Mikael_L
Jag letade efter någon lång tråd som grundligt går igenom ämnet, men hittade inget annat än korta trådar som avhandlade något delområde.

Jag vet inte om det är ett dumt försök att skapa en allmän tråd om detta, ty jag har börjat inse att olika träslag m.m betyder att olika ytbehandlingar är lämpliga för resp material.


Men i vilket fall, har vi vårt förra matbord, hyfsat bastant ekbord som är vad jag kan bedöma oljat, inte lackat.
Att sälja detta bord ger mindre pengar än vad en hygglig utemöbel kostar, så använder vi det som utebord på altanen så slipper vi dessutom allt annat besvär med frakta iväg alternativt hålla med någon försäljning.

Men ska nu detta stå utomhus och ibland bli lite blött (det kan stå aningen väderskyddad, lite blött blir det under de värsta ovädren när det regnar och blåser från rätt håll) och definitivt få en hel del solljus på sig.

Hur bör det skyddas för att motstå detta så bra som möjligt?

Bastant ekbord som används utomhus på altan, med öppen laptop och duk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ek är väldigt röttåligt, men risken är stor att skivan spricker. Skydda med en vaxduk?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och det andra bordet jag borde fixa är ett från IKEA, jag tror det är ett Äpplarö, som på deras hemsida påstås vara laserat akacia.
Och nu har lasyren rymt på de flesta ställen.

Jag köpte någon billig träolja från Rusta/ÖoB/Jysk eller .. whatever ... och penslade på lite förra sommaren, men det var nog bara billig skit, säkert nästan bara lacknafta, efter det dunstat så verkade det finnas något kvar.

Vad är det bästa här?

Ska jag köra med linolja, kanske 50/50 av linolja och den där "träoljan" från Rusta, så det blir utspätt med en del lösningsmedel.

Slitet träbord av akacia med flagnad lasyr och synliga gråa partier, med en trädgårdsslang på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kör uteslutande Beckers Ädelträolja på mina utemöbler. Även de som är av furu och gran, d v s inte ädelträ. Fungerar skitbra. Lätt brunpigmenterad, ger en härlig ockraton åt trät. https://beckers.se/produkter/utomhus/utemobler-terrass/elit-adeltraolja

En lätt avslipning med 180-papper och en strykning varje vår. Fint som snus som gubben sa.
 
Hej!
Bordet behöver slipas och sedan oljas in, Cuprinol träolja använder jag och den är bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.