Känner mig i visst behov av vattenslang. Det kom en 1,5 meters med huset, men den räcker inte så långt. Har sprungit ett antal gånger med en vanlig vattenkanna och vattnat blommorna runt omkring men det är lite tröttsamt.

Vi har Biltema, Granngården, Jula, m.m. några mil härifrån. Säljer Biltema m.fl. något som är vettigt? Vad ska man satsa på för slang egentligen? En 20 meters för 900 kr? Eller en för 150?

Får ursäkta om frågan låter korkad men är väldigt novis när det gäller sånt här...
 
tommib
Jag tror att biltemas blå slang är helt ok. Deras kopplingar skulle jag dock undvika, de läcker.

Så här års borde du kunna hitta ett Gardena startset för typ 350 kr, då får du 20 m slang, kopplingar och strålmunstycke. Du kan också ta varianten med slangvagn och köpa en lös strålpistol. Ingen ide att snåla på något som du ska ha i tio år eller så
 
När jag köpte huset så började jag med sån där grön billig slang som ja var billig.

Efter första sommaren var jag less på att springa och linda ihop den och reda ut knutar.

Så till andra sommaren köpte jag en billig slangvagn från stora köpladan, gav en 400-600kr för den. Den var bra men efter 3 år var den slut som artist.

Sen var det krångligt att veva upp slangen för man fick sprida den manuellt och så fick man hålla fast vagnen med foten så den inte för iväg.

Så efter att vagnen strök med under ett raseri utbrott pga ovannämnda orsaker så åkte jag i argen till granngården och köpte gardenas väggfästa slangupprullare för typ 1800

Som en gåva skänkt från ovan var den, visst blev betalkortet märkbart lättare men helt klart värt pengarna!

Man drar ut slangen utan tjorv och när man ska in med den så matas den in utan problem, har man all slang ute så kan man få promenera en bit med slangen medans den drar in men sen drar den in allt själv.
Är jäkligt nöjd.

Så gör dig en tjänst, köp en bra sak direkt!
Det är du och trädgården värd
 
  • Gilla
Helmersson och 2 till
  • Laddar…
Jag har en biltemaslang som jag tror jag betalade 179:- eller nåt sånt för och en jättebillig grön slang från Jula.
Biltemaslangen är helt ok, men julaslangen blir man mest förbannad på. Förutom att det lätt blir veck på den är den så tunn och mjuk att den glider ur gardenakopplingarna titt som tätt.
 
N nickspi skrev:
Känner mig i visst behov av vattenslang. Det kom en 1,5 meters med huset, men den räcker inte så långt. Har sprungit ett antal gånger med en vanlig vattenkanna och vattnat blommorna runt omkring men det är lite tröttsamt.

Vi har Biltema, Granngården, Jula, m.m. några mil härifrån. Säljer Biltema m.fl. något som är vettigt? Vad ska man satsa på för slang egentligen? En 20 meters för 900 kr? Eller en för 150?

Får ursäkta om frågan låter korkad men är väldigt novis när det gäller sånt här...
Vi köpte en Gardena Premium Skintech 50m slang för 13 år sedan, 900:- kostade den, 20 års garanti, jag har sparat kvittot!
Den hänger ute i solen hela året förutom på vintern.
Är i princip som ny, mjuk och smidig och dessutom så kan den inte vecka sig.
En välbevarad 50 meter lång Gardena Premium Skintech-slang i originalförpackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säljs tyvärr inte längre, men jag hade satsat på gardena nuvarande bästa slang Super flex.
https://www.gardena.com/se/produkte.../premium-superflex-slang-13-mm-1-2/967250301/
 
Korvgubbe
Jag har köpt min sista billiga slang, den saken är klar. Styva och klumpiga att jobba med, veckar sig lätt och det räcker med att man nuddar dem när det är kallt för att de ska spricka. Köp kvalitet med en gång och håll dig till ett märke på alla delar så minimeras risken att kopplingar läcker och hoppar isär.
 
tommib
Jag har iofs Biltemas billiga gröna slang också och den fungerar bra till enklare saker. Som sagt knickar den lätt och kopplingarna läcker men för det ändamålet jag har den till funkar den ok.

I övrigt har jag Gardena Classic som är mycket trevlig och lättjobbad. Den lilla besparingen man gör på grejer från Biltema m.fl. är inte värd det.

https://www.bauhaus.se/slangset-med-slanghangare

https://www.bauhaus.se/slangset-comfort-highflex-20m-1-2

Billigast är det på Hornbach vad det verkar men då är det bara slangen + två kopplingar som ingår för 198 kr. Kanske lika bra så får man köpa den strålpistolen man vill ha själv (och adapter för kran).

https://www.hornbach.se/shop/GARDENA-Slangset-Standard/5510473/artikel-detaljer.html
 
Redigerat:
N nickspi skrev:
Känner mig i visst behov av vattenslang. Det kom en 1,5 meters med huset, men den räcker inte så långt. Har sprungit ett antal gånger med en vanlig vattenkanna och vattnat blommorna runt omkring men det är lite tröttsamt.

Vi har Biltema, Granngården, Jula, m.m. några mil härifrån. Säljer Biltema m.fl. något som är vettigt? Vad ska man satsa på för slang egentligen? En 20 meters för 900 kr? Eller en för 150?

Får ursäkta om frågan låter korkad men är väldigt novis när det gäller sånt här...
Kan bara hålla med de.andra som skriver att satsa på lite dyrare kvalite.

Köpte en 79 kr slang först o det var mer strul än kul varje gång man skulle flytta eller rulla ihop.

Köpte en gardena Classic när det var rabatt hos en byggkedja på dem, och fungerar mycket bättte.

Även sett andra märken hos vänner som är bra, viktiga är att undvika de allra billigaste.

Kopplingar o munstycke, spridare lyckades jag få tag i från jula deras eget märke , fungerar nog bra. Men gå upp till lite bättre på kopplingar kostar ju så lite extra, så numera kör jag med ett märke som bauhaus sålde ut, när jag var där i annat ärende.
 
Har haft Biltemas blå slang. Hård och oformlig men ändå veckbenägen.

Gardenas ”finaste” slang är inte perfekt den heller om man ska hantera den utan vettig upprullare. Jag blev trött på alla halvdana lösningar med olika lösa vindor etc och alltid trassel = ännu mer veck och köpte 2st gardena roll-up 35m. Vilket lyft!!!

Så köp en sån verkar kosta 1395:- på bauhaus. Är prisvärt och om du går den långa vägen via olika billighetslösningar kommer du snart ha lagt lika mycket pengar och ändå sluta med en roll-up för 1395:- :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.