma på fönstret men jag tror att det finns vent lucker för det, annars så blir det ju mysigt att se ut medan du skalar potatis. :)
 
Vi har fönster framför diskhon och det är väl inte det mest praktiska man kan ha. Det blir skitigt på fönstret och det måste putsas ofta. :( Vårat fönster går ända ner till bänken, men jag tror att om man kan ha ett som börjar ca 30-40cm ovanför bänken så blir det nog inte alls lika skitigt. Skulle jag göra om köksplaneringen nu så skulle jag ha arbetsyta framför fönstret, men inte diskhon.

Annica
 
Håller med tidigare talare, tror inte man står och tittar ut när man diskar, skalar potatis o dyl. Vill man ha ett fönster i själva köksregionen skulle jag sätta det ovanför arbetsytan där man står och skär sallad rör ihop saker osv, då är ju också risken för stänk betydligt mindre, och därmed mindre fönstertvaätt, bra va?;)
 
Vi har ett fönster över diskbänken, det börjar dock ca 40cm över bänken så vi har inga problem med stänk och putsning. Vi skulle inte vilja vara utan det fönstret, vi är mycket nöjda. Och imma är det inga som helst problem med för du skalar väl inte potatisen i kokhett vatten ;D
 
För det första skulle jag absolut rekommendera att sätta fönster ovanför diskbänken. Jag står inte och tittar långa stunder medan jag jobbar i köket, men att kunna kasta en snabb blick ut mot gatan och ha koll på barnen eller gäster på väg in tycker jag är otroligt bra. Även om jag hade utsikt åt ett annat håll (och då mindre praktisk nytta) så skulle jag ändå välja att ha ett fönster eftersom jag tycker att det inte känns så instängt som det gör att stå och arbeta mot ett vägg.
Vårt fönster börjar ungefär 20 cm ovanför dikbänken och det är inte några stora problem med stänk på fönstret. Visst har jag några gånger lyckats sprätta iväg diskvatten på fönstret när jag slarvat med diskborsten, men det är inte många gånger jag har fått upp det så högt. De 20 cm kakel ovanför diskbänken tar det mesta. ;)
Även om det är mindre än de 30-40 cm många verkar ha så tycker jag att det räcker bra ur stänksynpunkt och det gör att man har mer kontakt med trädgården. Oavsett höjd på väggen så är det en otrolig skillnad jämfört med att ha fönstret i nivå med diskbänken. När jag varit hemma hos vänner som har det så har jag insett hur fort fönstret då blir väldigt prickigt och ofräscht.
Det var någon som nämnde imma: Vi har både diskhoar och en bit diskbänk (arbetsyta) under fönstret och vi har aldrig haft något problem med imma på fönstret trots att vi inte har någon ventilationslucka.

 
Vi hade fönster över diskbänken i vår lägenhet. Visst tittade men inte ut hela tiden.Men jag skulle inte vilja vara utan det.Men det var det fönster man "använde" mest.. Men det är väl för att jag gillar ljus och älskar att städa. Så det kvittade för mej om jag fick putsa det fler gånger än dom andra :D
 
Jättetack för all respons. Lite blandad kompott men smaken är ju som baken...  :) Jag som flera andra här gillar ljus och därav blir det nog ett fönster över diskbänken, däremot så ska det nog inte börja förän ca 30cm över bänk.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.