Hej,
Jag håller på att fräsa bort gammal tegelfog på vårt gamla hus (utedelen) från 1908. Jag har fräst med vinkelslip och Irwin-fogfräs.
På den tiden det byggdes (Skåne) använde man ju bara sand och vatten vid själva murningen vilket innebär att bakom själva yttre fogen så är det mycket löst material som ibland går att krafsa väldigt djupt, det känns som att man aldrig kan sluta.
Detta gäller särskilt i de vertikala fogarna. De horisontella verkar hålla betydligt starkare.

Jag hade tänkt använda hydrauliskt kalkbruk NHL 3.5 från Bösarp.

Nu till frågan:
Kan jag lägga bruk i de vertikala fogarna trots att det är så djupt som 8 cm?!
Något särskilt att tänka på?

De horisontella fogarna är bara ca 2-3cm djupa så där är det inga problem.

Tack på förhand,
Gabriel
 
  • En vägg av röda tegelstenar med synliga gamla och delvis bortfrästa fogar vid ett hus från 1908.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Man använde sannolikt kalkbruk när det byggdes - som idag troligtvis är pulveriserat till beståndsdelarna kalk och sand. Sand och vatten räcker väl inte för att hålla ihop det hela?

Jag har lagat fogar med hydrauliskt kalkbruk och det funkar bra. Lätt att jobba med. Glöm inte förvattna rejält och tvätta bort kalkrester från stenarna omgående (ifall du kladdar).

För att svara på frågan så fyll med så mycket fog som stenen är djup. Undvik att trycka i för mycket för då fyller du bara eventuell luftspalt bakom. Jag hade hellre tagit för lite än för mycket. Har du dubbel tegelvägg är det inte så noga känner jag.

Mycket fint tegel, var ligger huset?
 
Redigerat:
O oakleafh skrev:
Hej,

Man använde sannolikt kalkbruk när det byggdes - som idag troligtvis är pulveriserat till beståndsdelarna kalk och sand. Sand och vatten räcker väl inte för att hålla ihop det hela?

Jag har lagat fogar med hydrauliskt kalkbruk och det funkar bra. Lätt att jobba med. Glöm inte förvattna rejält och tvätta bort kalkrester från stenarna omgående (ifall du kladdar).

För att svara på frågan så fyll med så mycket fog som stenen är djup. Undvik att trycka i för mycket för då fyller du bara eventuell luftspalt bakom. Jag hade hellre tagit för lite än för mycket. Har du dubbel tegelvägg är det inte så noga känner jag.

Mycket fint tegel, var ligger huset?
Tack för snabbt svar, tänkte foga imorgon så
Jag tror man använde väldigt lite kalkbruk på den tiden av rena ekonomiska skäl..Men på skånska säger man "sand og vann".

Så jag behöver inte vara besatt av att fylla igen de vertikala fogarna trots att de nästan är lika djupa som stenen själv? Med risk för att det faller ned i spalten..
Nu när jag tvättat fogarna med vattenslangen så har nog lite vatten runnit ned i luftspalten men jag låter det torka tills imorgon.

Huset är beläget i Klågerup..
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Om du gjort hål in till luftspalt hade jag inte pressat för mycket, nej. Men om du inte är helt igenom fogen, dvs har kvar lite av den som stöd bakom, är det bara att pressa på mot den och fylla helt.

Har du dubbla tegelmurar eller vad är bakom? Lite vatten in hade jag inte oroat mig för om det är dubbel tegel. Det torkar och stenen suger åt sig det mesta som eventuellt hamnar på fel ställe direkt (därav att man helst ska vattna mycket så att fogen får torka i lugn takt utan att stenen suger ut allt vatten ur bruket). När det gäller själva fogandet hade jag varit noggrann på utsidan och med det du ser, mindre noggrann med det du inte ser.

Du kan alltid göra om ifall något skulle lossna igen efter nåt år.

Kalkputs lämnar bestående fläckar när stenarna torkat så, åter igen, torka av kladd direkt med rent vatten och byt trasa/papper ofta så du inte gnider in kalken. Gäller även kalk som rinner om du eftervattnar så det rinner lite.

Antar att du har koll på att du behöver eftervattna och helst skydda det du fogat (plast och tejp går bra) i nån dag.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
O oakleafh skrev:
Om du gjort hål in till luftspalt hade jag inte pressat för mycket, nej. Men om du inte är helt igenom fogen, dvs har kvar lite av den som stöd bakom, är det bara att pressa på mot den och fylla helt.

Har du dubbla tegelmurar eller vad är bakom? Lite vatten in hade jag inte oroat mig för om det är dubbel tegel. Det torkar och stenen suger åt sig det mesta som eventuellt hamnar på fel ställe direkt (därav att man helst ska vattna mycket så att fogen får torka i lugn takt utan att stenen suger ut allt vatten ur bruket). När
O
Tack för tipsen om kalkfläckar. Jag kommer vara noggrann med att hålla rent. Dock hade jag en plan att tvätta med saltsyra efter typ en månad och förvattna fogen rejält så den inte tar stryk av syran..

Tillbaka till frågorna om huset och frälsningen:
1. Murverket består av en rad stenar, dvs inte dubbla. Jag har konstaterat att det finns ingen luftspalt utan murverket är putsat på insidan. Ingen träregelstomme eller gips eller liknande eftersom Närbild på ett murverk med tegelstenar och djupa fogar i behov av reparation och omfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsad verkstadsvägg i grönt med synlig rördragning och trädgårdsslang vid en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på djupa fogar mellan tegelstenar i murverk, behov av fogpåfyllnad och rengöring syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
byggnaden är en verkstad. Då antar jag att jag fyller de djupa fogarna till max. Se bild på framsida resp baksida.

2. Fråga om fräsningen: hur pass aggressiv ska man vara med mejseln vid de vertikala fogarna. Rent teoretiskt skulle jag säkert kunna kratsa hela djupet på allihopa men då kommer det ta evigheter...se bifogade bilder när det är tvättat med slang idag..
 
  • En röd tegelvägg med öppen dörr och synliga fogningsarbeten på en byggnadsverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fixade faktiskt ett gäng dåliga fogar själv igår, av en händelse.

Jag skulle absolut undvika saltsyra, särskilt på ett så gammalt tegel. Det finns alltid risk att du försvagar teglet och saltsyra är nog inte det trevligaste att jobba med eller för miljön. Rymddräkt krävs förmodligen. ;)

Om det är uppbyggt utan luftspalt så bara tryck in fog så långt det går, tills det är stopp. Är allt stenmaterial så spelar det mindre roll. Om luftspalt går att se så lämna den intakt.

Fräs inte ut mer än du behöver - ta det som är
löst och det du vill göra om av estetiska skäl. När jag lagade igår så knackade/borstade jag bort en centimeter på vissa ställen, en halv på andra och tre på några. Fem år gamla lagningar ser fortfarande nya ut. Fräser du ur för mycket (och samtidigt) finns en risk att teglet inte bärs upp ordentligt längre, men då får du nog fräsa ur nästan allt.

Personligen tycker jag inte det spelar nån roll om det ser lite omfogat ut på nåt ställe och original på något annat. Det är så det blir med 100 år gamla hus. Reparation här och där. Helhetsintrycket är vackert ändå på en sådan här tegelfasad. Otroligt snyggt om ambitiöst fixat så långt av dig. Hoppas du har all tid i världen att foga sen bara. ;)(y)
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Kalkbruk i sig är ju väldigt poröst. Går inte att jämföra med cementbruk. Det går liksom oftast inte att hitta nåt "fast" på det viset utan det går utmärkt att skrapa ur även om det är nygjort.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kalkbruk i sig är ju väldigt poröst. Går inte att jämföra med cementbruk. Det går liksom oftast inte att hitta nåt "fast" på det viset utan det går utmärkt att skrapa ur även om det är nygjort.
Stefan, var tycker du man ska dra gränsen då för hur djupt man ska kratsa? Jag har fräst 25mm överallt och sedan gått loss med mejseln där det varit extra poröst, upp emot hela stenen längd ca 250 mm.
 
Jag skulle bara gå så djupt att den man lägger dit får ett skapligt djup och inte bara ligger på ytan. Ingen ide att skrapa mer än det du fräst typ.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Om man får fråga, ni som har färgad fog hur får ni rätt färg på fogen så att säga? Har liknande behöver fylla i och skrapa bort lite innan vintern är det tänkt för minska risk för frostsprängning osv.
 
p1ngwin p1ngwin skrev:
Om man får fråga, ni som har färgad fog hur får ni rätt färg på fogen så att säga? Har liknande behöver fylla i och skrapa bort lite innan vintern är det tänkt för minska risk för frostsprängning osv.
Jag hämtade mitt hudrauliska kalkbruk nhl3.5 hos Bösarp Torrbruk idag. De färgar in bruket med oxider till önskat färg. Så ja, det går att få i princip vilken färg som helst. Om du bor i Skåne så åk dit!
 
G Gabsson skrev:
Jag hämtade mitt hudrauliska kalkbruk nhl3.5 hos Bösarp Torrbruk idag. De färgar in bruket med oxider till önskat färg. Så ja, det går att få i princip vilken färg som helst. Om du bor i Skåne så åk dit!
Men hur vet jag vilken färg jag har så de blandar till rätt? :)
 
p1ngwin p1ngwin skrev:
Men hur vet jag vilken färg jag har så de blandar till rätt? :)
Ta med din fog så kan du jämföra med provstavar som är infärgade. Finns 300 olika färger.
 
  • Gilla
p1ngwin
  • Laddar…
Lite bilder från fogandet.
Det tar säkert 5-10 minuter extra för varje riktigt djupfräst vertikalfog. Man vill ju inte bara fylla utan även tätpacka så den ger stöd vertikalt.
Tyvärr tar det extra lång tid eftersom stupröret är i vägen. Inte orkat kapa bort med vinkelslip men nu i efterhand borde jag gjort det. Återkommer med slutbild när det är klart.
 
  • En öppen vertikalfog i en tegelvägg med ett stuprör till höger som delvis skymmer fogandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg med nyligen fogade vertikalfogar och ett hinder av stuprör, bredvid en liten träpall och fogverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
p1ngwin och 2 till
  • Laddar…
Det fina med kalkbruk är ju att man kan borsta fogarna fina även när det brunnit lite. Blir ju som sagt aldrig stenhårt som cement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.