Hej,

Skall bygga en stor altan och funderat på att skaffa en ny kap och gersåg. Finns det någon där laser syns i dagsljus (dvs i solen)?

Andra rekommendationer (får kosta up till 10 000).

/N
 
N niblom skrev:
Hej,

Skall bygga en stor altan och funderat på att skaffa en ny kap och gersåg. Finns det någon där laser syns i dagsljus (dvs i solen)?

Andra rekommendationer (får kosta up till 10 000).

/N
En ny?
Vad har du för någon idag?
Hur mycket mer än altan ska du bygga sen med den?
 
Hej,

Idag har jag en AEG som iof är rätt okej men lasern syns inte alls.

Det blir säkert något mer i framtiden men just nu är det ca 180kvm altan med tak på 30kvm som skall byggas.

/Niklas
 
På min Bosch syns knappt lasern heller om solen står på, men i skugga syns den. Men sågar man tryck virke som är blött fastnar spånen på linsen som skuddar själva lasern så man måste rengöra den hela tiden vilket blir ganska irriterande så det blir att man siktar med klingan i alla fall.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Min metabo kgs210 har samma problem, lasern syns hyggligt i halvljus. Men efter ett par snitt står man och siktar med klingan ändå.
 
Har en Metabo 216 som jag anser vara väldigt prisvärd. Några år på nacken men grym att jobba med. Ser inte laser i solljuset men klarar mig utan det dom gånger det är full sol o bygg som gäller.

Investera i ett par röda solbrillor så förstärks ljuset. Har såna som ingår i ett budget nivålaserpass från biltema. Har inte testat på sågens ljus men kanske gör att du ser ljuset i solen bättre?
 
Tanken med laserlinjen är bra, men funkar sådär i praktiken. Det tar dessutom typ bara nån sekund längre att sikta med klingan. Laserlinjen är dessutom sällan exakt lika bred som klingan vilket gör den oanvändbar vid precisionssågning.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Jag tror inte meningen är att den ska vara lika bred som klingan heller. Om man ritar exakt så lång bit som man vill ha, sätter laserlinjen på strecket så går sågklingan precis till höger om strecket på min såg i alla fall. På det viset blir stycket exakt så långt som man har tänkt sig.
 
Jag har också laser på min, men den används/behövs väldigt sällan. Enda riktiga nyttan är nog om man ska kapa i vinkel och har markerat på brädan exakt hur det ska vara. Då är det enklare att ställa in vinkeln på sågen med laserlinjen jämfört med klingan.
Vid vanlig kapning gör man en markering mitt på brädan, drar ner klingan nästan mot och finjusterar brädan innan man startar.
 
Satsa på en såg med en "shadowline" istället? Vet att Milwaukee har det på åtminstone ett par av sina sågar.
 
Dewalt har också det på sina sågar.. Fungerar faktiskt bra även i solljuset (y)
 
Summa sumarum så verkar laser vara en bra ide men funka dåligt i praktiken?

Får kolla på shadowlline (men det låter som en någon varelse i den dålig Si-Fi rulle)...

/N
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Hade en Dewalt med XPS och även det är inte helt lätt att se i solen. Det var ifta man fick skugga lite med handen. XPS har dock fördelen att det inte behöver kalibreras, det visar alltid rätt.

Festool har troligen enda kap o ger där lasern visar vad som kapas bort, dvs dubbla linjer. Men något annat hade man kanske inte väntat sig med tanke på prislappen.
 
A Aronb skrev:
Jag tror inte meningen är att den ska vara lika bred som klingan heller. Om man ritar exakt så lång bit som man vill ha, sätter laserlinjen på strecket så går sågklingan precis till höger om strecket på min såg i alla fall. På det viset blir stycket exakt så långt som man har tänkt sig.
Det förutsätter ju att man alltid måste få spillbiten på samma sida. Om det inte går att tilta klingan åt båda hållen får man ibland ha in materialet från andra sidan av sågen.

Min laserlinje har beckat ihop med spån för länge sen, och jag saknar den faktiskt inte.
 
Kanske dags att skaffa ett portabelt tält och ha prylarna i när man bygger. Löser laser problemet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.