M
Hej!

Råkade stöta på en byggsåg av lite äldre modell och blev lite nyfiken. Hur vansinnig är en sådan här egentligen rent säkerhetsmässigt?
Förvisso inte vansinnigare än dess användare, men den har ju åtminstone klyvkniv vilket väl borde ta bort den värsta faran?
 
  • Äldre modell av en bordsmonterad byggsåg i grönt, märkt "Elektra Beckum", med synlig klyvkniv och sågblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marcussjogren skrev:
Hej!

Råkade stöta på en byggsåg av lite äldre modell och blev lite nyfiken. Hur vansinnig är en sådan här egentligen rent säkerhetsmässigt?
Förvisso inte vansinnigare än dess användare, men den har ju åtminstone klyvkniv vilket väl borde ta bort den värsta faran?
Hej
Säkerhetsmässigt är den inte sämre än någon annan bordsåg (undantag sawstop).
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Frustrator Frustrator skrev:
Hej
Säkerhetsmässigt är den inte sämre än någon annan bordsåg (undantag sawstop).
Tack!

Jag kunde inte heller komma på något så där tvärdumt.

En vän har en äldre byggsåg som är utan klyvkniv och i princip bara ett bord med klinga, där kan jag förstå att man måste se till att vada försiktig.
Men jag är också riktigt dålig på det här området :)

Men en såg enligt ovan är en ganska okej första maskin då?
Rent prismässigt så är de ju betydligt mer intressanta som insteg än en Bosch blabla 10J som med stativ går på 8 lakan :)
 
Hej
Ingen klyvkniv eller anhåll eller skydd för klingan.

Köp något annat!
 
Rickard.
Jag tycker inte alls om att använda bordssågar över huvud taget så det kan du tänka på när jag säger min åsikt.

Jag har egentligen bara riktig erfarenhet av byggsågar/gjerdesågar och det lilla jag fått ut av det är att jag aldrig skulle köpa en bordssåg utan ett bra och smidigt klingskydd som alltid satt där.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Ingen klyvkniv eller anhåll eller skydd för klingan.

Köp något annat!
Sågen på bilden har en klyvkniv.
Skydd över klingan går ju bra att eftermontera.

Sen är det som TS skriver en byggsåg så kvalitén på sågen blir väl därefter. (Antar att det inte är möbelsnickeri du ska göra med den utan just bygg).
 
Jag håller med frustrator.
Klingskydd på arm går att eftermontera. Klyvkniv skall det vara men på vissa klyvknivslösa modeller går den också att tillverka och eftermontera.
Då får man en såg som är lika säker som någon annan.

Sågen på bilden ser ut att vara en kombinerad kap/klyv. Om jag inte minns fel är klingskyddet för kapning ofta trasigt på den modellen så se efter innan du köper.

Min gamla klyvsåg är tillverkad 1885 och den har långt kvar till pensioneringen.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Ingen klyvkniv eller anhåll eller skydd för klingan.

Köp något annat!
Jag ändrar mig, var trött i ögonen i morse.
Vad tänker du använda den till?
Bygge eller finsnickeri?

Fundera på ditt behov och kolla runt lite, du kanske hittar något som passar dig bättre.
Men är det billigt, köp!
 
M
Tack för allas åsikt - ja, den saknar klingskydd, men som ni säger så går det ju absolut att lösa ett sådant i efterhand.
 
M
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag ändrar mig, var trött i ögonen i morse.
Vad tänker du använda den till?
Bygge eller finsnickeri?

Fundera på ditt behov och kolla runt lite, du kanske hittar något som passar dig bättre.
Men är det billigt, köp!
Jag skulle säga ”praktiskt snickeri”, dvs bygga staket (snedklyva reglar t ex), klyva ämnen och snedklyva ämnen som t ex reglar och brädor. Visst den kommer nog klyva saker rätt grovt, men jag är god vän med mina handhyvlar så det ska vi nog kunna hantera.

Mest handlar det om att kunna klyva och kapa med större precision än vad cirkelsågen ger mig. Tar sån evinnerlig tid med cirkeln också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är väl liknande en Elu tgs 173 ??
Går att svänga runt bord och klinga och använda som kap/ger-såg??

//AA
 
M
S saiter skrev:
Är väl liknande en Elu tgs 173 ??
Går att svänga runt bord och klinga och använda som kap/ger-såg??

//AA
Stämmer!

Den verkade komplett i alla fall, klingskydd för kapen såg fint ut och satt stadigt, kniven satt stadigt och bladet gick rakt.

Så för 900:- fick den allt åka med hem!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Låter som ett fynd om den bara är hyfsat frisk.
 
M
H heimlaga skrev:
Låter som ett fynd om den bara är hyfsat frisk.
Verkar faktiskt som att den är det - med undantaget för ett fäste för vändfunktionen. Dock är det inget som påverkar sågen i sig när man väl har vänt den rätt.

I övrigt verkar den vara i riktigt bra skick även om jag inte testat alla funktioner.

Billigare instegsmaskin kunde man nog inte hittat och det är ytterst få extra funktioner man får om man köper en Bosch för 8000:-.

Jag är görnöjd med min första ”riktiga” såg än så länge :D
 
M
Han som sålde den sa förresten att ramen är gjord i gjutjärn, låter det verkligen rimligt?

Hade inte motorn suttit på så hade den ju vart enkel att bära själv, får för mig att gjutjärn borde vara tyngre än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.