Inga goda tyckare för mig alltså:thinking:

Men finns det verkligen ingen grästrimmer - elansluten? - med knivar som funkar?
 
Man kan ju byta ut till stålwire så slippe r man byta tråd så ofta ;)
 
Jag har en Bosch 36volt trimmer som funkar bra.
Huvudanledningen till valet var dock det faktum att vi har batteridriven klippare från Bosch och dessutom är det samma batterityp som till min borrhammare (blå Bosch).
Så välj trimmmer efter andra verktyg du har eller tänker skaffa.
 
Har en gammal 18v Bosch batteridriven med knivar. Funkar ok, till gräs, men äter knivar på löpande band om det kommer sten eller buskar. Men den har hängt med i 8 - 10 år och batteriet är fortfarande ok.

Funderar på att uppgradera till trådtrimmer, men nu börjar flera tillverkare lansera modeller med högre volttal, vilket rimligen borde innebära mer kraft i maskinerna. Kanske inte så nödvändigt för en skruvdragare, men trevligt för gräsklippare och sågar. Men samtidigt borde väl högre spänning suga ur ett batteri med samma kapacitet mycket snabbare? Så det finns kanske någon kompromiss där kraft gentemot brukstid är optimal...

Kanske blir att vänta tills det stabiliserar sig lite, man vill ju gärna kunna köpa in sig i en bra familj med samma batteri. Surt att köpa in sig i någon 18v-serie som är helt förlegad om tre år.

Får nog bli en Meec tills vidare och sedan titta på vad som finns i batteriväg när den tjänat ut eller man tröttnat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
2Ah på ett 36v batteri är dubbelt så mycket energi som i ett 2Ah 18v. Så det är olika storlekar på dom batterierna. På t.ex. elbilar skriver man ju kwh vilket är ett bättre mått
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2Ah på ett 36v batteri är dubbelt så mycket energi som i ett 2Ah 18v. Så det är olika storlekar på dom batterierna. På t.ex. elbilar skriver man ju kwh vilket är ett bättre mått
Ja, men eftersom energidensitet är likvärdig så håller de snarlik kapacitet på samma batterivolym/vikt.Så om de inte vill skicka med gigantiska batterier så är det rimligt att anta att driftstiden minskar om effektuttaget ökas.

Sedan så finns det inget som säger att tillverkarna måste öka motoreffekten i apparaten bara för att de ökar spänningen. Borde väl gå att bygga en kantklippare med 90v batteri, men med en motor med väldigt låg effekt, som därmed drar mindre batteri. Men då är det väl mer så att spänningen blir försäljningsargument på lådan, men inte mycket mer.

Nu hamnar vi väl lite på sidospår, men framför allt vissa trädgårdsmaskiner kunde behöva mer motoreffekt. Min Bosch 36v motorgräsklippare kund gärna ha en aningen starkare motor, även om det minskar driftstiden. Trist med tjuvstopp hela tiden när gräset blir lite för tjockt.

Edit: Ja det vore mycket bättre om tillverkarna gick över till kwh för batterikapacitet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.