Hej,

Om man skulle vilja stänga av utomhusuttag på en sommarstuga. Så ingen kan nalla ström (eller dyl) när man inte är där. Skulle man då kunna lägga in en sån här (monteras i dosa inomhus)?

https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/msor-3500-dosrela

Uttagen är avsäkrade med 10A så 3500W är ju väl tilltaget.

Uttagen används tex till vedkap, diverse handverktyg typ cirkelsåg, borrmaskin etc

Hur är det med ev värmeutveckling, iom att det är ett relä så borde kontakten vara bra?
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Hej,

Om man skulle vilja stänga av utomhusuttag på en sommarstuga. Så ingen kan nalla ström (eller dyl) när man inte är där. Skulle man då kunna lägga in en sån här (monteras i dosa inomhus)?

[länk]

Uttagen är avsäkrade med 10A så 3500W är ju väl tilltaget.

Uttagen används tex till vedkap, diverse handverktyg typ cirkelsåg, borrmaskin etc

Hur är det med ev värmeutveckling, iom att det är ett relä så borde kontakten vara bra?
Det kommer fungera bra, men jag hade mycket hellre satt in en Shelly PM1.
Kan så mycket mer för samma pengar.
https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/
 
Notera att 3500 W gäller resistiv belastning (värmelement/belysning). Det är en annan femma med en vedkap som är en induktiv belastning och kan då skada mottagare/relä.

Prylen är ju inte så dyr om den ev. skulle lämna in.
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Hej Peter,

Iofs men jag kommer inte köra någon hemautomation mot den. Har tänkt mig det väldigt simpelt med en handfjärris typ denna:

[länk]
Shelly relät klarar sig helt själv, du behöver ingen annan styrenhet än telefonen.
Betydligt stabilare än nexa.
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Sedan finns det låsbara eluttag.
197764-44-imghandler.jpg
 
E etompau skrev:
Notera att 3500 W gäller resistiv belastning (värmelement/belysning). Det är en annan femma med en vedkap som är en induktiv belastning och kan då skada mottagare/relä.

Prylen är ju inte så dyr om den ev. skulle lämna in.
Det är sant. Ser inget om hur mycket man kan belasta den med induktiv last. Brukar vara betydligt mindre. Vedjkyven (inte vedkap) är typad med 2200W (Ryobi RLS5A).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.