Vilka kan växa här?
Kan man ha dem i ett orangeri utan värme?

Jag vill få lite afrika safari på mitt orangeri,, hmm bland omater o paprikor....
 
Du får inte införa främmande växter till Sverige från utlandet och dessa från Afrika ska nog ha en massa värme
 
J jonaserik skrev:
Du får inte införa främmande växter till Sverige från utlandet och dessa från Afrika ska nog ha en massa värme
Nu får man ta in växter men det kräver en j-a massa papper,, deet jag undrade var vilka som finns att köpa i sverige.

jag hittade baubabträd eller fröer att köpa men de blir ju skitstora.
Jag hoppades att andra träd buskar fanns att köpa,, i sverige lagligt?
 
BirgitS
Växter för klimatet nära ekvatorn är normalt anpassade för jämn temperatur året om och kommer med stor sannolikhet att dö vintertid utan uppvärmning och tillskottsbelysning. Vi har ju många krukväxter från dessa områden just för att de trivs i en någorlunda jämn temperatur kring vår rumstemperatur, typ Monstera, de vanliga vita orkidéerna, rosenkalla och bajonettlilja.

Safari betyder ju resa och resor kan man ju göra till många ställen i Afrika med helt olika klimat, t.ex. regnskog, savann och öken. På savannen, som kanske är vanligast att man tänker på, växer det i huvudsak olika sorters gräs och sen mest enstaka träd som blir höga för att undkomma giraffernas betande.
 
Ok
Jag jagar i limpopo
Så mina troféer kommer nog till orangeriet
Så du. Tror att jag ska plantera lite högt gräs bland tomater o chili för att få lite känsla av afrika?
 
KristinaRT
Du får specificera vilken del av Afrika du är ute efter att imitera.....

Medelhavet, dvs nordafrika, är enkelt och för ändamålet lämpligt! Där finns massor med växter som trivs excellent i ett orangeri!

Är det savannkänslan du är ute efter fungerar olika former av gräs bra.

Är det regnskogen blir det svårt, de växterna vill ha jämn temperatur och hög luftfuktighet - svårt vintertid....
 
Plockade med mig en frökapsel från ett stort träd i Singapore för många år sedan. Trädet hade jättestora, spännande, flikiga blad. Men frökapselns saft gav utslag på händerna (vilket läktes). Pluttade ner ett frö i kruka när jag kom hem. Tog sig på direkten. Efter ett halvår var plantan en meter hög. Pga platsbrist tog jag trädet till lunchrummet på jobbet. Det växte enormt och vi beskar det varje år rejält både på höjd och på sidorna. 4 år senare, då jag fått annan anställning, fick vaktmästaren såga det i bitar eftersom jag tvivlade på att någon ville ta över skötseln. Men det var ett spännande träd och rönte mycket uppskattning; blev dock mer intressant än vackert ... Jag kom aldrig underfund med vad det var för träd.

TS kan resa ut i världen och ta med sig frö hem! Det är spännande! Men var försiktig i Singapore - hemkommen fick jag veta att det var straffbart att knycka frön ...
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du får specificera vilken del av Afrika du är ute efter att imitera.....

Medelhavet, dvs nordafrika, är enkelt och för ändamålet lämpligt! Där finns massor med växter som trivs excellent i ett orangeri!

Är det savannkänslan du är ute efter fungerar olika former av gräs bra.

Är det regnskogen blir det svårt, de växterna vill ha jämn temperatur och hög luftfuktighet - svårt vintertid....
limpopo ligger i mitten norra delen av sydafrika,, det är bush men viss savann med baubabträd.

vill som sagt ha en yuccapalm men en liknande fast afrikansk.

förutom gräs vad passar jämte en impalaantilop?
 
Det borde vl finnas tobak o kaffeplantpr som är afrikanska
Afrikansk dröm böna?
 
A abe skrev:
Kan man ha dem i ett orangeri utan värme?
Ett orangeri utan intern värmekälla blir lika kall som utomhusluften under vintern. Möjligen minus den kyleffekt som vinden har. Vill du odla exotiska växter året runt måst du ha uppvärmning.
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.