Dörruppslag verkar luta mer åt skadegörelse än parkeringsskada,
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Mitt-fordon-var-parkerat/

”Möjligheten att få ersättning beror inte på din egen motorfordonsförsäkring utan grundas på en bestämmelse i trafikskadelagen. Det är alltså inte fråga om en försäkringsersättning. Det som kan ersättas är en skada som har orsakats:

  • av ett annat okänt motorfordon

  • medan ditt fordon stod parkerat
Andra skador som orsakats medan fordonet varit parkerat ersätts inte. Du kan därför inte få ersättning för en skada som till exempel har orsakats av en kundvagn, cykel eller skadegörelse. För att få ersättning måste du visa att det är sannolikt att skadan har orsakats på det sätt som beskrivs i de två punkterna ovan.”

Ovanstående säger att det är parkeringsskada men följande punkt säger att det inte är det,

”Varje skada måste bedömas på grundval av omständigheterna i det enskilda fallet. Det går därför inte att ange några exakta förutsättningar för att du ska få ersättning. Här är några exempel på omständigheter som ofta har betydelse för bedömningen:

  • Skadans utseende tyder på att det är ett annat motorfordon som har kört på ditt fordon.

  • Du kan beskriva var och när fordonet stod parkerat och hur det har blivit skadat.

  • Du har något vittne som antingen såg när skadan inträffade eller som kunde iaktta fordonets skick när det parkerades och/eller avhämtades. Det kan också ha betydelse om ett vittne intygar att det till exempel funnits hjulspår på platsen, glassplitter eller andra delar från ett påkörande fordon.”
 
J JohanLun skrev:
Jag tror inte dörruppslag går på trafikförsäkringen. Den gäller när bilen är i trafik. När den står parkerad är jag tveksam om det räknas... Undrar vad som händer om man glömt dra handbroms och bilen kör in i något?

Men oavsett bör man göra rätt för sig. Problemet är att folk tänker med sin egen måttstock. Äh, en så liten buckla hade jag skitit i så jag skiter i att jag orsakat det. Eller jag bryr mig inte om katter, så kör jag på en får den väl ligga där. Eller har föräldrarna inte koll på barnen får de skylla sig själva, varför ska jag köra 30 här, jag vinner ju 10 sekunder på att köra 50 förbi dagiset...
Du tror men jag vet. :) Jag har nämligen dörruppslagsskräck och parkerar alltid långt bort. Har dock fått uppslag ändå. O så rapporterar folk inte för de tror att det är skitdyrt. Oftast NOLL kronor i självrisk för den som drämt upp dötren, eller i vissa fall 1000kr som sagt. Eller vid smitning så får jag betala 6000kr på min egen försäkring. Viss skillnad!

Det är fortfarande en kollison mellan två fordon. Även om du glömt handbroms samma sak ja.

Den egna måttstocken är ju helt irrelevant, liksom värdet på den andras bil. En gammal 240 värd 5000 kr kan vara någons pärla.

Trafikförsäkringen ersätter skadan på den andras bil, vill man dessutom laga sin egen bil får man använda sin egen vagnskadeförsäkring.

På Trygg Hansa sa de tom att de vid just dörruppslag inte alltid ens tar ut självrisken på trafikförsäkringen ifall man nu har en självrisk på den, just för att det är så ovanligt (!!!) att folk är ärliga och anmäler dörruppslag. Nu är det knappast en officiell ståndpunkt men handläggaren sa det.
 
martin43 martin43 skrev:
Du tror men jag vet. :) Jag har nämligen dörruppslagsskräck och parkerar alltid långt bort. Har dock fått uppslag ändå. O så rapporterar folk inte för de tror att det är skitdyrt. Oftast NOLL kronor i självrisk för den som drämt upp dötren, eller i vissa fall 1000kr som sagt. Eller vid smitning så får jag betala 6000kr på min egen försäkring. Viss skillnad!

Det är fortfarande en kollison mellan två fordon. Även om du glömt handbroms samma sak ja.

Den egna måttstocken är ju helt irrelevant, liksom värdet på den andras bil. En gammal 240 värd 5000 kr kan vara någons pärla.

Trafikförsäkringen ersätter skadan på den andras bil, vill man dessutom laga sin egen bil får man använda sin egen vagnskadeförsäkring.

På Trygg Hansa sa de tom att de vid just dörruppslag inte alltid ens tar ut självrisken på trafikförsäkringen ifall man nu har en självrisk på den, just för att det är så ovanligt (!!!) att folk är ärliga och anmäler dörruppslag. Nu är det knappast en officiell ståndpunkt men handläggaren sa det.
Jag håller helt med, både en överkörd katt och ett dörruppslag ska man agera som både katt och bil (eller vad man nu skadat som är någon annans) är värt mycket för ägaren. Många har försäkring på sitt husdjur dessutom. Gäller förresten allt som man skadar som nån annan äger. Sen kan det absolut vara så att man inte har skyldighet att ersätta allt man av olycka skadar, men att säga till tycker jag det minsta man ska göra...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bra om lösspringande katter har ett halsband med telnummer ifall något händer. Då kan lidande minimeras.
Eller så håller folk koll på sina husdjur och inte gnäller att dom kan bli överkörda.
 
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Dörruppslag verkar luta mer åt skadegörelse än parkeringsskada
Jag håller med om att dörruppslag kan falla utanför trafikförsäkring, men det är skadegörelse betvivlar jag. Då ska det finnas uppsåt.
 
martin43 martin43 skrev:
Eller vid smitning så får jag betala 6000kr på min egen försäkring.
Det stoppar ju inte där. Du åker ner två bonusklasser och får dyrare försäkring i två år.
 
martin43 martin43 skrev:
Du tror men jag vet. :) Jag har nämligen dörruppslagsskräck och parkerar alltid långt bort. Har dock fått uppslag ändå. O så rapporterar folk inte för de tror att det är skitdyrt. Oftast NOLL kronor i självrisk för den som drämt upp dötren, eller i vissa fall 1000kr som sagt. Eller vid smitning så får jag betala 6000kr på min egen försäkring. Viss skillnad!

Det är fortfarande en kollison mellan två fordon. Även om du glömt handbroms samma sak ja.

Den egna måttstocken är ju helt irrelevant, liksom värdet på den andras bil. En gammal 240 värd 5000 kr kan vara någons pärla.

Trafikförsäkringen ersätter skadan på den andras bil, vill man dessutom laga sin egen bil får man använda sin egen vagnskadeförsäkring.

På Trygg Hansa sa de tom att de vid just dörruppslag inte alltid ens tar ut självrisken på trafikförsäkringen ifall man nu har en självrisk på den, just för att det är så ovanligt (!!!) att folk är ärliga och anmäler dörruppslag. Nu är det knappast en officiell ståndpunkt men handläggaren sa det.
Vad är det för trams? Parkeringskador där man inte vet vem som gjorde dem går ju på trafikförsäkringsföreningen.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror inte dörruppslag går på trafikförsäkringen. Den gäller när bilen är i trafik. När den står parkerad är jag tveksam om det räknas... Undrar vad som händer om man glömt dra handbroms och bilen kör in i något?

Men oavsett bör man göra rätt för sig. Problemet är att folk tänker med sin egen måttstock. Äh, en så liten buckla hade jag skitit i så jag skiter i att jag orsakat det. Eller jag bryr mig inte om katter, så kör jag på en får den väl ligga där. Eller har föräldrarna inte koll på barnen får de skylla sig själva, varför ska jag köra 30 här, jag vinner ju 10 sekunder på att köra 50 förbi dagiset...
Våran bildörr blåste upp på grannens bil och orsakade en liten mjuk buckla, ägaren satt i bilen å vi anmälde skadan direkt tillsammans. Skulle kosta 1000kr i självrisk när allt var klart enligt f-bolaget. Vet inte vilken typ av försäkring som användes tyvärr
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det stoppar ju inte där. Du åker ner två bonusklasser och får dyrare försäkring i två år.
Inser nu att jag hade fel. Det är när man än vänder trafikförsäkringen som man åker ner i skadeklass. Det kostar inte "bara" 1000 kr utan försäkringen kommer bli dyrare i två år.
 
J j-o75 skrev:
Skillnaden här är väl att ägaren kan se till att roboten inte går ut på vägen. Får man ens lägga slingan så att klipparen lämnar tomten?
Vi har också gräsmatta ändå fram till vägen, självklart drar man slingan så klipparen klipper ut på asfalten, så man slipper trimma vid vägkanten..

Tror bilföraren åker på det, som bilförare har du högst utbildning, samt kör det största fordonet och skall vara uppmärksam och försöka förutse..
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inser nu att jag hade fel. Det är när man än vänder trafikförsäkringen som man åker ner i skadeklass. Det kostar inte "bara" 1000 kr utan försäkringen kommer bli dyrare i två år.
Japp. 1000kr eller noll kronor brukar vara valfritt. Även om och hur mkt försäkringen höjs efter skada varierar. Många fbolag har inte riktigt samma system som för några årtionden sedan när det var väldigt avgörande med bonus/skadefria år.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tror bilföraren åker på det, som bilförare har du högst utbildning, samt kör det största fordonet och skall vara uppmärksam och försöka förutse..
Högst utbildning?:thinking:
Största fordonet?
Störst går först är ju ett gammalt slitet ordspråk, men knappast tillämpbart här.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har också gräsmatta ändå fram till vägen, självklart drar man slingan så klipparen klipper ut på asfalten, så man slipper trimma vid vägkanten..

Tror bilföraren åker på det, som bilförare har du högst utbildning, samt kör det största fordonet och skall vara uppmärksam och försöka förutse..
När jag ser min gräsmatta nu och jämför med tiden innan roboten (då jag klippte själv) är jag inte så säkert vem som har högst utbildning eller IQ. Jag försöker hela tiden förstå min robot men det är som med fruntimmer. Dom jagar runt till synes mållöst, slår en piruett ibland och till sist är allting välordnat. Men roboten väsnas mindre.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.