Om det är mycket gräs ( motstånd) så ökar hastigheten på klippmotorn samtidigt som framdrivningen går långsammare.
 
Jag slipar mina men tittar man på stråna så är det likväl för grov kniv. Det splittrar toppen som sen blir gul. Rakbladet är vassare o tunnare o ger ett clean cut.
 
Ah, ok, det är ju en poäng. Om man jämför med hur det ser ut efter en gammal bensinklippare så blir det ju ändå stort mycket bättre snitt.
Tänker att ett tunt blad ochså är lättare. Skulle kanske kräva snabbare rotation för att hålla ut bladet. Har du nån koll på om t ex HQ snurrar fortare?
 
Hastigheten kan inte göra så mycket, men ett vassa rakblad som är tunna/vassa klipper bra...och hörs tydligt när det är slött..
 
Det hastigheten kan göra är ju att centifugalkraften håller ut bladet och det påverkas av rotationshastigheten i kvadrat och bladets massa. Så toretiskt; om massan skulle vara en fjärdedel så skulle varvtalet behöva vara det dubbla. Nu är ju det bara teori. Vad som händer i verkligheten kan vara annorlunda. Bladet står rakt ut om det inte stöter på motstånd och ju mer motstånd (tjockare gräs) desto mer vinklat blir det. Ju mindre massa som bladet har desto mer vinklas det. Det skulle kunna kompenseras med högre rotationshastighet. Samtidigt så har ju periferihastigheten betydelse. Ju större tallrik desto högre hastighet på bladet.
Det skulle absolut vara intressant om någon testat rakbladsknivar på en indego. Fördelen som jag ser är väl att de är så tunna att de inte behöver slipas. Själv så sätter jag i nyslipade knivar på våren och slipar upp dem två gånger per säsong.
 
På Hva brukar det höras när det är slött, brukar byta 1gång på sommaren, samt på hösten inför våren..
 
MeanMike MeanMike skrev:
Jag slipar mina men tittar man på stråna så är det likväl för grov kniv. Det splittrar toppen som sen blir gul. Rakbladet är vassare o tunnare o ger ett clean cut.
Jag slipade mina Indego knivar med brynsten tills de kunde repa mina naglar. Jag testade även en 8-blads kniv på 260 mm och skruvcentrering. I båda fallen skars gräset av effektivt och gav inga gula toppar.

Jag tror att en rakbladstunn kniv kan fladdra och vara skör för Indegon. På HQ'n sitter knivarna mellan två skivor (plastskiva med knivarna och en aluminiumskiva närmast marken.) Om du vill testa HQ knivarna så är dess hål 5,1 mm och bladet är 0,6 mm tunt.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Waxinator Waxinator skrev:
Jag slipade mina Indego knivar med brynsten tills de kunde repa mina naglar. Jag testade även en 8-blads kniv på 260 mm och skruvcentrering. I båda fallen skars gräset av effektivt och gav inga gula toppar.

Jag tror att en rakbladstunn kniv kan fladdra och vara skör för Indegon. På HQ'n sitter knivarna mellan två skivor (plastskiva med knivarna och en aluminiumskiva närmast marken.) Om du vill testa HQ knivarna så är dess hål 5,1 mm och bladet är 0,6 mm tunt.
På Gardena sitter rakbladen enbart på plastskivan eftersom den inte har nån undre skiva. Så fladdrigheten borde inte påverka (även om jag inte har sett exakt hur fladdrig skivan är på Bosch). Eventuell fladdrighet bör motverkas av centrifugalkraften också.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
A
Om man jämför med köksknivar så har har de olika slipvinkel beroende på varifrån de kommer. Så varför inte prova att ändra vinkeln till ca 10 - 15 grader så får man bättre snitt på gräset. Nackdelen är att man får slipa lite mer ofta eller skaffa knivar med annat stål.
 
G golfgreen skrev:
På Gardena sitter rakbladen enbart på plastskivan eftersom den inte har nån undre skiva. Så fladdrigheten borde inte påverka (även om jag inte har sett exakt hur fladdrig skivan är på Bosch). Eventuell fladdrighet bör motverkas av centrifugalkraften också.
Japp ! Jag skruvade bort undre skivan och nu används hela knivytorna i stället för bara de 5 mm som stack ut. Alla styvare grässtrån motades bort av den undre/roterande skivan. Nackdelen är att gräs numera snurras runt skruvarna... men klippningen blir bättre.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
Jag slipar mina men tittar man på stråna så är det likväl för grov kniv. Det splittrar toppen som sen blir gul. Rakbladet är vassare o tunnare o ger ett clean cut.
Originalknivarna är inte vassa nog tyvärr.
Jag har 3 uppsättningar av knivar och slipar dom nogrant med rundfilen som jag har till motorsågen, det blir riktigt bra. Man får byta oftare om man vill få ett bättre resultat.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Någon som lyckats få dit rakblad på sin indego?
Kört med Gardena knivar de sista åren. Fungerar perfekt...
 
F1Alex F1Alex skrev:
Originalknivarna är inte vassa nog tyvärr.
Jag har 3 uppsättningar av knivar och slipar dom nogrant med rundfilen som jag har till motorsågen, det blir riktigt bra. Man får byta oftare om man vill få ett bättre resultat.
Eller så kör man med Gardena knivar.. fungerar jättebra.
 
Gardenaknivar???? Måste jag kolla.
 
H HegeFH skrev:
Eller så kör man med Gardena knivar.. fungerar jättebra.
Kollade på detta men vågade inte testa med risk att dom inte räckte till.
Gardenas är lite kortare än Bosch så dom borde inte klippa lika brett eller hur upplever du det?
Jag har 400 connect och hittar ingen överlappsjustering i menyn som jag hade på 10an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.