Det ska synas att det är i dåligt skick. Men om det syns och grannen påpekat det så kan man ju inte hävda att man inte märkt något.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du är osäker på vem som äger grannfastigheten, så kan du kolla med lantmäteriet. Du får ringa dem. Via deras E-tjänst kan du bara få fram uppgifter om din egen fastighet.

Och som sagt, om grannen kans anses vara oaktsam/vårdslös, så blir han ansvarig för skadan.
Senast jag kollade kan man få fram ägaruppgifter för en fastighet via E-tjänsten genom att påbörja ett ägarbyte.

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/
 
Man kan även skicka ett mail och fråga, jag fick svar nästa dag.
 
harry73 harry73 skrev:
Nej så enkelt är det inte. Det räcker inte att säga att ett fullt frisk träd är i dåligt skick. Trädet ska också vara i dåligt skick
Fast trädet är ju dött....
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Fast trädet är ju dött....
Det var ett svar på ett påståendet att det räcker med att påtala för grannen att man tycker träden ser dåliga ut, och så enkelt är det inte. Jag vet inte om död räcker,för döda träd blir ofta mindre vindkänsligt. Sedan är kan det vara bra att komma med ett utlåtande från en arborist istället för eget tyckande.
M M.sandström skrev:
Så länge du påtalat att du tycker trädena ser ut att vara I dåligt skick så är allt ansvar grannens.
Se bara till du kan påvisa att detta är framfört.
Bart har helt rätt ovan. Men du måste dock ha framfört det till grannens innan Det ramlar.
 
Strikt formellt så räcker det inte att jag som granne påpekar att trädet ser dåligt ut eller är dött. Grannen behöver inte bry sig om vad jag säger. Jag kanske har utmärkt mig som gnällspik om femtielva olika saker genom åren, hans erfarenhet kan vara att jag alltid har fel. Eller så kan han motivera det så, om det senare skulle bli ett rättsfall.

Men kan jag som granne visa ex. med bilder att trädet är så dåligt att även en total amatör inser att det kommer att falla ganska snart. Hackspetten har hackat bort halva stammen osv. Annars krävs det troligen att en expert påtalat för trädägaren att trädet är farligt.
 
Jag har själv en ca 7 meter hög och drygt 50 meter lång granhäck längs ena långsidan på min tomt. ( Det är min häck ) och allmänning på andra sidan. En gran i änden mot gatan dog och jag skulle ta bort den. Gick bra att såga av den var snustorr men vi fick sedan dra loss granen med bogserlina på bilen då alla grenar var inblandade i nästa gran så är grannens häck tät så kanske chansen är god att den sitter rejält fast.
 
Hej! Trädet är gulbrunt (hela) och snustorrt. Men det sitter säkert nu. Flera andra - helt friska tillsynes - har trillat på höst / vinter av blåst o snö. Men, detta döda träd har ju inga barr kvar, så det kanske faktiskt utgör mindre fara.....
 
En bild hade varit fint.
 
Bart Bart skrev:
Gällande att ta ned grenar får ni ta ned vad ni vill utan att prata med grannen så länge trädet inte riskerar att skadas.
Nej, först måste man prata med grannen och bereda den möjlighet att åtgärda grenar/rötter som hindrar en att utnyttja sin tomt.
Om inte grannen åtgärdar ”problemet/problemen” först då får man ta saken i egna händer.
 
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Fast trädet är ju dött....
Ett dött barrträd är mindre benäget att falla än det var levande.
Ett par år efter det dött är alla barren och kottarna borta så det inte alls är lika stort vindfång längre. Och sen börjar grena falla av allteftersom så det tar allt mindre vind.
Och samtidigt dras det upp tjära från rotsystemet som impregnerar stammen.

När det stormat ordentligt och massor med skog är vindfälld så står det en massa torrfuror trotsigt kvar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, först måste man prata med grannen och bereda den möjlighet att åtgärda grenar/rötter som hindrar en att utnyttja sin tomt.
Om inte grannen åtgärdar ”problemet/problemen” först då får man ta saken i egna händer.
Inte direkt, men det kan vara så. Urklipp från jordabalken.

Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.