Har ett beskymmer med att vatten trycks upp mot fogarna längs väggen.

Huset är byggd 83 med plastmattor i badrummen. Ägaren har ytrenoverat med att sätta klinker och plattor på väggar början av 90-talet. Sen några månader tillbaka har vi haft roblem med att en fog mot dörrkarmen alltid har vatten, det berodde på stor del att barnen stänkte vatten och det byggdes ut i kombination med att jag stängde av golvvärmen. Torkade med skotork och sen försvann det efter några dagar. Ingen vatten byggdes upop

Sen 4 dagar dagar tillbaka har problemet kommit tillbaka och vi lagt en handduk för att samla upp vattnet från karmen och satt på golvvärmen igen (så gjorde vi förra gången, och det gick bra efter några dagar), men här det byggs det upp vatten konstnant. 1 dl om på 24 timmar i 2 dagar dagar hitills (2 dagar innan, satt jag med papper och torkade, har ingen uppfattning hur mycket vatten det var men pappret var genomvått), Förra gången var det inte ens i närheten av den mängden vatten. Man måste bokstavligen krama ur handduken. Se bild nedan, "dörrkarmens hörn".

Ett badrum med vit sexkantig klinker, vit badkar och väggar med kakel, handduk på golvet nära en trä dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläcka vid fog mellan klinkergolv och dörrkarm, med synlig svullnad och skador på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vattnet har gjort att karmen har svällt och fått hela dörrkarmen sne.

Ungarna har inte badat och haft korta dusch perioder innan vi upptäckte detta. Fallet är inte perfekt, men det kan beror på fogen under (hemma lagd klinker). Inga vattenledningar finns på högra sidan, dessutom läcker inte nån av dem. Fogarna kring klinkerplattorn är inte fuktiga vissa är storra. trots att vattnet samlas kring karmen, se ovan. Så vart kommer det ifrån?

Lite mer bilder.
Våt fog nära dörrkarm och en uppblött handduk på klinkergolv som indikerar vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med klinker vid dörrkarm, två handdukar absorberar vatten från svullen karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöt handduk vid uppsvälld dörrkarm på klinkergolv där vatten läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hoppas att bilderna beskriver bättre än jag kan.

Är det någon som har någon som helst teori om detta?
 
  • Våt handduk på ett hexagonalt klinkergolv nära en dörrkarm, som indikerar ett vattenläckageproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svullen dörrkarm och skadad fog vid golvklinker orsakad av vattenansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling längs badrumsgolvets fog vid dörrkarm med handduk för uppsugning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt handduk vid svullen dörrkarm och fukt i fog längs vitt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att mjukfogen/silikonet i vinkel vägg/golv är tryckt hela vägen in så att det vatten (stänk) som hamnar bakom kaklet på väggen inte kan rinna förbi och ner under kaklet på golvet?

Då följer vattnet den täta silikonfogen med hjälp av tyngdkraften tills fogen slutar vid dörrkarmen och där kommer vattnet ut
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
sir_erken sir_erken skrev:
Kan det vara så att mjukfogen/silikonet i vinkel vägg/golv är tryckt hela vägen in så att det vatten (stänk) som hamnar bakom kaklet på väggen inte kan rinna förbi och ner under kaklet på golvet?

Då följer vattnet den täta silikonfogen med hjälp av tyngdkraften tills fogen slutar vid dörrkarmen och där kommer vattnet ut
Du har en poäng där, ska undersöka det närmare... återkommer.
 
Dåligt fall på ”tätskiktet”?
Då kryper vattnet under plattor/fog tills där det syns liksom...
BTW har du kollat golvbrunnen så den både sväljer och är tät?
 
Jag kikade och satt och funderade under natten, om det hade stänk så måste det varit stora mängder. Man skulle ha upptäckt det ganska tidigt, samt att fogarna borde vara fuktiga då (tror jag). Gick runt med en fuktmätare men hittade inget. Antingen är det vått eller torrt, inte fuktigt.

Jag är inte 100% säker men, jag utgår från att tätskiktet inte har dåligt fall då det är original. Klinkers har dåligt fall pga tidigare ägaren har lagt kliners lite plant, lite amatörmässigt. Sen är fallet ganska plant vid 1,2 meter från brunnen till dörrkarmen, men det har väl flesta badrum då det inte tillhör en våtzon 1 eller vad det heter. Sen har jag aldrig sett detta sen 6 månader tillbaka.

Brunnen verkar tätt. Sväljer? Du menar vatten. Isåfall ja.
Gammal smutsig duschavlopp med hår och skräp runt en vit röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu på morgonen kramade jag ur en genomvåt ansikthanduk. Lätt 1 dl under natten,

Är uppe i 4 dl vatten på 3 dagar nu. Ingen har duschat sen 2 dagar tillbaka...
 
BirgitS
Golvbrunnen ser ut att behöva en storrengöring. Ett nytt foto när den är rengjord och vattenlåset är borta blir nog bra.

För övrigt tycker jag att du kontaktar försäkringsbolaget på måndag så att de kan skicka ut någon som kan besiktiga och mäta fukthalt för risken är att det har kommit in vatten i stommen bakom tätskiktet .
 
om mattan bakom är från 83 så är detta badrum utdömt för länge sedan. Det är dessutom inte godkänt att lägga klinkers på en våtrumsmatta. en matta från 83 är dessutom nu spröd så det finns säkert spruckna svetsar och andra mikrosprickor i mattan.. Fixen som fäst klinkersen brukar dessutom fräta sönder mattan,därav förbudet att ha en våtrumsmatta under.
Om nu mattan är från 83 och det är lagt klinkers ovanpå kommer försäkringbolaget oavsett skada att avböja ersättning.
 
T
Det är inte så att det är golvvärmerören som läcker? :thinking:
Om den nu är vattenburen? :)
 
Har gjort en anmälan. Lika bra.

Vi har elgolvvärme så thank god för det. Hela huset har dessutom direktverkande el. Så man slipper tänka att det är dem rören som spökar.
 
M malarmaster skrev:
om mattan bakom är från 83 så är detta badrum utdömt för länge sedan. Det är dessutom inte godkänt att lägga klinkers på en våtrumsmatta. en matta från 83 är dessutom nu spröd så det finns säkert spruckna svetsar och andra mikrosprickor i mattan.. Fixen som fäst klinkersen brukar dessutom fräta sönder mattan,därav förbudet att ha en våtrumsmatta under.
Om nu mattan är från 83 och det är lagt klinkers ovanpå kommer försäkringbolaget oavsett skada att avböja ersättning.
Det beror väl på när det lades och vilka regler som gällde då? Jag tror att det lades på 90 talet. Har ett papper som beskriver renoveringar genom åren. Jag återkomma vad försäkringsbolaget säger och vad deras gubbe gör. Alltid inte intressant för andra att veta hur detta ärendet hantera hos läns. Detta är nytt för mig, har aldrig gått igenom försäkring som är hus relaterat... Endast fender bender på bil =).
 
Magnus E K
Oavsett om det är dags för renovering tycker jag det är intressant att ta reda på varifrån vattnet kommer. Flera dl när ingen duschat tyder på att det läcker någonstans, eller att det bildas stora mängder kondens på toastolen. Kanske en liten spricka i porslinet som gör att det läcker under toastolen? Fast i så fall borde vattnet som kommer vara smutsigt/illaluktande, men kanske inte om det är välstädat och alla mår bra... Testa att hälla blåbärssaft i toastolen efter sista besöket på kvällen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Oavsett om det är dags för renovering tycker jag det är intressant att ta reda på varifrån vattnet kommer. Flera dl när ingen duschat tyder på att det läcker någonstans, eller att det bildas stora mängder kondens på toastolen. Kanske en liten spricka i porslinet som gör att det läcker under toastolen? Fast i så fall borde vattnet som kommer vara smutsigt/illaluktande, men kanske inte om det är välstädat och alla mår bra... Testa att hälla blåbärssaft i toastolen efter sista besöket på kvällen.
osannolikt med spricka i porslinet bara sådär, däremot skulle det kunna läcka mellan stolen och cisternen. på gamla stolar sitter cisternen skruvad underifrån med packning imellan.

blåbärssaft låter kladdigt :rolleyes: om man har svårt att se vart det läcker så skulle det gå att skruva bort locket på toacisternen och hälla i några droppar karamellfärg så borde man lätt se om vattnet sipprar ut!

en fråga till ts. ni har inte en rinnande toalett som hela tiden står och fyller på vatten i cistern? brukar då bildas väldigt mycket kondens på rör och porslin som sen rinner ut på golvet.:)
 
sir_erken sir_erken skrev:
Kan det vara så att mjukfogen/silikonet i vinkel vägg/golv är tryckt hela vägen in så att det vatten (stänk) som hamnar bakom kaklet på väggen inte kan rinna förbi och ner under kaklet på golvet?

Då följer vattnet den täta silikonfogen med hjälp av tyngdkraften tills fogen slutar vid dörrkarmen och där kommer vattnet ut
En lite uppdatering. Beslutade att riva bort lite silikonen några plattor vänster... det började rinna,

Tog bort mer silikon... rann ännu mer... Tog bort 1 meter silikon... rann hele j*vla kanten...

Våtrum med bortriven silikon och vattenläckage vid kaklad hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg och golvkakel där silikonet tagits bort, med vatten som sipprar fram och silikonrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten läcker längs med silikonfog mellan vita badrumsplattor, skadat område synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage vid kaklad hörna med bortriven silikon och synligt vatten på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett badrum med borttagen silikon och synlig vattenskada på hexagonala plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du hade rätt... . Ska undersöka mer.. gissar på att det är duschslangen som läcker... eller blandaren. Vi har rör men utanför väggen (inga läcker - Satte toapapper hela vägen). Blandare är limmad på kaklet.

Rev upp silikonet ca 08:00...

Kl är nu 16:44... Det rinner fortfarande men långsamt....
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Känns mest troligt att det läcker in vatten i väggen genom någon kakelfog när ni duschar? :thinking: Blandaren är ju som sagt bara ditsatt på väggen med rören utanpå så verkar inte finnas några rör i väggen.. alltså måste vattnet komma in utifrån? Ni har ingen övervåning som det kan rinna ner ifrån?
 
Jag tycker spontant att det känns som väldigt mycket vatten för att komma från duschar som letat sig igenom fogen, speciellt om det inte använts på några dar. Hade nog gissat på läckage från någon annan stans.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.