Jag vet att detta inte är rätt forum men jag brukar få så bra svar och mycket hjälp här så jag provar.

Jag har en hobby husvagn. Laddaren fungerar inte som den ska. Hur ska jag mäta på den för att se om den fungerar.

Elkomponent i husvagn med anslutna kablar och etiketter som anger "masse" och "Eingänge".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen husvagnsladdare med färgkodade kablar och terminaler märkta med spänning och funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en Toptron GmbH laddare visande tekniska specifikationer för husvagnsbatteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddare till husvagn med anslutna kablar och kontakter monterad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag mäter på vänster sida mellan masse och batteri har jag 13.5 Volt men det borde vara från batteriet. Hur mäter jag för att de att den matas med rätt ström.

/Anders
 
Hur vet du att den ej fungerar? 13.5v låter högt för batteri som står i viloläge.

Vi har en Adria 2008, där laddaren pajade förra sommaren, en stor klumpig på 10A, vi har Led i hela vagnen, och används några dagar/sommar, satte in 4A laddare från Biltema, Ctek kopia för 299-399:- eller nåt sånt..
 
Det här är väl en laddare som matas från solpaneler, eller? Om du har 13,5 volt på batterisidan så låter det som om batteriet är fullt och laddaren ger underhållsladdning.

Som sagt, vad menar du med att den inte fungerar som den skall?
 
8-15V in indikerar snarare att den ska ladda från bilen vid körning. Solpaneler brukar ha högre spänning än batteriet de laddar.
 
P
Ser ut som en "booster" den kompenserar för spänningsfallet när bilen laddar husvagnsbatteriet under färd. Inte så ofta de stiften i husvagnskontakten ens är kopplade.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
P
Hittade denna på nätet om det är till någon hjälp
Schematisk illustration av elsystem i Hobby 560 husvagn med batteri, solcell och olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anledningen till att jag är osäker på funktion är att det verkar som att batteriet laddas ut trotts att husvagnen står inkopplad till ström. Jag skulle vilja mäta ingående och utgående från laddaren och hur jag än provar verka det som att ingående är 1,5 eller 4,5 beroende på mellan vilka stift jag mäter och det känns lågt. Frågan är om laddaren får rätt matning.
 
Skall man följa bilden från Peter_K så borde du ha någonstans i krokarna 12-14 Volt mellan brun och blå när vagnen är ansluten till 230V, om inte så är det mer troligt att felet ligger i den box som matar laddaren, alltså den som i bilden kallas "AC/DC"
På utgången borde du mäta i princip samma spänning som över batteriet, vare sig laddaren funkar eller inte, men tittar man på bilden är det uppenbart så att systemet modifierats vid något tillfälle så det kanske finns någon ytterligare funktion som vi inte ser.
 
Den som syns på bilden är ju en booster och borde inte ha något med 220 laddning alls
 
P
Ja det står ju t.o.m på den, Laddningsregulator. Inspänning 8-15 V DC. utspänning 14,2 / 13,8 V
 
Så vad gör denna..? Försök hitta igen laddaren, som förmodligen är trasig..
 
Elcentral med en röd lysdiod vid krets 1 och flera svarta kablar anslutna till säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag mätte jag lite mer på laddningsregulatorn. På höger sida alltså in har jag ca 5 volt vilket verkar lite. På spänningsomvandlaren i garderoben har jag på krets-1, 5 volt ut. På övriga kretsar har jag ca 13.5 V. Så med andra ord känns det som om spänningsomvandlaren skickar ut för låg spänning till laddningsregulatorn. Som ni ser lyser också dioden röd vid krets 1 vilket indikerar att något inte stämmer. Spelar ingen roll om jag byter säkring. På de andra lyser dioden när jag drar ut säkringen och släcks när jag sätter in dem.
 
Efter samtal med den lokala husvagnsfirman fick jag svaret att det till 99% var fel på omvandlaren och att det bästa/smartaste alternativet var att köpa en ny laddare typ Cteck och montera på batteriet permanent.

Har någon gjort detta tidigare och kan tipsa mig.

Alternativ 1. Montera laddaren i bakre soffan vid batteriet. Tar gärna emot tips på var närmaste ledning med 220 finna att koppla in sig på.

Planlösning av en husvagn med markerad plats vid bakre soffan för möjlig montering av laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2. Montera laddaren i garderoben vid omvandlaren och koppla in laddaren på de sladdarna som går via laddningsregulatorn. Fördelen om detta är möjligt att jag i garderoben har ett 220 uttag det då är enkelt att koppla in laddaren i.
 
Av din beskrivning låter det som att laddaren funkar men det är nått fel på en utgång så du behöver bygga en ny central till dc:n
 
Lösningen blev att jag drog en kabel från uttagen vid mediahyllan och monterade ett uttag under soffan vid batteriet. Laddaren ska skruvas fast lite bättre men nu fungerar allt och man slipper ha sladdar liggandes på golvet. Tack för tips och och förslag på lösningar.

Eluttag monterat under soffa med ansluten laddare och kablar längs med väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brinkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.