M Maximarcus skrev:
Har du hittat Sileno 1000 för 10’ så är det ju ett riktigt bra pris. Känns svårslaget att ta två av dem för att lösa din tomt.
När du väl kommer till att lägga ner begränsnings/guidekabel; titta i den här tråden för tips om hur kan göra det smidigt. Med rätt verktyg går det lätt!
Hej. Tack för synpunkt. Nu lutar jag mer och mer åt två Gardena...1000. Jag hade ju kunnat köpa den ena lite mindre (eftersom den lilla ytan bara är 300 m2), men då kanske jag inte får hela rabatten (de var nedsatta till 11.500 kr; så om jag köper en blir det ändå bara 8.500 kr till en liten).

Finns det några risker att Gardena... 1000 inte orkar med min ganska komplexa tomt, där den ena delen ju är precis 1000 m2 ?
 
N noupe skrev:
Du måste ha en klippare med guidekabel, såklart. Annars går det ej.
Nja, det går utmärkt med tex Imow. Du kan skapa korridorer där klipparen kör till/från nästa område UTAN att klippa gruset.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
En robot räcker, rekomenderar Hva 420, många inställningar, bra app, och otroligt driftsäker/smart..
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
En robot räcker, rekomenderar Hva 420, många inställningar, bra app, och otroligt driftsäker/smart..
Tack, jag är väldigt lockad av en HQ, fast tar den sig verkligen över grusplanen (gruset är 5-7 cm djupt ner till fast mark)?
 
Bättre med 2 st.
Jag har själv en 430X som går över grusgång för att ta sig till ett mindre område. Och det finns flera nackdelar, tex att den blir påkörd eller att den kommer in i passsagen och håller på och "klipper" gruset en bra stund (med ännu större risk för att påkörd än om den bara passerar över). En del säger att det bara är att ha smala infarter i passagen så tar den sig nästan aldrig in. Det stämmer inte, den har otrolig förmåga att lyckas träffa passagen och då har jag ändå gjort den smalare än vad dom är tillåtet enligt instruktionsboken. Så mycket trassel och då har jag ändå plattor över grusgången. Jag funderar på att göra en tunnelkoppling där jag stänger av passagen med dubbla uppsättningar begräningskabel just vid passagen. I nuläget brukar jag ställa en grusfylld 10-litershink i infarten till passagen.

Angående guide är det bättre om du planerar laddstationen i ena änden av det långa området A. Då räcker det bra med en guide som du lägger in erforderligt antal släppunkter längs. Osäker på hur många släppunkter Gardenan har men det brukar ju även gå att släppa den från laddstationen i viss vald vinkel också.

Angående underhåll så kommer ju den på 300m2-plätten att slitas mindre. Antingen får den gå där år efter år och hålla längre eller så skiftar du klippare och har dom i olika områden olika år så slits dom jämnt. Gör du så är det en finess att båda är 1000.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Det är helt riktigt att det blir bättre att ha laddstationen i änden av området. Min Gardena har tre programmerbara släppunkter där man kan ange avstånd från laddstationen samt procentuell fördelning mellan de tre områdena, det borde räcka för din tomt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Typ såhär (laddstationen till vänster och släpp vid de tre kryssen)
 
  • Översiktsbild av en trädgård med markerade passager och areor, en laddstation till vänster och tre röda kryss indikerande släppområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Ja, med den reservationen att det är två fjärrstartsplatser som kan anges. Den tredje positionen är direkt i anslutning till laddstation. Detta kan variera från modell till modell.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Vad jag kan se har både Gardena Sileno och Sileno Life tre programmerbara områden.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Typ såhär (laddstationen till vänster och släpp vid de tre kryssen)
Tack för tydligt klargörande!
 
Tack till alla som har bidragit med kommentarer, framför allt ur väldigt många olika synvinklar. Det har hjälpt mig i beslutsprocessen. Via era inlägg i denna tråd (samt några Gardena-specifika klargöranden i ”... - den enda stora tråden”) har jag nu bestämt mig för att avvakta med köp av TVÅ Gardena...1000. Jag tänker nu istället att det är bättre med EN robot (HQ). Mindre underhåll med en robot, en kraftfull klippare istället för två enklare, slipper två laddstationer etc.
Detta är verkligen ett suveränt forum där man får mycket hjälp!!!:D(y)(y)

Jag satsar nu på att hitta lämplig HQ för mina behov, samt att försöka lösa problemet med gruset. Det finns även en bakdörrsmöjlighet, där jag förbinder ytorna 1a och 2a allra längst till vänster på fotot (innebär dock lite våld på en häck och att göra om en vildvuxen gropig slänt till gräsmatta - dock fullt genomförbart). Då behöver den i så fall inte gå över grusplanen ifall den lösningen visar sig fungera dåligt.

Så nu blir det till att fundera vilken HQ-modell som bäst passar mina behov. Jag måste säga att jag är väldigt sugen på en X-modell, inte minst för att trädgården är komplex, delvis gropig och svåröverskådlig och att det blir lätt att hitta roboten vid problem. Jag måste också fundera på om TVÅ guidekablar kanske är nödvändigt. Kom gärna med synpunkter på mina funderingar :):cool:
 
B BjornSk skrev:
Tack till alla som har bidragit med kommentarer, framför allt ur väldigt många olika synvinklar. Det har hjälpt mig i beslutsprocessen. Via era inlägg i denna tråd (samt några Gardena-specifika klargöranden i ”... - den enda stora tråden”) har jag nu bestämt mig för att avvakta med köp av TVÅ Gardena...1000. Jag tänker nu istället att det är bättre med EN robot (HQ). Mindre underhåll med en robot, en kraftfull klippare istället för två enklare, slipper två laddstationer etc.
Detta är verkligen ett suveränt forum där man får mycket hjälp!!!:D(y)(y)

Jag satsar nu på att hitta lämplig HQ för mina behov, samt att försöka lösa problemet med gruset. Det finns även en bakdörrsmöjlighet, där jag förbinder ytorna 1a och 2a allra längst till vänster på fotot (innebär dock lite våld på en häck och att göra om en vildvuxen gropig slänt till gräsmatta - dock fullt genomförbart). Då behöver den i så fall inte gå över grusplanen ifall den lösningen visar sig fungera dåligt.

Så nu blir det till att fundera vilken HQ-modell som bäst passar mina behov. Jag måste säga att jag är väldigt sugen på en X-modell, inte minst för att trädgården är komplex, delvis gropig och svåröverskådlig och att det blir lätt att hitta roboten vid problem. Jag måste också fundera på om TVÅ guidekablar kanske är nödvändigt. Kom gärna med synpunkter på mina funderingar :):cool:
Edit på mitt eget inlägg ovan. Nu har jag beslutat mig för att skapa en passage så att jag når yta 2 utan att passera grusgången. De helt nya frågor som det ger upphov till tar jag i en ny tråd. Tack allihopa!! (y)
 
Nu har jag läst igenom tråden och du har ungefär samma "problem" som jag, en yta som kipparen måste gå över en gång med risk för att bli överkörd av bilar...
Jag löste det så som du är inne på i sista inlägget, med en liten korridor utanför trädgården till den lilla ytan, funkar än så länge riktigt bra.. I ditt fall mellan 1a och 2 a.

Jag la ut alla kabel själv, när jag hade lagt ut all begränsning så var nästan all kabel jag fick med slut, så jag strtade upp helt utan guidlina, och det gick förvånansvärt bra, nu har jag köpt hem mer lina och lagt en guide till det lilla området, funderar fortfarande på hur jag skall lägga lina två... Men det funkr bra och han klipper överallt, och hittar hem fint.

Om jag förstår inställningarna på min klippare rätt (HQ 440 tror jag den heter...) så kan du dra guide 1 till 1a vidare genom den nya korridoren till 2a och 2b. Och programera att den släpper i yta 1a efter att följt guidelinan x antal meter 10% av starterna och till yta 2a och 2b på samma sätt, efter X antal meter 10% av starterna.
Och lina 2 drar du till yta 1b och programerar på samma sätt fast ökar på % andelen då det verkar vara den stora ytan....

Välj inte en klippare som precis kalarar av 1300 m2 utan välj en större, blir ju surt om du upptäcker att den är lite för liten när du kört ett par veckor, och du måste köpa en ny. och så behöver den ju inte gå 24 h / dygn och då blir ju förhoppningsvis livslängden lite längre...
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
B BjornSk skrev:
Hej. Tack för synpunkt. Nu lutar jag mer och mer åt två Gardena...1000. Jag hade ju kunnat köpa den ena lite mindre (eftersom den lilla ytan bara är 300 m2), men då kanske jag inte får hela rabatten (de var nedsatta till 11.500 kr; så om jag köper en blir det ändå bara 8.500 kr till en liten).

Finns det några risker att Gardena... 1000 inte orkar med min ganska komplexa tomt, där den ena delen ju är precis 1000 m2 ?
Hej. Har ingen direkt erfarenhet av just den modellen, har två Gardena av mindre modell men....
Lutningar, torrt/blött gräs samt hur mycket hinder påverkar jättemycket. Den jag har i stugan ( typ fotbollsplan) klipper mycket mer än den är ”specificerad” för. Tror det är lugnt för din del. Lycka till.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.