T
Hej!

Nu har jag rensat nätet utan succé.

Tråden kanske skulle ha varit under avlopp. Admin får gärna flytta i så fall.

Jag vill ansluta torktumlaren till avloppet under diskho i tvättstugan, slangen har en innerdiameter på 8 mm. Vad kan jag köpa för att detta skall fungera? Enda anslutningen jag har på vattenlåset är för tvättmaskinen, dessutom har denna alldeles för stor diameter. Så jag behöver en till anslutning på vattenlåset som har en mindre diameter.

Ser ut som detta:

Vattenlås med en anslutning för tvättmaskin och plats för ytterligare anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Någon som vet?
 
Redigerat:
en nödlösning kan ju vara att du drar en 3/4 tum slang från avloppet upp till torktumlaren och för i den 8 mm slangen i den grövre
det är ju inga större mängder vatten där kommer från torktumlaren
 
T
T tergo skrev:
en nödlösning kan ju vara att du drar en 3/4 tum slang från avloppet upp till torktumlaren och för i den 8 mm slangen i den grövre
det är ju inga större mängder vatten där kommer från torktumlaren
Det hade jag gärna gjort om jag haft en avloppsbrunn, antar att man måste sätta en t-koppling på vattenlåset eller byta delen där kopplingen sitter?!
 
Har du redan tvättmaskinen ansluten?

Protte
 
T
prototypen prototypen skrev:
Har du redan tvättmaskinen ansluten?

Protte
Ja precis, tvättmaskinen är ansluten till vattenlåset på den lilla kopplingen som bilden visar. Men där hade det aldrig gått att ansluta slangen från torktumlaren, då denna slang är mycket mindre i diameter.
 
  • Gilla
enemik
  • Laddar…
En enkel lösning som går att köpa är ett Y rör nere vid golvet, en 45 graders, en bit rör upp till ett till extra vattenlås där TT får droppa ner sitt vatten.

Står TT uppe på TM, tänker på att vattnet måste rinna utför för det sitter väl ingen pump i TT.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
En enkel lösning som går att köpa är ett Y rör nere vid golvet, en 45 graders, en bit rör upp till ett till extra vattenlås där TT får droppa ner sitt vatten.

Står TT uppe på TM, tänker på att vattnet måste rinna utför för det sitter väl ingen pump i TT.

Protte
visst finns det en a- pump i TT
 
T
prototypen prototypen skrev:
En enkel lösning som går att köpa är ett Y rör nere vid golvet, en 45 graders, en bit rör upp till ett till extra vattenlås där TT får droppa ner sitt vatten.

Står TT uppe på TM, tänker på att vattnet måste rinna utför för det sitter väl ingen pump i TT.

Protte
Tack för förslaget men jag vill inte ha en lös slang hänga ner i en y-koppling.

Detta måste det finnas någon vanlig lösning på? Övergår mitt förstånd att jag ens skall behöva starta en tråd om det.
 
T Thomas' skrev:
Tack för förslaget men jag vill inte ha en lös slang hänga ner i en y-koppling.

Detta måste det finnas någon vanlig lösning på? Övergår mitt förstånd att jag ens skall behöva starta en tråd om det.
Sätt fast slangen med ett buntband i en spillvattentratt då.

Protte
 
Jag har dubbla grenrör https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-grenror-32-mm-for-tvmansl-vid-tvattstall-m-teleskopror/ Ett för tvättmaskin och ett för torktumlaren. Har inget vattenlås under tvättbänken då avloppet går ner i golvbrunnen.

Det var dock några år sedan jag gjorde anslutningen, men jag minns att det krävdes lite uppfinningsrikedom för att ansluta den tunna plastslangen från torktumlaren. Tror jag använde en bit kopparrör som adapter. Plastnippeln i grenröret behövde borras upp något och sedan trycktes röret ner några centimeter i det och fixerades med en slangklämma. Slangen från torktumlaren trycktes på kopparröret och fixerades med slangklämma. Det kommer aldrig bli något tryck i denna anslutning och den har fungerat bra.
 
T
arneri68 arneri68 skrev:
Jag har dubbla grenrör [länk] Ett för tvättmaskin och ett för torktumlaren. Har inget vattenlås under tvättbänken då avloppet går ner i golvbrunnen.

Det var dock några år sedan jag gjorde anslutningen, men jag minns att det krävdes lite uppfinningsrikedom för att ansluta den tunna plastslangen från torktumlaren. Tror jag använde en bit kopparrör som adapter. Plastnippeln i grenröret behövde borras upp något och sedan trycktes röret ner några centimeter i det och fixerades med en slangklämma. Slangen från torktumlaren trycktes på kopparröret och fixerades med slangklämma. Det kommer aldrig bli något tryck i denna anslutning och den har fungerat bra.

Tack för svar!

Jag skall kontakta electrolux nu och fråga hur dom tänkt att man skall lösa detta, har dom ingen lösning så får jag göra på samma sätt som du gjort.
 
hur gjorde du? sitter här med samma problem
 
T
Yasmine Yasmine skrev:
hur gjorde du? sitter här med samma problem
Borrade hål i vattenlåset och matade in slangen där, drog silikon runt slangen/vattenlåset. Inte läckt 1 droppe på 2 år.
 
  • Gilla
Yasmine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.