Köksfläkten är installerad men jag har inte fått tummen ur och dra en pipa ut - Vill inte gå in i murstock så det blir ett 125 rör ut på gaveln, frågade just bror plåtslagare/industriisoleraren och han sa dubbla 50mm matta med förskjutna skarvar på röret.

Men - Sen tipsade han om brandspjäll och han var osäker, men trodde att om man har brandspjäll behöver inte röret isoleras!?

Någon som är insatt i reglerna eller bör man telefon terrorisera sotarn så här i semestertider?
En 125mm brandspjäll avsedd för ventilationssystem, öppen för att visa mekanismen inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


125mm brandspjäll passar direkt på fläkten och kostar mindre än all isolering.
Detta är sommarstugan så kondens är inte ett problem.
 
Tack för länk! Men jag tycker inte att det framgår vad som gäller vid just köksfläkt!?
 
där röret passerar genom väggen skall där vara minst 30 mm fritt runt röret till brännbart material , alltså minst 30 mm brandisolering på röret
 
  • Gilla
apricot
  • Laddar…
T tergo skrev:
där röret passerar genom väggen skall där vara minst 30 mm fritt runt röret till brännbart material , alltså minst 30 mm brandisolering på röret
Det besvarar ju inte TS fråga.
 
  • Gilla
Henrik_Magnusson
  • Laddar…
W witten skrev:
Det besvarar ju inte TS fråga.
inte ?
den biten av rör som går genom ytterväggen bör man brandisolera

  • Brandgasspjäll avsett att förhindra brandgasspridning, dvs endast integritet (E) i ventilationskanal eller vid överluft. Denna typ av spjäll är i normaldrift öppet och stänger via värme- och rökdetektor. Dessa spjäll kan kompletteras med isolering vid brandcellsgenomgång för att även skydda mot brandspridning (EI)
 
Hela syftet med frågan är ju om isoleringen får utgå om man sätter ett brandspjäll istället. Sen delas villor inte heller in i brandceller så beskrivningen hur genomföringen vid brandcell ska utföras kanske inte är relevant i det här fallet?
 
Det är ju en klurig frågeställning och all text jag hittar ger inte alla svar, precis som vi är inne på.
Sotarn kommer för kamin den 5 augusti men målet var som att få fläkten klar nu under semestern och inte vänta till jag kan ställa honom/henne mot väggen...
 
Är rätt säker på att du måste brandisolera igenom väggen.
Min tanke är att isoleringen runt kanalen skall skydda om matfett i kanalen börjar brinna.
Brandspjället stoppar brandspridningen vidare men stoppar inte själva branden i imkanalen (fettet brinner)
Men det räcker med 30mm stenullsmatta runt imkanalen om vi pratar bostad.
 
Antar att när du säger väggen @FrittDrag_II så menar vi även mellanbjälklaget till vinden?!
Ytterväggen på vinden där röret planerat kommer att gå ut består endast av 28mm panel och vindduk, cirka 4 meter bort från fläktkåpan, i händelse av brand så är ytterväggen mitt minsta problem....
 
Så skulle jag tänka. Allmänt så står det i reglerna att så fort kanalen lämnar köket skall den utföras i EI15 brandklass.
Som jag förstår det är tanken att man skall ha tid på sig att upptäcka branden, larma och eventuellt släcka innan branden sprider sig vidare.
Och med brand menar jag då att matfettet i imkanalen brinner.
För att uppfylla EI15 så räcker 30mm brandnätmatta, skall kanalen gå i kallt utrymme behövs isolering för kondensrisken så kanalen måste isoleras ändå.
 
Kan du inte ta det extra arbetet och dra en kanal rakt upp genom taket, istället för 4 m 125 rör med vinkel?
Med "normalklen" köksfläkt kommer du att tappa mycket effekt.
 
Där genomföring passerar en brandcellsgräns ska den tätas så att brandcellsgränsens motstånd uppfylls även i hålet. Passerar den ingen brandcellsgräns behöver den inte rätas.
 
Lättast och bäst är att du köper en färdig isolerad imkanal som den på länken nedan i rätt brandteknisk klass, dvs EI15. Du kan också välja att köpa en som endast uppfyller brandteknisk klass E15 och sedan ha ett skyddsavstånd mot brännbart material.

https://www.luftbutiken.se/ventilationsslang/8319-imkanal-125-mm-4-m-flexibel-kokskanal.html

Nedanstående står att läsa i boverkets byggregler kap 5.5332 gällande imkanaler. Texten utgör allmänt råd, vilket innebär att det är ett sätt att uppfylla kraven i regelverket, därav står det också bör istället för ska i texten.

Krav enligt Boverkets byggregler

I kök i bostäder och andra utrymmen med hushållsspis eller ugn bör imkanalen utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Som alternativt till EI 15 kan imkanalen utföras i lägst brandtekniskt klass E 15 och med ett skyddsavstånd till brännbara material på minst 30 mm. Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material.

Vad gäller brandspjäll så är det endast ett krav när kanalen bryter brandcellsgräns. I en villa finns oftast bara brandcellsgränser mot pannrum och garage, beroende på husets utformning. Ett brandspjäll skulle eventuellt, om de sitter i tätt anslutet till insidan av ytterväggen, kunna medföra att du slipper krav på isolering vid genomföringen. Det är ändå bäst att isolera för att minska risken för brandspridning.

Frågar du sotaren så kräver de i vissa fall en stor plåt på fasaden runt utblåset. Det finns inget sådant formellt krav så får du det från dem så be dem hänvisa till var kravet står i Boverkets byggregler.

Det är ingen nackdel att installera ett brandspjäll tillsammans med brandklassad imkanal för att du då minskar risken för brandspridning till fasad eller ev. överliggande fönster/takfot från en brand på spisen. Spisbrand är en vanlig brandorsak i bostäder och det bästa är om branden inte sprida vidare.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Kan du inte ta det extra arbetet och dra en kanal rakt upp genom taket, istället för 4 m 125 rör med vinkel?
Med "normalklen" köksfläkt kommer du att tappa mycket effekt.
Fläkten som sådan har abnormt drag som det är och på max så blåser det på ordentligt.
Det är sommarstugan - Inga långkok på agenda men det blir en del ägg och bacon på morgonkvisten.
Idag ber man frun öka fläkten lite varpå balkongdörren öppnas tillsammans med köksdörren för flöde genom huset. Röret är planerat med 2 st 45 graders för att undvika bromsen i en 90 böj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.