Mac_attack
S smurfen72 skrev:
Borde väl vara garanti fall om det är sånt oljud.
Många har skrivit att de fått svaret att "det är så" när de klagat. Låter märkligt och inget jag själv har erfarenhet av, men fick mig att bli lite nojig.
 
S smurfen72 skrev:
Borde väl vara garanti fall om det är sånt oljud.
Nja, faller nog inom ramarna för specifikationen.
 
S SkaneErik skrev:
Hej!

Spishäll:
Du kan i stort sett köpa valfri spishäll från annan tillverkare, men om du beställer skräddarsydd bänkskiva från IKEA så hjälper de inte till med håltagning för häll om man inte köper deras egna. Detta är inget problem om det är en trä/laminat-skiva eftersom det bara är att såga ur själv.

Ugn och mikro:
Inga konstigheter med andra tillverkare så länge du kollar så att höjden på maskinerna passar in i stommarna. Tips är att på IKEA:s hemsida kolla måtten på ugn och mikro och jämföra dessa med de du vill köpa.

Diskmaskin:
Ska du INTE ha en inbyggd maskin med lucka framför så fungerar alla maskiner, men välj gärna en extra hög maskin (heter ibland något i stil med XL) för att utnyttja den höga bänkhöjden i nya IKEA-kök. Om du däremot ska ha en helintegrerad med lucka så krävs det en speciell variant där luckan monteras med glidskenor på maskinen för att inte slå i när man öppnar. Anledningen är att IKEA har lägre sockelhöjd jämfört med "standard". Köper du en maskin från Bosch/Siemens/Gaggenau/Neff heter det du ska ha "VarioHinge". Har maskinen VarioHinge så fungerar det med IKEA-kök.

Vi köpte samtliga vitvaror från Siemens, bortsett från just diskmaskinen där vi valde IKEA Diskad. Detta är den enda maskinen i deras sortiment som tillverkas av Bosch/Siemens och vi tyckte just att priset tillsammans med den 5åriga garantin gjorde den till ett smart val jämfört med "riktiga" Siemens med VarioHinge.

Kylskåp och köksfläkt får någon annan svara på. Vi har som sagt Siemens i vårt kök, men de är inte integrerade varianter.
Hej,

Det stämmer inte att IKEA inte erbjuder utsågning i personlig bänkskiva utanför deras egna sortiment. Jag köpte en just personlig stenskiva förra sommaren inga problem för dem att lägga in om utsågning så länge jag hade måtten, även för infällt eluttag fixade de utsågning.

Vi körde alla vitvaror förutom diskman från annan tillverkare. Inte haft ett enda problem med passning.

Inbyggd ugn och micro passa perfekt utan passbitar.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Siemens SX736X03FE diskmaskin tyckte jag var prisvärd. Fungerar bra. Köpte på tretti.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Vi har miele och alla deras kyl/frys/diskmaskin av inbyggnadsmodell passar att bygga in i ikea skåp. Valde bort miele diskmaskinen och byggde in 2st Fisher & Paykel istället.
Mikron är några cm för hög för att passa in i 10cm intervallet på ikeas stommar men kör en liten hylla där för locket nu.

Induktionshäll: köp en Bosch/Siemens så slipper du problem med ljud. Annars kan man köra vilken häll man vill. Det måste ändå sågas med sticksågen IKEAs sågning för häll är bara ett borrat hål i varje hörn.

Vill passa på att råda till att inte ha träbänk runt häll och diskho, det slabbas friskt och man får snabbt märken. Är väldigt nöjd med min laminatbänk med underlimmad ho som beställdes färdig från IKEA.

Öppen diskmaskinslåda inbyggd i ett grått Ikea-kök med laminatbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminatbänk med underlimmad diskho och synlig kant mot en grå arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggda Miele köksapparater i vita IKEA skåp, inklusive ugn och mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksfläkt kör jag en extern från Fjäråskupan så kan inte uttala mig om de som är inbyggda i överskåp
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Många har skrivit att de har problem med oljud från dem. Tycker inte det är värt risken.
Lite dumt också att inte alla kastruller och stekpannor m. m. är kompatibla.
Men jag kanske ändrar mig, har hänt förr
Siemens är tysta! Låter bara lite på högsta effekten!
 
Jag valde en diskbänk av traditionel ltyp av rostfri plåt dock inte från ikea håller hur länge som helst ser snyggt ut och inte alls så farligt dyrt att beställa måttanpassad.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
BirgitS
G Grumsgrums skrev:
Siemens är tysta! Låter bara lite på högsta effekten!
Likadant med min från Electrolux.
 
Lika med vår Husqvarna så vilka är det som låter ?
 
A A.G skrev:
Gjorde samma val. Också nöjda.
Samma här (fast NEFF) men inte Ikeas diskmaskin. Finns adaptrar att köpa så passar alla märken.
 
  • Gilla
vonBrede
  • Laddar…
Vi satte precis in en diskmaskin från Asko i ett IKEA-kök, minns inte modellnamnet, men den är "XXL". Passar utan glidskena.
 
  • XXL Asko diskmaskin installerad under träarbetsbänk i IKEA-kök, öppen lucka visar kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Fairlane
I förra huset hade vi en induktionshäll från Husqvarna (om jag minns rätt). Inget oljud där och i stort sett fungerade alla kastruller. Någon enstaka som inte fungerade, men då vi kom från två hushåll fanns det gott om alternativ.

Nu har jag en vanlig glaskeramikhäll från Siemens. Den är bara bättre om man gillar att vänta länge på att plattan ska bli varm, om man vill ha extremt långsam uppgradering, om man vill värma köket med spisen eller om man vill öka risken för man själv eller barnen bränner sig på en varm platta.

Vill du ha en glaskeramikhäll så kan du köpa en induktionshäll så byter vi rakt av...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
Fairlane Fairlane skrev:
I förra huset hade vi en induktionshäll från Husqvarna (om jag minns rätt). Inget oljud där och i stort sett fungerade alla kastruller. Någon enstaka som inte fungerade, men då vi kom från två hushåll fanns det gott om alternativ.

Nu har jag en vanlig glaskeramikhäll från Siemens. Den är bara bättre om man gillar att vänta länge på att plattan ska bli varm, om man vill ha extremt långsam uppgradering, om man vill värma köket med spisen eller om man vill öka risken för man själv eller barnen bränner sig på en varm platta.

Vill du ha en glaskeramikhäll så kan du köpa en induktionshäll så byter vi rakt av...
Efter att ha läst diverse trådar, ex. den här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/induktionsspis-eller-induktionshaell-oljud.164812/

Tycker jag helt enkelt inte det är värt risken att ev. få stå ut med ett eländigt oljud varje gång man ska koka ägg. Har en glaskeramikhäll i nuvarande lägenhet och den är redigt snabb den med, aldrig upplevt som ett problem.
 
Den tråden är ju 8 år gammal så du kan lugnt räkna med att det har hänt lite på utvecklingen sedan dess. Det var ju dessutom problem med vissa feltillverkade kärl förr.

Din häll kanske är snabb för att vara en glaskeramik, men sjukt långsam jämfört med induktion.
Induktionshäll är överlägset, förstår inte ens att man tillverkar glaskeramik hällar nu för tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.