Ja, jag tänkte alltså inte TVÄTTA fönstren med fuskspröjs - men jag ville hålla rubriken kort för alla er med modem.

Nybyggda huset har stooooora fönster och samtliga med fuskspröjs. Den är fastspikad på något intrikat sätt som jag inte riktigt kan se hur, men spröjsen "skallrar" lite när man tippar fönstren så de sitter inte särskilt hårt.

Byggdamm och ruskväder har satt sina spår och jag försökte torka av fönstren hjälpligt med ljummet vatten med lite allrengöringsmedel i. Då rann vattnet utmed hela fönstret UNDER spröjsen där jag inte kommer åt att torka. Hur sjutton gör man snyggt? En fönsterskrapa får ju knappt plats i varje kvadrat som fönstret är uppdelat i. Usch, jag får nästan lust att slita bort de där eländiga pinnarna! :p
 
Lös spröjs brukar sitta fast med snäpplås. Bara till att dra lite försiktigt rakt ut, så lossnar dom. Har du inte fått en bruksanvisning från tillverkaren? Har du inte, så skriv in tillverkarens namn här. Det är säkert någon på forumet som kan hjälpa dig ;).
 
Kan de ha hetat Traryd? Tycker jag har sett det namnet. Det är moderna stora fönster som öppnas med ett handtag i underkant och vickas utåt.
 
Lycke skrev:
Kan de ha hetat Traryd?
Då har du snäpplås av plast.
 
Ok! Tack för ett snabbt svar! Jag ska kolla det där snäpplåset nästa gång jag kommer till landet (bor långt från stugan).
 
Jag snäpper loss mina spröjs innan putsningen .

 
Tack båda två! Det var ju en helt annan sak: om man kan ta loss spröjsen så är den ju inte så tokig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.