H
Vi har en stor rosenbuske och ett par Hortensior som vi behöver ta bort från nuvarande plats. Vi skulle dock vilja behålla dem, på ett eller annat vis, på ett lämpligare ställe. Helst skulle vi vilja bygga något i stil med nedan blomsterlåda på hjul så de kan flyttas efter tycke och behov på uteplatsen. Mina trädgårdskunskaper är väldigt begränsade så kloka råd tar jag gärna emot.

1) Vilken sorts rosenbuske är detta (kan det vara en Flammentanz)?
2) Vad bör man tänka på när man flyttar en blomma/buske/träd?
3) Kan man flytta specifikt en sådan rosenbuske (vad bör man tänka på)?
4) Överlever en rosenbuske i en sådan blomsterlåda?
5) Kan man flytta en Hortensia och vad bör man tänka på?
6) Överlever en Hortensia i en sådan blomsterlåda?

Tacksam för alla svar eller länkar till mer information.

Stor rosenbuske med många blommande röda rosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosa och blå hortensiabuskar i full blom framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit blomsterlåda på hjul med galler för klättrande växter på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
2. Få med så mycket rötter som möjligt, och eftersom det inte går att få med alla rötter behöver man klippa ner busken så att volymen ovan jord matchar volymen av rötterna. Om flytten sker när busken är grön måste den sen vattnas rikligt och skyddas mot stark sol och det är därför oftast lättast att flytta en buske tidigt på våren eller på hösten.

4. Var i landet bor du?
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
2. Få med så mycket rötter som möjligt, och eftersom det inte går att få med alla rötter behöver man klippa ner busken så att volymen ovan jord matchar volymen av rötterna. Om flytten sker när busken är grön måste den sen vattnas rikligt och skyddas mot stark sol och det är därför oftast lättast att flytta en buske tidigt på våren eller på hösten.

4. Var i landet bor du?
Tack! Bor i Skåne.
 
BirgitS
Ett milt klimat förbättrar chansen att de ska överleva i en låda.

Stora buskar bör ha närmare en halvmeter djup jord.
 
Redigerat:
Jag skulle inte sätta en så stor klängros i en låda. Rosor har mycket djupa rötter och den stora växtvolymen ovan jord måste ju ha sin motsvarighet i ett omfattande rotsystem som kan försörja plantan.
Växter i en låda kräver mycket bevattning då jordens volym är begränsad och inte har markkontakt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
A Abies koreana skrev:
Jag skulle inte sätta en så stor klängros i en låda. Rosor har mycket djupa rötter och den stora växtvolymen ovan jord måste ju ha sin motsvarighet i ett omfattande rotsystem som kan försörja plantan.
Växter i en låda kräver mycket bevattning då jordens volym är begränsad och inte har markkontakt.
Ok då får vi flytta den till annan plats istället. Hur tror du en Hortensia klarar sig i en sån stor blomlåda?
 
H hrt skrev:
Ok då får vi flytta den till annan plats istället. Hur tror du en Hortensia klarar sig i en sån stor blomlåda
Det vet jag inte, ju större växt desto större rotsystem. Växter som till sin natur är stora kanske överlever men blir betydligt mindre till omfånget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.