Ska lägga 32mm PEM rör i marken, med isolering och värmekabel.

Jag tänkte använda denna som jordfelsbrytare: http://www.amigaab.se/Servlet?page=...br.E&amiga_path=sEL;sELEKTRONIK;sJordfelsbr.E

Denna för termostat: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/frostvakt-control-ip44?category_id=1332

Denna värmekabel: https://www.vvsochbad.se/Elartiklar...-av-vaermekabel-med-2-m-kallkabel-577447.html

Tänkte att termostaten sätter sig på jordfelsbrytaren i en grenkontakt.

Visst är det alltid bäst att låta elektrikern köpa allting, dock blir det 8x dyrare material.
 
tommib
Varför ska du blanda in elektrikern överhuvudtaget om du kör med saker med stickpropp?

Normalt gör man inte så. Man ser till att man har ett uttag skyddat av JFB eftersom någon kan få för sig att koppla in något annat där. Det är lätt fixat, antingen bara för det uttaget eller för en grupp eller för hela centralen (ibland lite svårare).

En varning är också på sin plats. Flera sådana plug-in JFB jag har stött på håller inte reläet vid strömbortfall. Det innebär att din JFB kommer "bryta" vid strömavbrott, sedan måste den återställas mekaniskt/manuellt. Jag skulle betrakta det som ett problem i en värmeanläggning.
 
Tänk då på att givaren ska vara på den grundaste delen i jord, går utmärkt att lägga en PEM-slang 16 mm som givaren petas in i, slangen för givaren ( lite tunt med endast 3 meter givarkabel ) lägges då ovanpå vattenslangen
 
J jesper--- skrev:
Jag tänkte använda denna som jordfelsbrytare: [länk]
Jag skulle inte använda den JFBn, anledningen är att den har nollspänningsutlösare i sig, så fort det blir spänningsavbrott längre än <1 sekund så måste du återställa den.

Antingen måste det monteras en JFB eller PSA innan uttaget eller tex följande portabla
https://www.smc.se/sv/artiklar/jordfelsbrytare-bodyguard.html
http://www.eltecno.se/produkter/tillfaellig-el/portabel-jordfelsbrytare/portabel-jordfelsbrytare/
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nej det blir svårt att få det fackmannamässigt.
Och jag skulle använda en självbegränsande värmekabel typ ETL, ev. skippa termostaten, och inte en portabel JFB som vem som helst kan plocka bort
 
E elmont skrev:
Och jag skulle använda en självbegränsande värmekabel typ ETL,
Javisst men den drar effekt oavsett temperatur över +5 C och inte kopplar ur sig själv som det görs med en termostat
 
tommib tommib skrev:
Varför ska du blanda in elektrikern överhuvudtaget om du kör med saker med stickpropp?

Normalt gör man inte så. Man ser till att man har ett uttag skyddat av JFB eftersom någon kan få för sig att koppla in något annat där. Det är lätt fixat, antingen bara för det uttaget eller för en grupp eller för hela centralen (ibland lite svårare).

En varning är också på sin plats. Flera sådana plug-in JFB jag har stött på håller inte reläet vid strömbortfall. Det innebär att din JFB kommer "bryta" vid strömavbrott, sedan måste den återställas mekaniskt/manuellt. Jag skulle betrakta det som ett problem i en värmeanläggning.
Så att det blir besiktat, försäkring osv. Är det något i den här stilen? https://www.energibutiken.se/sv/jor...6Fi9PygagWWwXxyjBAQGtxgYQjycj4ARoCTf4QAvD_BwE Allting ligger i källaren, så det som strömmen behöver gå till är: värmekabeln och varmvattenberedare, ev. någon taklampa.

Med termostat så menar jag samma jag länkade till i ursprungliga ämnet.

Jag har gammalt proppskåp förövrigt.

Något i denna stilen?
 
  • Schema över kopplingar i källaren för värmekabel, termostat, proppskåp, jordfelsbrytare och varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E elmont skrev:
Nej det blir svårt att få det fackmannamässigt.
Och jag skulle använda en självbegränsande värmekabel typ ETL, ev. skippa termostaten, och inte en portabel JFB som vem som helst kan plocka bort
Hur ska kabeln veta när den ska slå igång utan en termostat?

Jag menar, blir det inte jordfel endast om sladden är defekt/skadas?

Ingen kan plocka bort nånting.
 
Redigerat:
tommib
J jesper--- skrev:
Så att det blir besiktat, försäkring osv. Är det något i den här stilen? [länk] Allting ligger i källaren, så det som strömmen behöver gå till är: värmekabeln och varmvattenberedare, ev. någon taklampa.

Med termostat så menar jag samma jag länkade till i ursprungliga ämnet.

Jag har gammalt proppskåp förövrigt.

Något i denna stilen?
Vadå besiktigat? Allt du länkar är saker du kopplar in med stickpropp. Ingen elektriker kommer befatta sig med det. Det finns inget sätt att göra det fackmannamässigt eftersom ingen fackman monterar sånt.

Du bör inte koppla varken VVB eller värmekabel i någon grenkontakt, denna typ av utrustning bör ha dedikerade uttag eller vara fast ansluten.

Om du behöver dra fram el så är det en annan femma. Då skulle jag rekommendera att du ber elektrikern installera JFB på hela centralen, det är en bra säkerhetshöjande åtgärd på vilken anläggning som helst (nästan) som inte redan har en. Välj då en bra JFB av etablerat märke så klagar inte elektrikern. Här är en Hager för ca 500 kr. Den kan man sätta i en liten kapsling bredvid den gamla centralen, inga problem. Om du mot förmodan skulle vilja skydda bara en grupp kan du göra det också. Den tvåpoliga varianten är dock nästan lika dyr så jag hade nog valt en fyrpolig direkt. Även den kan användas för att bara skydda en grupp.

Att installera ny el i källaren är dock inte samma fråga som du inledde tråden med. Är det vad som ska göras?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skippa grenkontakten till VVBn, sätt ett separat uttag istället
 
Hur vet termostaten temperaturen efter hela slangen? det kan ju vara "varmt" där termostaten sitter och minusgrader en liten bit bort. Den lösa JFB som du föreslog kan ju vem som helst plocka bort, därför ska det vara en fast.
Värmekabel för vatten får aldrig bli så varm att bakterietillväxten i slangen ökar, det kan ske med en kabel som inte är självreglerande och styrs av en termostat som bara känner tempen på ett mycket begränsat område.
Strömförbrukningen blir snabbt lägre när temperaturen stigen några grader över noll och temperaturen på en självreglerande "anpassar" energiförbrukningen efter behov på hela ledningens längd.
 
tommib tommib skrev:
Vadå besiktigat? Allt du länkar är saker du kopplar in med stickpropp. Ingen elektriker kommer befatta sig med det. Det finns inget sätt att göra det fackmannamässigt eftersom ingen fackman monterar sånt.

Du bör inte koppla varken VVB eller värmekabel i någon grenkontakt, denna typ av utrustning bör ha dedikerade uttag eller vara fast ansluten.

Om du behöver dra fram el så är det en annan femma. Då skulle jag rekommendera att du ber elektrikern installera JFB på hela centralen, det är en bra säkerhetshöjande åtgärd på vilken anläggning som helst (nästan) som inte redan har en. Välj då en bra JFB av etablerat märke så klagar inte elektrikern. Här är en Hager för ca 500 kr. Den kan man sätta i en liten kapsling bredvid den gamla centralen, inga problem. Om du mot förmodan skulle vilja skydda bara en grupp kan du göra det också. Den tvåpoliga varianten är dock nästan lika dyr så jag hade nog valt en fyrpolig direkt. Även den kan användas för att bara skydda en grupp.

Att installera ny el i källaren är dock inte samma fråga som du inledde tråden med. Är det vad som ska göras?
El finns i källaren, men en egen propp.
Allting stationärt då alltså, en jordfelsbrytare, 30 mA, föredraget 4-polig som ska petas in emellan proppen till källarn och uttaget nere i källarn, sen därifrån får det ske någon typ av koppling till termostaten. VVB drar runt 1kw-1,5kw, mindre modell.

Värmekabel https://www.vvsochbad.se/Elartiklar...-av-vaermekabel-med-2-m-kallkabel-577447.html

Jordfelsbrytare 30ma. https://www.byggel.se/product.html/rogy-jordfelsbrytare-4-pol-40a-30ma

Termostat: https://www.vvsochbad.se/Elartiklar...ktronisk-termostat-Termonic-16090-577451.html

Bör detta funka? Elektrikern har ju med sig egen kabel.
 
J jesper--- skrev:
El finns i källaren, men en egen propp.
Allting stationärt då alltså, en jordfelsbrytare, 30 mA, föredraget 4-polig som ska petas in emellan proppen till källarn och uttaget nere i källarn, sen därifrån får det ske någon typ av koppling till termostaten. VVB drar runt 1kw-1,5kw, mindre modell.

Värmekabel [länk]

Jordfelsbrytare 30ma. [länk]

Termostat: [länk]

Bör detta funka? Elektrikern har ju med sig egen kabel.
Köp inte den jordfelsbrytaren. Det är bara skräp. Bytt ett dussin likadana som haft diverse problem.
 
tommib
Vilken JFB är skräp? Hagern?
 
E elmont skrev:
Hur vet termostaten temperaturen efter hela slangen? det kan ju vara "varmt" där termostaten sitter och minusgrader en liten bit bort. Den lösa JFB som du föreslog kan ju vem som helst plocka bort, därför ska det vara en fast.
Värmekabel för vatten får aldrig bli så varm att bakterietillväxten i slangen ökar, det kan ske med en kabel som inte är självreglerande och styrs av en termostat som bara känner tempen på ett mycket begränsat område.
Strömförbrukningen blir snabbt lägre när temperaturen stigen några grader över noll och temperaturen på en självreglerande "anpassar" energiförbrukningen efter behov på hela ledningens längd.
Den är utomhus, lika långt nergrävd, lika bra isolerad som resten av slangen. Om nu solen skiner lite extra på ett ställe, ja då gör den det.

Legionella trivs vid 25-45 grader.

Med termostaten slår den igång vid 3+ och stannar där också antar jag, att 10w/m ska kunna värma upp vatten till 25+ under vintern ser jag som högst otroligt.

En värmekabel med termostat vet inte tempen längs med hela slangen, utan bara vid punkten, korrekt. Säger du att en självreglerande kabel är en inbyggd termostat där värmen tillämpas på dem ställena den behövs?

Allting är nere i källaren, med lås, så nej ingen kan bara komma och ta bort den.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/altech-frostskyddskabel-2-60-m-komplett-kit?category_id=1329

"Om kabeln är ständigt inkopplad, avger den alltid effekt.
Sommartid blir det en förhöjd vattentemperatur i röret.
Vid stillastående vatten normalt 30-40°C.
Om lägre temperatur önskas, samt lägre energikostnad erfordras, bör termostat inkopplas."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.