Mac_attack
Hej!

Vi har beställt ett IKEA-kök där vi kommer ha svarta handtag, svart ugn och svart mikro. Lutar även åt svart furugolv. Tänker spontant att det då även kan vara snyggt med svart blandare.

MEN, har sett lite här och var att blandare med en svart beläggning (färg) ofta slits ganska snabbt.
Någon med tips på en bra blandare där själva metallen är svarteloxerad?
Eller är problematiken med ev. slitningar på svartlackerad yta överdriven?


Har hittills kikat lite på den här från Tapwell (är Tapwell bra?)
https://www.inredningsvaruhuset.se/...rt.html#aw_source=pb-5c88d8766ff3914beaa64e76

Svart Tapwell köksblandare ARM885 med utdragbar pip och diskmaskinsavstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Titta på gustavsbergs Coloric. Den finns i svart och är eloxerad.
Har själv en blå tvättställsblandare och den är som ny efter ca 8 år
 
Mac_attack
L lordi skrev:
Titta på gustavsbergs Coloric. Den finns i svart och är eloxerad.
Har själv en blå tvättställsblandare och den är som ny efter ca 8 år
Tack för tipset! Dessvärre inget som personligen föll mig i smaken designmässigt, smaken är som baken, men det är den typen av produkter jag menar. Där själva metallen behandlats för att bli stryktålig, inte en lackering som skavs bort första gången man tappar något.

EDIT: Var badrumsblandaren jag fick upp. Köksblandaren var ju stilig! Kan mycket väl bli en sådan.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Har du kollat på Ikeas egna blandare ??
Jag har en mörk som heter Nyvattnet från Ikea fast den är utan diskmaskins avstängning.
 
Mac_attack
M Micro skrev:
Har du kollat på Ikeas egna blandare ??
Jag har en mörk som heter Nyvattnet från Ikea fast den är utan diskmaskins avstängning.
Är du nöjd med den? Har läst på flera ställen att blandarna ofta krånglar. Även rörmokaren var noga med att påpeka "Ni kan göra lite som ni vill, bara ni inte väljer IKEA:s blandare". Ska tydligen vara gjorda för ett annorlunda vattentryck än här i Sverige där det är högre tryck.
 
Är helnöjd med min kran (y)
Rörmokaren har fel , bara han läser på Ikeas hemsida där det står att den är godkänd för 10bar och 10års garanti.
Diskmaskinsavstängningen är elektriskt styrd hos mig så jag slipper en extra kran..
Troligtvis är rörmokaren bekväm med sina märken liksom elektriker är..:cool:
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Har en mattsvart tapwell. Inte ett märke efter ett drygt år med barnfamilj.
 
Mac_attack
T Tosse skrev:
Har en mattsvart tapwell. Inte ett märke efter ett drygt år med barnfamilj.
Intressant. Det kanske finns blandare som har så pass mycket bättre kvalitet på beläggningen att det inte blir ett problem.
Har sett 2-3 olika rum där det varit tydliga skador, dock i badrumsmiljö och inte i köksmiljö.

Har du bild på er?
 
Nu är den blöt... men jag ser inga skador alls.
Närbild av en blöt, svart kran mot kakelvägg, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Är du nöjd med den? Har läst på flera ställen att blandarna ofta krånglar. Även rörmokaren var noga med att påpeka "Ni kan göra lite som ni vill, bara ni inte väljer IKEA:s blandare". Ska tydligen vara gjorda för ett annorlunda vattentryck än här i Sverige där det är högre tryck.
Rörmokarnas skräck för IKEA-blandare är förlegad och ofta kopplat till bristen på avans de kan ta ut. Alla IKEA:s blandare är numera typgodkända (finns märkningar på paketen) och har dessutom bättre garantier än de flesta på marknaden.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Vi har Tapwell mattsvart i badrummet, är några märken från att handduschen har tappats i golvet. En blandare i köket får ju inte lika mycket stryk, men den är uppenbarligen inte hur tålig som helst.

Tapwell ska dock ha en eloge för bra service, både innan och efter köp.

I köket har vi diskho och blandare från Blanco, gjord i silgranit. Inte ett märke, lättstädad och snygg.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
BirgitS
Åtminstone delar av Gävleborgs län har hårt vatten och i så fall kan det vara bra att tänka på att kalkavlagringar från avdunstat vatten syns mer på svarta ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.