Hej!

I huset som jag har köpt så är elen omdragen för några år sedan. Jag har upptäckt att det till säkringscentralen kommer ut flera svarta fasledningar från ett och samma VP-rör. I ett av rören finns det en GUL/GRÖN, en BLÅ och TVÅ SVARTA ledningar. Dessa svarta går det två olika säkringar (sovrum3 & sovrum4).

Nu undrar jag om det är korrekt inkopplat. Får man lägga flera faser i samma rör?
 
Jadå det går bra,men skall man vara petig så bör den ena av de svarta vara brun istället.
 
Ska jag va petig så fick man inte göra så för några år sedan. ALDRIG 3-fas eller 2-fas grupp med 1-fas anslutning. Det godkändes bara i kommersiella lokaler eller sjukhus eller liknande där service eller utbyte kunde tänkas utföras av fackkunnig personal, aldrig i bostäder..
Men det är andra tider nu.. Har du bara en 2-polig automatsäkring som verkligen bryter bägge faser samtidigt så är det ok!
Det är förväxlingsrisken vi snackar om. Du ska inte kunna bryta en fas och ha ström i den andra.. Då råkar du illa ut. I bostäder that is..
 
Låter som det är en gammal installation. Inte riktigt utfört. Kan bli livsfarligt vid reparation eller felsökning..
 
Tack för svaren.

Det är ingen gammal installation. Elen är omdragen för ca 5 år sedan innan vi bodde i huset (förhoppningsvis av en elektriker).

De båda svarta kablarna är INTE kopplade till en 2-poliga utomatsäkring, utan till TVÅ stycken enpoliga 10A. Om den ena löser ut så är det ju ström kvar i den andra, men dock inte i samma rum.

Den ena svarta kabeln går till ett sovrum, medan den andra "går igenom" takdosan i det första sovrumet och vidare till den andra.

I centralen är det snyggt och prydligt uppmärkt vilken kabel och säkring som går till varje rum, så förväxlingsrisken borde inte vara så stor. Om man bryter sovrum3 så blir det strömlöst i det rummet och öppnar man takdosan där så är det strömlöst förutom i en genomgående kabel (som inte är skalad eller skarvad, utan bara "går igenom").

Om det ska vara helt riktigt så borde man alltså från början dragit ett extra VP-rör parallelt med det första och lagt egna kablar i det röret till sovrummet längst bort?

Är det något man bör åtgärda?
 
Nej det tycker jag inte. Du är ju medveten om hur det förhåller sig och jag ser ingen fara i ledningsdragningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.