T
Hej.

Skulle vilja sätta in ett skåp med belysning.
Verkar va grön/gul, brun och svart kabel.
Kan jag använda mig av dessa?
Hur går jag till väga lol

Är det någon fara med att den sitter så 'öppen' tills dess.
 
  • Elkablar sticker ut från ett trasigt hål i väggen, oviss installationssäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du kan troligen använda kablarna. De bör inte sitta så där öppet. Isolera ändarna med ubåt eller Wago, åtminstone.

Först och främst bör det påpekas att arbetet är behörighetskrävande och du begår ett lagbrott om du installerar något. Så var det sagt. Du kan inte utnyttja undantaget för belysningsarmaturer eftersom detta verkar vara ett badrum (apropå trådens placering, den hade gjort sig bättre i elforumet).

I ett badrum så gäller en del extra regler utöver de vanliga. Du måste veta att det är ok att installera just det skåpet med belysning på just den platsen. Ett misstag i ett våtutrymme kan få betydligt större konsekvenser än i ett annat utrymme. Är du beredd att ta den risken? Dina familjemedlemmar?

Principiellt så är installationen enkel när man väl konstaterat att skåpet och platsen är lämpliga. Man kontrollerar vilken ledare som är vad genom okulärkontroll (rycker i ledarna och ser var det rör sig) och mätning. Extra viktigt är kontinuiteten på skyddsjorden. Elmaterielen bör iofs vara av dubbelisolerad karaktär. Om det finns ett eluttag i skåpet måste gruppledningen ovillkorligen vara skyddad av jordfelsbrytare. Inga undantag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J
Vad satt där förut
Går bra att ha det så med isolerade ändar , G/G och blå normala , brun kan vara tändtråd och svart direktfas
eller tvärt om , beroende på husets ålder , färgerna har ändrats från svart fas till brun fas idag .
En av dom kanske har gått till ett vägguttag med direktström till , går att mäta vilken som är från strömbrytaren
samt vilken som har direkt
 
tommib
TS beskriver ingen blå ledare, därav brasklappen att man noga måste kontrollera vad som är vad.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
TS beskriver ingen blå ledare, därav brasklappen att man noga måste kontrollera vad som är vad.
:(
Möjligt ett äldre hus då med en nolla av annan kul
 
tommib
Absolut. Därför viktigt att reda ut vad som är vad. Min devis är "lita aldrig på färger, inte ens gulgrön".
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
T
Väcker tråden igen och förtydligar det jag skrev förut.
Det är alltså en belysningsarmatur (499) på Ikea som ska monteras ovanpå skåpet.
Enligt mont. anv så är det N jord och L som ska kopplas. Mitt dilemma just nu är att ingen är blå.
Det finns blå på flera andra ställen i lägenheten. Men inte i badrummet.
Går det inte om de inte finns blå i rummet?
Och varför finns blått i v-rum t.ex men inte i badrummet. Verkar puckat.
Tänker mest hur jag ska täta runt själva hålet på ett snyggt sätt efter kaklet kommit på.
 
Med tanke på hur du ställer dina frågor: ta in en elektriker.
 
Mikael_L
T tompabighouse skrev:
Väcker tråden igen och förtydligar det jag skrev förut.
Det är alltså en belysningsarmatur (499) på Ikea som ska monteras ovanpå skåpet.
Enligt mont. anv så är det N jord och L som ska kopplas. Mitt dilemma just nu är att ingen är blå.
Det finns blå på flera andra ställen i lägenheten. Men inte i badrummet.
Går det inte om de inte finns blå i rummet?
Och varför finns blått i v-rum t.ex men inte i badrummet. Verkar puckat.
Tänker mest hur jag ska täta runt själva hålet på ett snyggt sätt efter kaklet kommit på.
Blå är bara en färg - inte en funktion.

Du måste helt enkelt ta reda på vad de olika ledarna har för funktion, vad de är kopplade till i andra änden, och att de är kopplade.

Skaffa en redigt bra livförsäkring där det utbetalas ett mycket trevligt belopp till en förmånstagare du gillar.
Slicka sen på ett finger och ta i en tråd i taget så har du snart tagit reda på vad som är fas.


Men bättre är att du skaffar ett mätinstrument. :)


T tompabighouse skrev:
Tänker mest hur jag ska täta runt själva hålet på ett snyggt sätt efter kaklet kommit på.
Tänk inte så mycket på det nu. Du har ett mer riktigt problem att ta itu med först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.