J
E EasyCash skrev:
Hej forummedlemmar

Behöver era råd tips och trix. Har börjat lägga trallen, eftersträvar samma storlek på mellanrum, dock har målet varit att få alla brädor kant i kant. Jag vill inte ha en diskussion om man ska lägga kant i kant eller inte.

Problemet som uppstått är att i min ambition att få det rakt och snyggt så har jag fått bända vissa brädor tillrätta med kofot. Nu har hela skiten eskalerat exponentiellt och det börjar se ut som på bilden samtidigt som det börjar bli mer och mer bananliknande brädor. Lägger jag ut all trall utan att skruva ihop den så varierar den såklart i form och bredd. Inte en bräda är den andra lik och skevar lite hit och dit.

Hur går man vidare?
Jag mäter från ytterkant till vägg/där trallen ska sluta. På vardera sida trallens längd ska det vara i stort sett identiskt, då är vägg och avslut parallella. Avståndet delas på trallbredden (ex 4190/120 = 34,9 brädor) för att säkerställa så att det inte blir 0.2 brädor längst in.

Sedan börjar man lägga och gör om proceduren efter kanske 5 brädor. Börjar det dra sig justerar man lite på efterföljande brädor med någon mm.

I ditt fall skulle jag skruva upp och börja om enligt min metodik.
 
T tobbbias skrev:
Jag är ingen expert tyvärr. Men man brukar för det första ha glipor eftersom det underlättar vattenavrinning och enklare att få bort smutsen... Sen brukar man mäta upp fasta avstånd, säg kanske 5 trallbrädors bredd och markera ut detta mot dina skruvreglar. Sen kan du fästa upp dessa "var femte bräda" och anpassa de fyra däremellan till hålet som är. Enklast är att använda ett gäng med kilar för att anpassa så att springorna blir snygga de fyra brädorna sinsemellan. Nu när du har gjort som du gjort så behöver du magiska brädor som har helt raka linjer... Det är som sagt inga träd som växer så :rofl:
Ett till fel är.att du har den sista skruvraden väldigt nära kanten på trallen... Lätt att det spricker där :/

Jag hade nog skruvat upp allt och börjat om med en bättre utgånsplan... :sweat:
Anledningen till sista skruvraden hamnade där är för att den brädan närmast i bild är den första frisbrädan av totalt två. Skruvraden är i mitten på regeln som bär uppe fris och trall. Alla hål är förborrade och skruven verkar gå ner mjukt och fint. Endast någon som den tenderar till att spricka lite. Kanten som möter fris är nedfasad en aning bara för att det är snyggt.

Har flera exempel på personer i min närhet som lagt trall med 3-4 mm glipa ungefär och året efter har dom 8 mm glipa. Därför lägger jag allt dikt an.

Kommer nog göra såhär.
-skruva upp allt
-lägga ut alla brädor
-plocka bort bananbrädor och byta ut dom
-skruva dit allt på en gång med typ 1-2 mm glipa, helt dikt an är omöjligt

Ju mindre glipor desto svårare är det att lura ögat, därav extra bökigt.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nu måste jag skriva av mig lite.
Ledsen grabbar men inga "teorier" om hur man lägger trallen fungerar i verkligheten.

Ledsen eller glad gubbe, jag säger skitsamma, lägg den finaste sidan uppåt.

Lägga kloss eller med glipa emellan, jag säger skitsamma, trallen är inte som en rätskiva.

När jag försökte lägga dikt an så resulterade det i att hela trallen började skeva alldeles åt skogen. Se tidigare inlägg.

När jag försökte konsekvent lägga med 2mm glipa mellan blev det ändå knäppt. Se bild här. Hur gjorde jag? Jo jag tog 5 brädor och mätte dom individuellt. Inklusive glipa mellan fick jag ett totalmått på 610 mm. Markering på 610 gjordes på varje regel där jag sedan satte den 5e brädan. Övriga skulle då passas in mellan utgångsläget och bräda 5.

Bara att inse, det kommer inte bli helt 100 rakt, glipor kommer finnas i olika storlekar, någonstans kommer det vara dikt an.

Sista som jag inte provat är att spika en dyckert typ efter varje bräda och tvinga nästa bräda på plats mot dyckerten för att få samma glipa rakt igenom. Alltså som någon typ av kil/distans.

Fler teorier?
 
  • Närbild av en trätrall med ojämna glipor och skruvar, vissa plankor dikt an.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
Nu måste jag skriva av mig lite.
Ledsen grabbar men inga "teorier" om hur man lägger trallen fungerar i verkligheten.

Ledsen eller glad gubbe, jag säger skitsamma, lägg den finaste sidan uppåt.

Lägga kloss eller med glipa emellan, jag säger skitsamma, trallen är inte som en rätskiva.

När jag försökte lägga dikt an så resulterade det i att hela trallen började skeva alldeles åt skogen. Se tidigare inlägg.

När jag försökte konsekvent lägga med 2mm glipa mellan blev det ändå knäppt. Se bild här. Hur gjorde jag? Jo jag tog 5 brädor och mätte dom individuellt. Inklusive glipa mellan fick jag ett totalmått på 610 mm. Markering på 610 gjordes på varje regel där jag sedan satte den 5e brädan. Övriga skulle då passas in mellan utgångsläget och bräda 5.

Bara att inse, det kommer inte bli helt 100 rakt, glipor kommer finnas i olika storlekar, någonstans kommer det vara dikt an.

Sista som jag inte provat är att spika en dyckert typ efter varje bräda och tvinga nästa bräda på plats mot dyckerten för att få samma glipa rakt igenom. Alltså som någon typ av kil/distans.

Fler teorier?
Är det en frisbräda som ses (rödare) uppe till vänster så skulle jag skruva lös och sedan lägga ut trallen med en okej glipa emellan. Sedan skruva.
Vid läggning med fris (och vått virke) brukar jag alt 1, mäta ut och sätta frisen med ett medeltal på trallen bredd + några mm. 2, frisen sist så sätter jag var tredje bräda och tvingar ner dom två andra (åxå här mätt men utan mm mellanrum..
 
Mazen Mazen skrev:
Är det en frisbräda som ses (rödare) uppe till vänster så skulle jag skruva lös och sedan lägga ut trallen med en okej glipa emellan. Sedan skruva.
Vid läggning med fris (och vått virke) brukar jag alt 1, mäta ut och sätta frisen med ett medeltal på trallen bredd + några mm. 2, frisen sist så sätter jag var tredje bräda och tvingar ner dom två andra (åxå här mätt men utan mm mellanrum..
Allt från den mega stora glipan mot höger i bild är skruvat, till vänster ska de fortsätta 5 meter till. Frisen är nedåt i bild och jag är inte petnoga med mellanrummet som är mellan fris och ändarna på trallen. Det är mellanrummet mellan trallen som är knepigt. Som du ser nedåt i bild är det större glipor, uppe i bild är ungefär halva trallens längd och där är det nästan dikt an. Bortanför mitten som inte syns skickar jag med ny bild här.
Samma tendens.
 
  • Trätrall med varierande glipor, där höger sida är skruvad och vänster fortsätter ut ur bild, ojämnt mellanrum synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Trallbrädor är ju tyvärr aldrig exakta i bredd så det blir oftast ett pusslande. Som jag skrev ovan, prova mäta 3 brädor , plussa ihop och skruva en fjärde på det avståndet från den sist lagda sedan tvingar du ner dom 3. Som det ser ut nu skevar det och därför du har olika glipor längsmed trallen.
Handritad skiss av trallläggning med metod för att få raka linjer och undvika skeva brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Allt från den mega stora glipan mot höger i bild är skruvat, till vänster ska de fortsätta 5 meter till. Frisen är nedåt i bild och jag är inte petnoga med mellanrummet som är mellan fris och ändarna på trallen. Det är mellanrummet mellan trallen som är knepigt. Som du ser nedåt i bild är det större glipor, uppe i bild är ungefär halva trallens längd och där är det nästan dikt an. Bortanför mitten som inte syns skickar jag med ny bild här.
Samma tendens.
Någon bild på resultatet?
 
Mazen Mazen skrev:
Någon bild på resultatet?
Jag kan ta en bild imorgon så får man se vad en vinter har gjort också

Ställde en ny fråga i forumet, du kanske har något tips där med
 
E EasyCash skrev:
Jag kan ta en bild imorgon så får man se vad en vinter har gjort också

Ställde en ny fråga i forumet, du kanske har något tips där med
Vad va din nya fråga? Länk
 
Mazen Mazen skrev:
Vad va din nya fråga? Länk
 
  • Nybyggd trätrall i obehandlat trä med synliga skruvskallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.