Jag har en granne som fått problem med sitt vattentryck.
Luft i systemet och lågt tryck.
(Luften kan ha kommit in då han labbade lite på egen hand)

Borrad brunn med 60l hydrofor och ejektorpump exakt kopplad enligt bild i denna tråd.

http://www.byggahus.se/forum/vatten...hyrdroforen-suger-luft-fran-borrad-brunn.html

Jag konstaterade en massa luft i systemet men fick inte bort det trots åtskilliga försök Så upp åkte slangar och ejektor bara för att konstatera att allt såg helt, rent och bra ut.

Dock endast 13m slang och 6m till vatten, dvs 7m vattenpelare tillgodo.
Vi lodade brunnen till 22m

Slangar mellan hus och brunn ligger nergrävda och kan ej kollas.

Vi återfyllde systemet och luftade ur med endast pumpen i kretsen.
Tycker dock att det kommer lite luft då och då i alla fall även om väldigt väldigt lite,,,

Med hyrdoforen åter inkopplad (1,0bar och stängt mot huset ) började trycket stiga men väldigt långsamt. Från 2,2bar till 2,8 går det relativt ok men sedan är det stopp, mer orkar den inte.

Pumpen ser fräsch ut och låter inte och är förmodligen bytt inte alltför avlägset i tiden.
Inga läckor, och trycket i hydrofor och avslagen pump håller sig vad jag kan se över en natt.

Min gissning är att pumpen är kass ändå?

Tips?
 
Redigerat:
???? behöver trycket vara högre :S
 
2,0-4,0 bar är normalt och så har även denna pump jobbat tidigare.
 
Hej!

Ursäkta trådarkeologin, men jag har ungefär samma problem. Jag misstänker antingen luft i systemet eller att själva pumpdelen är utsliten/sönderrostad/ä
ärgad? Vår gamla hydrostat-tank rostade det hål på och nu har vi en hydropress sen några år tillbaka.

Hur gick det för TS granne?

MVH: Mikael
 
Hydrofor menar jag förstås, inte hydrostat-tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.