Tänkte kolla av lite med er som bygger delad entreprenad om ni anlitat konsulter för att rita och beräkna VVS och El?

Vi ska handla upp dessa delar nu och jag vet inte om man bör ha någon konsult som ska rita upp och beräkna detta. Framförallt undrar jag kring VVS installationen.

Konsulterna tycker givetvis att man skall anlita dem men är det nödvändigt?

Vi bygger ett enplanshus med golvvärme i platta på mark och frånluftsvärmepump och då givetvis frånluftsventilation.

Tacksam för synpunkter.
 
Spontant tycker jag att det är jätteviktigt att el och vvs blir rätt dimensionerat! Både ur funktions- men även säkerhetssynpunkt. Sedan om det är en konsult eller annan som gör det så är det viktigt att det blir rätt gjort och inte av nån som "kan och vet allt"..

Om du i dagsläget har ett förslag på hur du vill ha det så be en konsult/konstruktör titta igenom materialet och kontrollera det.
 
Då skulle man utan problem kunna låta El-installatören respektive VVS installatören göra dessa, eller?

Min tanke just nu är att låta en el och en VVS firma ta på sig ett helhetsansvar och stå för projektering och installation. Är det vettigt, och har dessa företag den kompetens som krävs?

Jag drar mig för att anlita en VVS konsult och en EL konsult och sedan behöva vänta på deras ritningar och sedan handla upp jobbet efter de. Misstänker också att dessa "konsulter" är relativt dyra.

 
Tack för bra upplysningar.

Jag ställer frågan på en totallösning enligt mina ritningar och specifikation. Sedan får man kika på vad de vill erbjuda och vilket som är bäst/billigast.

Jag känner precis som M.C att det måste vara overkill att be el/VVS konsulter projektera en enkel 1 plansvilla. Det klarar säkert VVS/El firmorna själva och gör de inte det så kan de i sin tur lägga ut det på lämplig konsult.

Tror detta blir billigast och enklast för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.