Skiss av trädgård med planerad passage, laddstationers position och dragning av guide- och begränsningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Efter mycket funderande och många goda råd här på forumet har jag beslutat mig för att komma runt mitt problem med passage över grusplan (ganska djupt grus) genom att bygga en passage i en annan del av trädgården. Se skiss.

Mina frågor är nu:
Är laddstation vid alt. 2 lämpligast?
Är guidekabeln lämpligt dragen?
EDIT: Bör jag även göra en ö med BG runt det lilla huset till höger?
Vilken modell kan vara lämplig? Jag har bestämt mig för HQ och tror jag vill ha en X-modell. Kanske 315X passar här (beror ju lite på behov av antal guidekablar tänker jag)...:thinking:
 
Redigerat:
430x blir nog mer lämplig och den har två guidkablar, så du kan placera laddstationen mer i mitten av klippområdet. (alt1)
315x har bara en guidkabel och klipper max 1500 Det innebär att den i princip skall klippa mest hela tiden för att hålla gräsmattorna fina.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Jag skulle placerat enligt alt. 1 tror jag lät om att det är bra att han laddstation så centralt som möjligt... och då är ju alt 2 inte så bra, men möjligt att det funkar ändå.

Och dragit begränsning runt lilla huset...
Guidlinan kan du dra som du ritat, men tänk på att linan skall anslutas till begränsningskablen i slutet.

Nu har jag ingen jätteerfarenhet men ungefär så har jag gjort i alla fall....
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag skulle placerat enligt alt. 1 tror jag lät om att det är bra att han laddstation så centralt som möjligt... och då är ju alt 2 inte så bra, men möjligt att det funkar ändå.

Och dragit begränsning runt lilla huset...
Guidlinan kan du dra som du ritat, men tänk på att linan skall anslutas till begränsningskablen i slutet.

Nu har jag ingen jätteerfarenhet men ungefär så har jag gjort i alla fall....
Tack! Det innebär alltså att alt. 2 kräver att jag gör en ö runt huset, eftersom ju BG måste passera där.

Om jag istället väljer alt 1 (fortf. inkl. en ö till höger) så kräver väl det 430X som ju har stöd för två guider? Verkar luta åt en sådan.
Bör jag i så fall dra den högra guiden runt lilla huset (norr om det) och sedan ända ner till högra hörnet av gräsytan?
 
thomas33 thomas33 skrev:
430x blir nog mer lämplig och den har två guidkablar, så du kan placera laddstationen mer i mitten av klippområdet. (alt1)
315x har bara en guidkabel och klipper max 1500 Det innebär att den i princip skall klippa mest hela tiden för att hålla gräsmattorna fina.
Tack! I valet mellan 315x och 430x är det då även viktigt att ta hänsyn till antalet släppunkter (3 resp. 5) i mitt fall?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
... och en fråga till: hur bred måste passagen (längst till vänster) vara som jag ska anlägga? 35+30+30+35 = 130 cm?

Jag frågar eftersom det är en del jobb att anlägga den. Vi måste bland annat öppna upp i en häck samt jämna ut en vildvuxen och gropig slänt bakom den...
 
Angående valet mellan 315X och 430X kan du titta på den här videon om du inte redan gjort det.

 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
B BjornSk skrev:
Tack! I valet mellan 315x och 430x är det då även viktigt att ta hänsyn till antalet släppunkter (3 resp. 5) i mitt fall?
Om du kör med GPS aktiv jobbar den inte med släppunkter. Som jag nämnde i förra tråden rekommenderar jag starkt att du lägger ett par tusen extra på 430x, din trädgård behöver den kapaciteten.

Rent generellt är svaret på frågan att om du har X avgränsade zoner med smala passager emellan (dvs klipparen kommer sällan själv ta sig mellan zonerna) så vill du också ha X släppunkter på din klippare. Med GPS så släpper den dock själv som sagt såvida du inte inaktiverar det läget och då kan du själv ange släppunkter (antal meter ut på guidekabeln).
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
N noupe skrev:
Om du kör med GPS aktiv jobbar den inte med släppunkter. Som jag nämnde i förra tråden rekommenderar jag starkt att du lägger ett par tusen extra på 430x, din trädgård behöver den kapaciteten.

Rent generellt är svaret på frågan att om du har X avgränsade zoner med smala passager emellan (dvs klipparen kommer sällan själv ta sig mellan zonerna) så vill du också ha X släppunkter på din klippare. Med GPS så släpper den dock själv som sagt såvida du inte inaktiverar det läget och då kan du själv ange släppunkter (antal meter ut på guidekabeln).
Tack! Nu gick det verkligen upp ett aha gällande GPS vs. släppunkter!! :D(y)
 
Mina reflektioner:
Ett träd kan man ha utan begränsningskabel, ett hus verkar bara dumt. Klart du ska ha kabel även där.
Med endast en guidekabel så är ingen av placeringarna av laddstationen optimal (hellre alt 2 än 1), optimalt är i änden av området vilket även skulle kunna vara öster om 2b.
Med två guidekablar är alternativ 1 troligen bättre, då drar du en kabel österut och en västerut.
Allt detta gäller utan GPS, vilka möjligheter det ger har jag dålig koll på.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Allt detta gäller utan GPS, vilka möjligheter det ger har jag dålig koll på.
På 430x som jag känner till.
GPSen gör att klipparen efter en vecka har koll på hela klippytan och anpassar klippningen efter behov. Växer gräset dåligt, håller den sig hemma i laddstationen och därmed inget onödigt körande runt på gräsmattan.
Guidkabeln följer roboten på väg tillbaks till laddaren, men går inte exakt utmed kabeln, utan olika avstånd från den för att det inte skall bli några spår.
Är gräsmattan ojämn eller har backar, kan terränghjulssatsen göra att den inte stannar och hjulborstarna är också bra för att behålla greppet.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Tack allihopa för era goda råd! Nu tvekar jag inte längre, utan har jag tagit det nu väldigt uppenbara beslutet efter att ha läst alla fantastiska synpunkter i den här tråden!

Nu har jag bestämt mig för en HQ 430X.

Tack för alla goda råd om GPS, guidelina, terränghjul, dragning av BG-kabel runt lilla huset m.m. :D(y)
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.