Hej på er,
Vi bor i en villa med en relativt liten tomt 675 kvm. Vi har köpt oss en fin husbil och på ena sidan huset, på gräsmattan, tänkte vi anlägga en parkeringsplats för denna. Ställde frågan till en bygglovshandläggare på kommunen och det krävs inget bygglov, MEN enligt en person på trafikenheten så ANSER de att det inte är lämpligt i och med att utfarten då blir på en trottoar och då att vårt hus är i vägen för fri sikt?! Men står jag vid vår tomtgräns så har jag fri sikt åt bägge håll. Vår andra parkering är på samma sida, som resten av husen på gatan, så får vi köra över trottoaren. Min fråga till er är du: Får vi lov att parkera husbilen på tomten eller kan de stoppa oss?
Den skall alltså användas åter om och platsen skall vara parkering och inte uppställning
Bifogar en bild där jag ringat in huset. Parkeringen kommer att vara på husets högra sida längs med :)
Tacksam för svar :)
 
  • Utsikt över villaområde med markerat hus där parkering för husbil planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Cheesen
Kolla tomtkartan. På många tomter så finns det områden där du ej får anlägga körbar utfart.
Du får väl parkera vart du vill på tomten men du får antagligen inte köra in och ut varsomhelst.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
L Lolisd79 skrev:
Hej på er,
Vi bor i en villa med en relativt liten tomt 675 kvm. Vi har köpt oss en fin husbil och på ena sidan huset, på gräsmattan, tänkte vi anlägga en parkeringsplats för denna. Ställde frågan till en bygglovshandläggare på kommunen och det krävs inget bygglov, MEN enligt en person på trafikenheten så ANSER de att det inte är lämpligt i och med att utfarten då blir på en trottoar och då att vårt hus är i vägen för fri sikt?! Men står jag vid vår tomtgräns så har jag fri sikt åt bägge håll. Vår andra parkering är på samma sida, som resten av husen på gatan, så får vi köra över trottoaren. Min fråga till er är du: Får vi lov att parkera husbilen på tomten eller kan de stoppa oss?
Den skall alltså användas åter om och platsen skall vara parkering och inte uppställning
Bifogar en bild där jag ringat in huset. Parkeringen kommer att vara på husets högra sida längs med :)
Tacksam för svar :)
Du får parkera hur du vill på tomten i ditt fall.
 
  • Gilla
Lolisd79
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Du får parkera hur du vill på tomten i ditt fall.
Fantastiskt :) Tack för svaret!!
 
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla tomtkartan. På många tomter så finns det områden där du ej får anlägga körbar utfart.
Du får väl parkera vart du vill på tomten men du får antagligen inte köra in och ut varsomhelst.
Har bifogat vår detaljplan... Om det kan stå däri? 325 är våran
 
L Lolisd79 skrev:
Har bifogat vår detaljplan... Om det kan stå däri? 325 är våran
Ni har inga problem. 1 juli 2017 gjordes vissa ändringar i PBL. Bland annat så får man nu ställa upp båt, husbil och husvagn på sin tomt utan bygglov
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Ni har inga problem. 1 juli 2017 gjordes vissa ändringar i PBL. Bland annat så får man nu ställa upp båt, husbil och husvagn på sin tomt utan bygglov
Läste detta med, men då krävs grannars godkännande om den ställs närmare än 4,5 meter från tomtgräns- och med våra grannar på den sidan så är det kört.Tur vi inte skall ställa upp den utan bara parkera :) Läste detaljplanen med och där det står att vi har utfartsförbud är unte där vi skall ha den ändå! :) Glada nyheter!! Tusen tack för er hjälp! Ni har gjort hela min kväll:)
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla tomtkartan. På många tomter så finns det områden där du ej får anlägga körbar utfart.
Du får väl parkera vart du vill på tomten men du får antagligen inte köra in och ut varsomhelst.
Jag har nu läst detaljplanen och vi är gröna :) TACK för hjälpen :)
 
Det finns ju regler gällande att klippa sin häck nära en korsning/utfart. Man kan tänka sig att en parkerad bil eller något annat på samma sätt inte bör vara placerad inom denna "sikt-triangel". Din tomt ser ut att vara en hörntomt där det isåfall kan behöva vara 6 meter (verkar dock kunna variera mellan kommuner lustigt nog) från vägens hörn som har fri sikt. Men om husbilen ska stå intill huset så ser det ut att vara längre.
För lite info om häck nära korsning finns t.ex detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/haeck-naera-korsning-utfart-regler.180775/
 
Möjligen off topic, men kan vara bra att tänka på om det är trångt? En vanlig anledning till husbränder är att bil eller husbil antänt garaget eller husväggen. På en camping räknar man minst 4 meter mellan varje vagn och för permanentboende 8 meter alternativt brandskyddsförstärkning t ex i form av dubbelgips.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ja, det får du. Jag, Forsåker, har drivit detta ämne mot en anmälan från vår granne, som läst lagen som som f--n läser bibeln, och byggnadsnämnden. Att ställa upp en husbil, båt eller husvagn på tomten utan krav på bygglov betyder vinterförvaring, och då gäller lagen om bl a 4,5 m till tomtgräns. Parkering regleras inte av PBL, det är en polisiär fråga, dock inte på den egna tomten, där bestämmer du. Transportstyrelsen jämställer alla bilar, även husbilar (personbil klass 2) som fordon. Du får parkera husbilen efter samma regler som din personbil. Kolla gärna min tråd. Jag fick inte många seriösa svar. Bara EN fattade och förstod ämnet och han skrev Parkera på du!
Hälsningar Forsåker
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
L Lolisd79 skrev:
Hej på er,
Vi bor i en villa med en relativt liten tomt 675 kvm. Vi har köpt oss en fin husbil och på ena sidan huset, på gräsmattan, tänkte vi anlägga en parkeringsplats för denna. Ställde frågan till en bygglovshandläggare på kommunen och det krävs inget bygglov, MEN enligt en person på trafikenheten så ANSER de att det inte är lämpligt i och med att utfarten då blir på en trottoar och då att vårt hus är i vägen för fri sikt?! Men står jag vid vår tomtgräns så har jag fri sikt åt bägge håll. Vår andra parkering är på samma sida, som resten av husen på gatan, så får vi köra över trottoaren. Min fråga till er är du: Får vi lov att parkera husbilen på tomten eller kan de stoppa oss?
Den skall alltså användas åter om och platsen skall vara parkering och inte uppställning
Bifogar en bild där jag ringat in huset. Parkeringen kommer att vara på husets högra sida längs med :)
Tacksam för svar :)
Jag förstår att du frågade om bygglov för detta, dock illustrerar resultatet att det ibland är bäst att inte fråga överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Tombrittberg
A Autodidak1 skrev:
Ni har inga problem. 1 juli 2017 gjordes vissa ändringar i PBL. Bland annat så får man nu ställa upp båt, husbil och husvagn på sin tomt utan bygglov
Ansök om bygglov för carport så har du den under tak!?
 
F forsåker skrev:
Ja, det får du. Jag, Forsåker, har drivit detta ämne mot en anmälan från vår granne, som läst lagen som som f--n läser bibeln, och byggnadsnämnden. Att ställa upp en husbil, båt eller husvagn på tomten utan krav på bygglov betyder vinterförvaring, och då gäller lagen om bl a 4,5 m till tomtgräns. Parkering regleras inte av PBL, det är en polisiär fråga, dock inte på den egna tomten, där bestämmer du. Transportstyrelsen jämställer alla bilar, även husbilar (personbil klass 2) som fordon. Du får parkera husbilen efter samma regler som din personbil. Kolla gärna min tråd. Jag fick inte många seriösa svar. Bara EN fattade och förstod ämnet och han skrev Parkera på du!
Hälsningar Forsåker
Lite OT men kul att läsa vad du skriver om antalet seriösa svar. Precis vad jag förväntade mig! Det finns så många "amatörjurister" som tror sig veta vad som gäller på detta forum!
Ha en bra fortsättning!
 
Skulle säga att du kan parkera var du vill på din tomt men det är inte självklart att du får köra ut var du vill. I praktiken knappast ett problem om du inte har en trottoar med hög kantsten eller motsvarande som du inte har rätt att modifiera hur du vill, eller för all del något annat fysiskt hinder. Min kommun säger att man har rätt till en utfart om ca 3 meter, allt utöver det är inte att se som en rättighet,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.