harry73
Det är självklart att det blir så när båda har strikt ansvar, dvs båda ska ga trafikförsäkring enligt trafikskadelagen.
Det står också tydligt i lagen. Jag tror jag även klistrade in dessa passager i tråden.
Läser du tråden öht, eller skriver du bara?
 
harry73
I nedanstående inlägg la jag in en quote av par 10 trafikskadelagen. Där står vad som gäller när 2 bilar krockar

harry73 harry73 skrev:
Då kör vi det en gång till:

Eftersom TS bil faller under lagen och den var i trafik (rörelse?) under händelsen, gäller lagen.
1§ säger också att lagen inte gäller för robotgräsklippare (om de inte väger över 2 ton), så de behöver ingen trafikförsäkring och har inget strikt ansvar.


Skadan då TS bil betalas bara som en trafikskadeersättning (läs: betalas av en trafikförsäkring) om en annan bil som faller under trafikskadelagen är vållande till skadan. Är TS vållande eller orsakas skadan av en fordon som inte faller under trafikskadelagen, får TS ingen trafikskadeersättning. (TS kan fortfarande få vanligt skadestånd, men då ska den andra parten varit oaktsam, och det ska bevisas)

Jag ser inte var jag tolkat fel, du får gärna hjälpa mig.
 
T Timmerkramare skrev:
Thomas, tråden har förvandlats till ett trassel av lösa trådar! :cool: Kan du bidra med mer detaljer, alternativt lägga locket på? Det finns väl byggfrågor att diskutera här? :)
Ja, jag vill lägga locket på. Det är för mycket tycke och tro i denna tråd. Transportstyrelsen skriver på min fråga:
Svar: Det blir en fråga för de rättsvårdande myndigheterna ( polis, åklagare och domstol ) att besvara och då göra bedömningen om vart ansvaret ligger.

I Trafikförordningens 3:e står bla följande:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Det kan jag köpa - nästan. Barn, hästar, cykel, leksaker mm går att se eller att förutse om man rör sig i villakvarter. Men att det på en smal landsväg kommer en klipprobot nafsande på körfält hör väl ändå till det oförutsebara. Jag äger själv en sådan och vet hur svår det kan vara att se den ibland i min trädgård, samt att jag lägger slingan en bit in på det önskade rörelseområdet. Det står ju inget vägmärke som varnar för lågflygande klipprobotar, som det kan finns skyltar för vilt, hästar, guppar mm.

Tack för alla svar och engagemanget.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men att det på en smal landsväg kommer en klipprobot nafsande på körfält hör väl ändå till det oförutsebara.
Går fastigheterna ända ut till körbanan?
Eller tar sig fastighetsägarna friheten att använda delar av vägområdet som sin fastighet?
Vägområdet brukar gå en bit utanför körbanan.
 
Det har jag ingen aning om. Han klipper i alla fall gräsytan som ansluter till asfalten. Det gör dom flesta längs vägen men alla andra röjer med trimmer ibland och är då väl synliga.
 
N Nils82 skrev:
Hundägaren är skyldig iom "totalt ägaransvar".
Men om man krockar med en kattfan?
 
B Byggfuskarn skrev:
Men om man krockar med en kattfan?
Om bilen håller hög hastighet och inte bromsar eller väjer så finns det stor risk att bilägaren nästa morgon har oförklarliga repor och platta däck på sin bil.

Katter kan förstås rusa ut, som allt annat levande, jag tycker man ska köra så försiktigt i villakvarter att man hinner se och bromsa för allt. Tyvärr skaffar folk som bor vid en landsväg eller snabbare katt och det slutar ju tyvärr ofta inte så roligt.

Jag tror oftast att katt eller hundägaren blir bra mycket ledsnare än robotägaren - för att inte tala om de som får sitt barn påkört. Kör därför försiktigt i villakvarter. Även om du inte älskar vare sig grannens barn eller hund gör troligen de det...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Men om man krockar med en kattfan?
Tvättar bilen när man kommer hem.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
twoody och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Tvättar bilen när man kommer hem.
Rätt svar tycker jag är kollar hur det gick för katten och ringer polisen. Allt annat är riktigt osjysst mot både den skadade katten och dess ägare.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/vad-gora-om-du-kor-pa-en-katt/

Vad gör du om du kör in i en annan bil på Ica parkeringen och ingen ser? Sticker?

Tycker det är så trist med de som skiter i andra...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Rätt svar tycker jag är kollar hur det gick för katten och ringer polisen. Allt annat är riktigt osjysst mot både den skadade katten och dess ägare.

[länk]

Vad gör du om du kör in i en annan bil på Ica parkeringen och ingen ser? Sticker?

Tycker det är så trist med de som skiter i andra...
Hörru, vad vet du om jag skiter i andra eller inte. Det är inte så svårt att lämna en lapp i vindrutan om jag repar en bil. Har gjort det vid två tillfällen. Fick "göra rätt för mig" en av gångerna. Andra gången sket väl ägaren i skadan, vad vet jag.

Men en katt........klart man stannar och försöker lösa situationen men inte irrar jag runt i kvarteret och ropar död katt eller belastar polisen som redan går på knäna.
Jag är väl miljöskadad. Där jag växte upp var katter skadedjursbekämpare och när det vart för många på gården fick Sankte Per rycka in.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Hörru, vad vet du om jag skiter i andra eller inte. Det är inte så svårt att lämna en lapp i vindrutan om jag repar en bil. Har gjort det vid två tillfällen. Fick "göra rätt för mig" en av gångerna. Andra gången sket väl ägaren i skadan, vad vet jag.

Men en katt........klart man stannar och försöker lösa situationen men inte irrar jag runt i kvarteret och ropar död katt eller belastar polisen som redan går på knäna.
Jag är väl miljöskadad. Där jag växte upp var katter skadedjursbekämpare och när det vart för många på gården fick Sankte Per rycka in.
Alla är vi olika, jag är rätt petig med bilar men får hellre en buckla på bilen än katten påkörd. Det som är bra för kattägaren är ju att veta vad som hänt och var, därför ska man ringa. En olycka är en olycka men även i detta fall ska man göra rätt för sig... Jamenar bucklan på Ica parkeringen kan också vara en olycka och man därav tycker man kan dra. I det fallet blir det smitning men säg man drar in varuvagnen i sidan på en bil av misstag - då kan man ju faktiskt se det som en olycka och har ingen ansvar att ersätta bilägaren...

Som barn hade vi en älskad katt som blev påkörd och som vi hittade levande med knäckt rygg efter mer än en vecka. Hade den som körde på stannat hade katten sluppit lida och vi sluppit oroa oss. Tyvärr hade katten inte klarat sig i nåt av fallen men att veta att den plågats i en vecka är inte så kul.

Men, i vissa länder låter man ju påkörda människor ligga, så visst är referensramarna olika...
 
J JohanLun skrev:
Alla är vi olika, jag är rätt petig med bilar men får hellre en buckla på bilen än katten påkörd. Det som är bra för kattägaren är ju att veta vad som hänt och var, därför ska man ringa. En olycka är en olycka men även i detta fall ska man göra rätt för sig... Jamenar bucklan på Ica parkeringen kan också vara en olycka och man därav tycker man kan dra. I det fallet blir det smitning men säg man drar in varuvagnen i sidan på en bil av misstag - då kan man ju faktiskt se det som en olycka och har ingen ansvar att ersätta bilägaren...

Som barn hade vi en älskad katt som blev påkörd och som vi hittade levande med knäckt rygg efter mer än en vecka. Hade den som körde på stannat hade katten sluppit lida och vi sluppit oroa oss. Tyvärr hade katten inte klarat sig i nåt av fallen men att veta att den plågats i en vecka är inte så kul.

Men, i vissa länder låter man ju påkörda människor ligga, så visst är referensramarna olika...
Bra om lösspringande katter har ett halsband med telnummer ifall något händer. Då kan lidande minimeras.
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
En parkeringsskada är en kollision mellan två fordon. Även dörruppslag!
Så det är mao billigt att göra rätt för sig, trafikförsäkringen brukar inte ha nån självrisk. Eller max 1000 kr.

Men många bryr sig ju inte ens om sina egna bilar, vid vår IKEA-parkering är metallstolpen till kundvagnsfållan helt färgprickig av alla som slagit upp sina egna dörrar i den...
Dock spelar det ju ingen roll, man kan göra vad man vill med sina egna prylar men inte andras.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jag tror inte dörruppslag går på trafikförsäkringen. Den gäller när bilen är i trafik. När den står parkerad är jag tveksam om det räknas... Undrar vad som händer om man glömt dra handbroms och bilen kör in i något?

Men oavsett bör man göra rätt för sig. Problemet är att folk tänker med sin egen måttstock. Äh, en så liten buckla hade jag skitit i så jag skiter i att jag orsakat det. Eller jag bryr mig inte om katter, så kör jag på en får den väl ligga där. Eller har föräldrarna inte koll på barnen får de skylla sig själva, varför ska jag köra 30 här, jag vinner ju 10 sekunder på att köra 50 förbi dagiset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.