Tankarna snurrar kring en tillbyggnad av huset så här i semestertider. Huset är från sekelskiftet och i gott skick och det jag ser framför mig är en mindre vinkeltillbyggnad i 1 och 1/2-plan med krypgrund inklusive badrumsbygge för att möjliggöra ett större vardagsrum, badrum och hall. Ca 30 kvadrat boyta extra skulle det bli uppepå de nuvarande 156. Tror fasaden skulle bli mer spännande också med vinkeln på limpformen vi har nu.

Min kloka bättre hälft säger spontant nej då hon vet/tror att det kommer orsaka så mycket stress (för mig) och bekymmer och att vi ju faktiskt har det väldigt bra redan nu.

Våra förutsättningar är att vi inte har kunskapen eller tiden att göra speciellt mycket (något) själva med två småbarn och mycket tid på respektive jobb.

Så... har min sambo rätt och att vi ska nöja oss eller går det faktiskt att planera ett sånt här bygge så att det går att göra utan stress och våndor och hur går man i så fall till väga?
 
Klart att det går! Det hänger enligt min erfarenhet på vem man anlitar och indirekt på vad man är beredd att betala. Jag sov gott under hela vår tillbyggnad och även nu efteråt. Men visst, det var säkert inte den billigaste firman vi anlitade. Kvalitet kostar pengar, på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…

Bästa svaret

wildeside
Ta in offerter på totalentreprenad på fastpris.
Ta referenser på företaget som du tänker anlita.
Kolla upp företaget med skattemyndigheten, Kronofogden mfl.
Konsultera någon vid kontrakt skrivning.
Betala en KA eller Besiktningsman för att hålla koll så att jobbet utförs på rätt sätt.
Framför allt betala inte i förskott, gör en betalningsplan med betalning efter prestation.
Tex
Betalning 1. När grundläggningen är klar.
Betalning 2. När stommen är rest.
Betalning 3. Tät utsida.
Betalning 4. Färdig byggt och allt är klart och besiktat.
Betalning 5. När allt pappersarbete är klart, besiktnings anmärkningarna är åtgärdade. och slutbeskedet är klart från byggnadsnämnden.
Ingen garanti på att allt fortlöper problemfritt, men minskar iaf risken att få problem.
 
  • Gilla
helrob och 8 till
  • Laddar…
tommib
Det som wildeside föreslår är väl typ det som blir mest problemfritt. Det kommer bli dyrare än att hålla koll själv och köra på löpande räkning men det är å andra sidan betydligt mer magsårsframkallande och tidskrävande. Det viktigaste skulle jag säga är att få tag på en bra KA/Besiktningsman som också kan agera projektledare i vissa avseenden (mot ytterligare betalning, det ingår inte i deras normala uppdrag) så att du slipper det.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Min kloka bättre hälft säger spontant nej då hon vet/tror att det kommer orsaka så mycket stress (för mig) och bekymmer och att vi ju faktiskt har det väldigt bra redan nu.
Du har ju svarat själv...
 
  • Gilla
Peter321 och 3 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Nej.
 
Tycker du ska lyssna på din bättre hälft. Happy wife happy life. Har hon det bra varför ska du förstöra det?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Allt handlar om inställning hos bägge parter.
Är det en utbyggnad så behöver inte den innebära att det blir jobbigt att bo i det ursprungliga huset och kravet på att bli klar en viss tid är minimal.

Själv håller jag på med ett jättebygge och bor med tre barn och gravid sambo med sågspån på golven och verktyg lite här och var.
Vi mår skitbra och har nu 1.5år efter byggstart inte grälat en sekund över att det kan vara lite rörigt.
 
Det är klart att det blir stress. Det är ett stort projekt som tar några veckor någon månad.
Med bra planering går det att hantera stressen.
Bra planerade ritningar.
Försöka avgränsa dammet i befintliga boytan så länge som möjligt.
Planera för att stämma av med hantverkarna ofta. Men att kunna retirera till annat boende när det är som värst.
Undvika andra stressande projekt just den månaden utbyggnaden pågår.
 
Jag gjorde allt som man ska med ABS 09 avtal för tillbyggnad med fast pris , slutdatum och skadeståndklausul vid förseningen . Gjorde alla kartläggningar och alla referenser som gick att få och valde inte den billigaste utan den ”bästa ” byggfirman . Och så kom de igång..... Din kvinna har alldeles säkert en poäng . Beredd dig på mycket stress och bygg upp tålamod....men framför allt var så detaljerad i avtalet som möjligt!

1. När sluttiden på leverans av tillbyggnad närmade och de var inte på långa vägar klara fick jag höra:
Stuprör ingår men inte anslutning till vatten avrinnings rör i marken!! Jag hade ju vid avtalskrivning inte ens en tanke på att seriös firma inte påpekar för mig detta. Säkert inte firman heller men när tiden blev knapp började de läsa avtalet som ”fan läser bibeln”
Öppningen /Tackluckan till vinden ”ingick ej o avtalet” , vinden skulle man inte komma åt, så om getingar skulle bygga bo på vinden skulle man efterhand såga sig in där !!!
Ventilationluckor i alla rum ”ingick ej i avtalet ”
Det gick så långt att när de skulle montera in altandörren och inte hittade nyckel i pakettet hävdade de helt fräckt att ”nyckel ingick inte i avtalet” , sen hittade de nyckeln i paketet och låtsades inte om vad de sade.
Kvalitetsansvarig , en god vän till mig ilsknade till slut ordentligt och påpekade att byggnadsnormer (!) förutsätter
1.inspektionslucka till vinden , ventilationsluckor alternativt dyrare fönster med ventilationsgaller i alla rum och nyckeln till ytterdörren . Det INGÅR i byggnormer och behöver inte specificerar i något dj...a avtal och vet de inte det ska de sluta i branchen. De sista 6 dagarna jobbade 10 man här i stället för 2-3 för att hinna med det som nämndes ovan och en del annat bla golvläggning , målning mm, för att inte åka på försening och skadestånd , kvalitén på dessa skyndsamma ”kompletteringar” blev därefter... Dessa 10 man använde var hittills enda toalett, kök för kaffekokning och veranda för sina pauser. Lätt att föreställa sig hur det var för oss att leva i huset , det var ju tillbyggnad , vi bodde kvar !
Men koppling av stuprör i vartenavledningystem vägrade de blankt att ta ansvar för och hotade med kronofogden om inte slutbetalning efter slut besiktningen på huset utan avrinning inte genomförs . Där var jag tydligen godtrogen/inte tillräcklig detaljerad när jag skrev på avtalet . Det fick jag betala 30 tusen extra till en annan firma efter att regnvatten på gräsmattan underminerade delar sv tomten under ett år.
En annan als inte ”lustig” ”detalj” var att plåtslagarfirma som skulle lägga plåttak överst gick ”på senester” under en månads tid med resultat att under en månads tid hade vi presenning på taket som slog så hård i vinden att barnen var rädda att gå i säng, men våra vädjan om detta kvitterades med ” det blir klart till avtalets slut, vi väljer ordningsföljden på bygget ”
Jag har ändå inte beskrivit alla jobbiga telefonsamtal till cheferna , alla besök på deras kontor alla vädjanden och bråk... de hade ju avtalet och betala fick vi göra i tid(!) DET var de duktiga att bevaka....
Skulle jag idag vetat hur mycket dessa 2 månader kostade i stress , bråk och frustration vet jag inte om jag skulle göra om det.... knappast . Men lycka till och bli förutseende , detaljerad och tro inte på det som ”ingår” muntligen men ej skriftligen i avtalet! !
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde en liknande tillbyggnad och lejde bort allt utom VA och målning.
Firman skötte sig klanderfritt. Allt blev klart i god tid före slutdatum, de skärmade av ordentligt för att förhindra dammspridning och inga oväntade kostnader tillkom.
Vi hade en bra dialog så jag i lugn och ro kunde göra rördragning och vattenburen golvvärme utan att vi störde varandra.

Kort sagt, de var professionella vilket gjorde att det inte blev någon stress eller oro för oss.
Av tre offerter så låg denna i mitten.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Klart det går att hitta både bra och dåliga erfarenheter. Fast vi tenderar att lägga märke till och skriva om de dåliga.
Fast behöver ni verkligen bygga till. Du skriver att din fru säger att ni har det väldigt bra med befintligt hus. Varför då bygga till?
 
Alla byggprojekt blir i någon utsträckning obekväma. Det är en attitydfråga om man står ut med det eller inte. Om din partner är tveksam redan på idéstadiet kommer det inte bli kul och hon kommer hålla dig personligen ansvarig. Men fortsätt prata och jämför era bilder med vad ni har och vad nu behöver och låt det gro.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Innan du lägger mer tid:
Har du byggrätt kvar på fastigheten?
Finns detaljplan? Vad säger byggnadsnämnden och ev berörda grannar?
 
gnistan1 gnistan1 skrev:
Innan du lägger mer tid:
Har du byggrätt kvar på fastigheten?
Finns detaljplan? Vad säger byggnadsnämnden och ev berörda grannar?
Med byggrätt, menar du då om det är tillåtet enligt detaljplan, eller är detta något annat? Som jag läst det så tillåter planen det som jag skissat på. Avståndet till grannen är över 4.5 meter så det borde vara lugnt (de byggde dessutom nyligen ut åt vårt håll så borde rimligen vara förstående om vi bygger till kan jag tycka :)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.