Planterade för någon månad sedan ett nytt äppleträd i trädgården. För någon vecka sedan såg jag att alla toppar på grenarna hade börjat bli vita och att bladen hade börjat krulla sig samt fått bruna fläckar. Efter ytterligare dagar tycker jag att det vita drar sig längre och längre in mot grenen.

Pratade med butiken vi köpte det av som oturligt nog ligger en bit ifrån. De tyckte inte att det såg så konstigt ut men att vi gärna fick ta med en kvist in för att kolla på det.

Jag tror själv att det har blivit angripet av något men vad vet jag inte av vad. Om jag har förstå det rätt så måste man veta vad som har angripit trädet för att kunna bota det?

Bifogar bilder och är tacksam för svar.

Äppelträdsgren med krullande blad och bruna fläckar, möjlig sjukdomsindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträdsgren med vita toppar och krullade blad med bruna fläckar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträdsgren med vita toppar och krullande blad med bruna fläckar mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträdsgren med vita toppar och krullande blad med bruna fläckar mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträdsgren med vita toppar och krullande blad med bruna fläckar mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträdsgren med krulliga blad och bruna fläckar mot en bakgrund av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett ungt äppleträds gren med vita utslag och krulliga blad med bruna fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som torkskador. Har ni vattnat ordentligt (och djupt) en gång varje/varannan vecka?
 
T term skrev:
Det ser ut som torkskador. Har ni vattnat ordentligt (och djupt) en gång varje/varannan vecka?
Nej, det har varit regn och förutom de sista dagarna rätt kallt väder.
 
S sole_oggi skrev:
Nej, det har varit regn och förutom de sista dagarna rätt kallt väder.
Det spelar mindre roll, regnet kommer inte ned mer än ett par mm i jorden. Du behöver få ner åtminstone tio liter per gång du vattnar, och gärna fylla gropen med vatten innan du planterar.
 
Ok, jag var ute och vattnade nu och kommer göra detta emellan åt. Tack för svar!
 
A Abies koreana skrev:
Ser ut som grå monilia eller blom- och grentorka, googla för bekräftelse. Det är en svampsjukdom och jag skulle nog lämna tillbaka trädet.

[länk]
Jag får vattna trädet och se om det hjälper. Har garanti fram till första oktober så hjälper inte vattningen blir det ett nytt
 
Torka brukar vara ingång till allehanda sjukdomar och angrepp. Om det är torka som är bekymret brukar äppelträd vara ganska bra på att ta fart efter vattning!
 
  • Gilla
sole_oggi
  • Laddar…
Låter bra!
 
Stort tack för alla svar!

Trädet börjar återhämta sig riktigt bra efter att jag har börjat vattna rejält 1-2 gånger i veckan beroende på väder.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.