Tjena!

Håller på att inreda vinden i ett enplans radhus ifrån -68 och har stött på patrull!

Jag vill ha rummen så stora som möjligt och behöver därför ta bort/ändra vinkel på snedstöttorna, det är totalt 10st som på bilden och jag behöver justera 3st på högersidan och 2 st på vänstersidan (trappan kommer upp i mitten). Jag kommer ha kvar dom som står längst ut i rummen och 3st på mitten eftersom dom går att bygga in i blivande väggar.

Jag har även förstärkt takbalkarna med 95x45 för att kunna isolera tjockare men det hjälper väl även till med bärigheten antar jag? :)

Nån som har gjort något liknande eller har en aning om det är möjligt?

Har hört med grannar som har inredd vind men dessa är inredda för länge sen och ingen verkar ha gjort det själv utan har lejt bort jobbet...
Renoveringsprojekt av en vind med synliga takstöttor, nyförstärkta takbalkar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en till bild

Interiör av vind med oisolerade takbjälkar, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är själv dålig på att beräkna vad som krävs för att tåla snölast men gissar att det finns tabeller för det (fribärande avstånd, takvinkel, dimensioner).
Spontant tänker jag att det ju inte finns någon begränsning i hur mycket virke du kan gömma ovan innertaket men den regel du satt dit ser ut att göra ganska lite för bärigheten med tanke på hur klent den är infäst i befintlig takstol. Är det en synvilla eller är den dessutom skarvad på vissa ställen?
Om bara de lodräta stöttorna längre ut mot takfoten kan bära lasten så ser jag inget problem i att ta bort snedstöttorna helt, det handlar väl bara om hur mycket förstärkning du behöver göra istället.
 
M Maximarcus skrev:
Jag är själv dålig på att beräkna vad som krävs för att tåla snölast men gissar att det finns tabeller för det (fribärande avstånd, takvinkel, dimensioner).
Spontant tänker jag att det ju inte finns någon begränsning i hur mycket virke du kan gömma ovan innertaket men den regel du satt dit ser ut att göra ganska lite för bärigheten med tanke på hur klent den är infäst i befintlig takstol. Är det en synvilla eller är den dessutom skarvad på vissa ställen?
Om bara de lodräta stöttorna längre ut mot takfoten kan bära lasten så ser jag inget problem i att ta bort snedstöttorna helt, det handlar väl bara om hur mycket förstärkning du behöver göra istället.

Tack för svar!
Jag har ju bara tänkt ändra vinkel på stödbenen som kommer vara inne i rummen och det handlar om 2 meter i ena rummet och 1 meter i andra rummet som taket inte kommer ha stödben ända upp till nocken, jag kan ju inte tänka mig att hela skiten kommer rasa in pga det? :thinking:

Ja dom är skarvade på mitten eftersom det inte gick att få in dom igenom stödbenen annars, men som sagt dom är egentligen bara till för att jag ska kunna lägga en 145mm + en 95mm skiva isolering :)
 
G Gurra92 skrev:
Har hört med grannar som har inredd vind men dessa är inredda för länge sen och ingen verkar ha gjort det själv utan har lejt bort jobbet...
Du borde absolut be att få titta hur grannarnas takstolar är uppbyggda.
Är ändringen gjord för länge sedan har du ett bra bevis på att konstruktionen håller.

G Gurra92 skrev:
Ja dom är skarvade på mitten eftersom det inte gick att få in dom igenom stödbenen annars, men som sagt dom är egentligen bara till för att jag ska kunna lägga en 145mm + en 95mm skiva isolering :)
Det hade ju kunnat ordnas med mindre trä (=mindre köldbryggor)

Fråga: hur har du tänkt att göra med luftspalt?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Gurra92!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du borde absolut be att få titta hur grannarnas takstolar är uppbyggda.
Är ändringen gjord för länge sedan har du ett bra bevis på att konstruktionen håller.


Det hade ju kunnat ordnas med mindre trä (=mindre köldbryggor)

Fråga: hur har du tänkt att göra med luftspalt?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Gurra92!

Aa men jag tänker att det är svårt o se när dom är inredda och takstolar och stöttar inbyggda bakom väggar...


Jag spikar upp 28mm läkt på vardera sida i "facken" och sen kör jag en oljeimpregnerad board mellan dom :)

Tack så mycket!
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
G Gurra92 skrev:
Aa men jag tänker att det är svårt o se när dom är inredda och takstolar och stöttar inbyggda bakom väggar...
Det kan gå att gissa sig till konstruktionen ändå.
Man ser ju var t.ex stödben och hanbjälkar sitter.
 
Dina takstolar är en variant av fackverkstakstolar. Fördelen med sådana takstolar är att de klarar stora spännvidder med ganska klent material. Nackdelen är att det är svårt att utnyttja vindarna på ett bra sätt. I takstolskonstruktionen ingår även det som kallas underramarna, dvs det som vindsgolvet ligger på. Vill du göra om en fackverkstakstol till en annan typ av takstol som medger en större rumsvolym måste du därför även förstärka underramarna. Totalt sett måste en ombyggnad av det slaget beräknas av en kompetent konstruktör, det är inget man kan räkna med att en snickare klarar. Sannolikt måste du lägga in limträbalkar mellan takstolarna för att få ett vindsgolv som klarar den aktuella spännvidden. När du ska förstärka virke som du har gjort på bilderna räcker det inte med spikplåtar utan förstärkningen måste även limmas för att du ska få samverkan med de befintliga överramarna.
 
  • Gilla
mickef och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.