Hej!
Vill ta bort vindflöjeln på min skorsten.
Den för ett jävla väsen när det blåser och är dessutom grymt ful.

Vi har planer på att lägga om taket nästa år, så vill inte göra för stort ingrepp nu.
Kan jag ta bort den som den är eller måste jag ersätta med en huv pga. tex regn?

Mvh Patric
 
  • Skorsten med en vindflöjel mot en blå himmel ovanpå ett tegeltak.
Tor att det där inte bara är en vindflöjel utan även en vissla som gör att det blir större drag i skorstenen när det blåser. Stämmer detta så gör den ju säkert nytta även om den kanske är ful och låter.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tor att det där inte bara är en vindflöjel utan även en vissla som gör att det blir större drag i skorstenen när det blåser. Stämmer detta så gör den ju säkert nytta även om den kanske är ful och låter.
Mycket riktigt, men det är enligt mig ett så stort drag så man får strypa lufttillförseln på kaminen för att inte veden ska brinna ut på 2 minuter.
 
Har du något du eldar med ofta på tidig vår, sen höst och vinter under så hade jag inte brytt mig om någon vindhuva.
 
Jag skulle testat, vi satte plåt på vår ena skorsten (används ej) med flöjel och det läckte in i stocken vid regn, inte bra eftersom det aldrig hade torkat upp. Men jag märkte att när vi väntade på plåtisen att ventilationen påverkades rejält, vi ingen insats i den murstocken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.