O OopsyDaisy skrev:
Ja han har skissat upp en plan av teknikrum. Haft 1h telefonmötet med mig samt beställt projektering av golvvärme. Arbetet på plats (2 dagar) var skissade upp avloppssystem tillsammans med mig, samt lade ner nästan alla rör.
Då skulle jag betala ”ostridigt belopp” dvs arbetstiden + reseersättningen från entreprenören och bestrida övrigt belopp. Då har du visat din vilja att betala men att du inte håller med om resvägen. Detta förutsätter iofs att han inte är expert och jobbet var komplicerat, då är han ju så att säga inringd och resväg är något man kan förvänta sig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Var hantverkaren bor är fullständigt ointressant. Han kan bo i Australien om så är. Du betalar normalt restid från hantverkarens arbetsplats vilket borde vara entreprenörens kontor.
Det behöver inte vara så. Vi är många som utgår från hemmet och då räknas det som arbetsställe.
Tycker dock att TS i detta fall borde blivit informerad om att man anlitar underentreprenörer från annan ort och att det kommer att kosta extra.
 
Fairlane
Nja, i de flesta diskussioner när reseersättning för hantverkare kommer upp så gnälls det om att hantverkare får betalt för att resa till jobbet, något som inga andra får. Det är ju ett feltänk, eftersom jag som kund betalar för resan till mig, från hantverkarens arbetsplats. Om företaget väljer att ge hantverkaren ersättning från hemmet till kontoret så är det ett avtal mellan dem.

Sen kan man såklart ha hemmet som arbetsplats, exempelvis om man har enmansfirma. Som kund beställer jag dock jobbet från ett företag, Jag kanske får hem tre killar/tjejer som jobbar hos mig. Firman ligger 5 km från mig, då är det 5 km jag betalar för, inte 50 km för person 1 som bor långt från företaget, 0 km för person 2 som råkar vara min granne och 500 km för person 3 som de tar in extra från andra sidan landet. Undantaget såklart om man meddelat detta innan och jag godkänt det. Jag kan ju orimligt veta var de anställda bor.
 
  • Gilla
Skogstorpet och 8 till
  • Laddar…
Japp så är det
 
  • Gilla
khazod
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, i de flesta diskussioner när reseersättning för hantverkare kommer upp så gnälls det om att hantverkare får betalt för att resa till jobbet, något som inga andra får. Det är ju ett feltänk, eftersom jag som kund betalar för resan till mig, från hantverkarens arbetsplats. Om företaget väljer att ge hantverkaren ersättning från hemmet till kontoret så är det ett avtal mellan dem.

Sen kan man såklart ha hemmet som arbetsplats, exempelvis om man har enmansfirma. Som kund beställer jag dock jobbet från ett företag, Jag kanske får hem tre killar/tjejer som jobbar hos mig. Firman ligger 5 km från mig, då är det 5 km jag betalar för, inte 50 km för person 1 som bor långt från företaget, 0 km för person 2 som råkar vara min granne och 500 km för person 3 som de tar in extra från andra sidan landet. Undantaget såklart om man meddelat detta innan och jag godkänt det. Jag kan ju orimligt veta var de anställda bor.
Fast man kan ju se det omvänt också. Om jag är anställd på ett företag som har sitt kontor 150 km från mitt hem, och jag åker till en kund som bor 5 km från mitt hem. Ska kunden då betala milersättning för 150 km eller för 5 km?

Man kan ha sitt hem som arbetsställe även om man jobbar på ett större företag. Det är en förutsättning rent skattetekniskt för att kunna ha en företagsbil och utgå hemifrån. Det skulle bli ohållbart om man skulle behöva åka 150 km och hämta bilen, för att sedan åka till grannen 5 km bort och utföra arbete.
 
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, visst kan det vara så. Dock, säger man inget till kunden så är det avstånd från företagets lokation som gäller. Väljer en kund att anlita ett företag 150 km bort så kan resekostnaden inte komma som en överraskning. Beställer man från ett lokalt företag blir överraskningen stor om hantverkaren bor 150 km och man ska betala dennes resa. Sen kan ju ett företag vara lite smarta och säga "Vi ligger 150 km från di, men vi har en kille som bor 5 km från dig. Om vi kan ge honom jobbet så fakturerar vi reskostnad på 5 km istället för 150 km."
 
  • Gilla
Skogstorpet och 3 till
  • Laddar…
O OopsyDaisy skrev:
Anlitat en entreprenör för husbygge. Han bor i samma stad som vi och därmed tror man ju även att hans hantverkare gör det, men icke... nu kom det en faktura från rörläggaren som fakturerar 300 km, 65kr/mil i milersättning. Han har även fakturerat 38h arbete när han varit här i 2 dagar... rimligt?
I det stora hela är ju det 38 timmar som är den stora vikten i kostnaden... ÄR den rimlig?
Ingen spec på det?
 
Varför inte ringa och be om förklaring? Och säga att det vart orimligt dyrt, samt om ni bor i Gbg finns det väl nåååååra som bor närmare..
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
På sättet du skriver låter som att din huvudentreprenör har anlitat en underentreprenör som är rörläggare, därmed är det underentreprenörens utgångspunkt som är relevant.. inte din HE som en del skriver.

Du skriver även att han har utfört projektering där ni har skissat upp på plats (2 dagar), gissar jag rätt att det tagits fram handlingar efter denna skissen? Kan det vara så att denna rörläggare ställer upp på kort varsel? Du skriver nämligen nybygge och jag tänker spontant att projekteringen redan borde varit gjord om det inte gäller en ÄTA?

Att man ska bestrida fakturor hur som haver gör ju enbart entreprenörerna frustrerade, ring istället och prata med dom. Kan vara så enkelt att det blivit fel i ordersystemet.
 
Fairlane
F Facket skrev:
På sättet du skriver låter som att din huvudentreprenör har anlitat en underentreprenör som är rörläggare, därmed är det underentreprenörens utgångspunkt som är relevant.. inte din HE som en del skriver.
Det där köper jag inte. Om jag beställer en tjänst av ett företag som ligger i grannhuset så är det därifrån jag beställt. Om företaget sen väljer att ta in en underentreprenör från Australien, så är det helt ok för mig, men räkna inte med att jag betalar resan.

Då kan ju lika gärna UE ha ett timpris som är 50% högre så ska jag betala det också. Aldrig i livet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det där köper jag inte. Om jag beställer en tjänst av ett företag som ligger i grannhuset så är det därifrån jag beställt. Om företaget sen väljer att ta in en underentreprenör från Australien, så är det helt ok för mig, men räkna inte med att jag betalar resan.

Då kan ju lika gärna UE ha ett timpris som är 50% högre så ska jag betala det också. Aldrig i livet.
Allt ska givetvis vara rimligt och just i detta fallet hade iaf jag tagit diskussionen med beställaren eftersom avståndet kan tyckas vara lite väl i överkant. Men som sagt känner vi ännu inte till alla parametrar, de flesta har rejäla orderstockar och då kan det finnas skäl att sträcka sig utanför närområdet om det plötsligt skall göras något som kanske inte varit projekterat från början.

I övrigt så är detta förfarande väldigt praxis om jobbet utförs på löpande räkning med redovisning för beställaren.
 
Vad har ni för entreprenadform? Du skriver att fakturan kommer från rörläggaren till dig, vilket tyder på att DU beställt jobbet och inte din entreprenör. Är något ens avtalat?
 
Fairlane
Märklig praxis. I min bransch händer det också att vi får ta in underentreprenörer om vi inte hinner med, eller av vissa andra skäl, men ska vi fakturerar mer än avtalat så kommer man överens om det innan, inte överraskar kunden med det på fakturan. I detta fall lär det handla om 65*30+4 timmar extra, minst. Det är rätt mycket pengar för en privatperson.
 
  • Gilla
OopsyDaisy
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Märklig praxis. I min bransch händer det också att vi får ta in underentreprenörer om vi inte hinner med, eller av vissa andra skäl, men ska vi fakturerar mer än avtalat så kommer man överens om det innan, inte överraskar kunden med det på fakturan. I detta fall lär det handla om 65*30+4 timmar extra, minst. Det är rätt mycket pengar för en privatperson.
TS skriver att han inte avtalat om milersättning och finns det rimliga skäl (som vi ännu ej fått svar på) att behöva använda en UE som bor 150km bort enkel resa, men som samtidigt halverat resekostnaden genom att ha stannat över på orten... utan att debitera för traktamente... så är det väl enbart att betala och se glad ut.

Är det så att det är entreprenören som gjort bort sig i tidplanen eller projekteringen så ska denne självklart inte debitera för ökade kostnader kopplade till detta. Allt hänger på entreprenadform och vad som faktiskt har hänt.
 
O OopsyDaisy skrev:
Anlitat en entreprenör för husbygge. Han bor i samma stad som vi och därmed tror man ju även att hans hantverkare gör det, men icke... nu kom det en faktura från rörläggaren som fakturerar 300 km, 65kr/mil i milersättning. Han har även fakturerat 38h arbete när han varit här i 2 dagar... rimligt?
Helt omöjligt att svara på utan klara fakta.
38h på två dagar är fullt möjligt om de varit några gubbar där.
Däremot tycker jag man ska ha fått den informationen innan projektet startas.

Fairlane Fairlane skrev:
Låter horribelt på många sätt.
2 dagar och 300 km betyder 75 km enkel resa (om vi bortser ifrån kortare resor för att hämta saker. Känns onödigt långt bort, men det beror såklart på var man bor. Dock något entreprenören borde talat om.
65 kronor per mil är även det rätt högt kan jag tycka, utan att jag för den skull tycker det ska ligga 18kr/mil. Dock, har ni kommit överens om milersättning med entreprenören?
Slutligen tycker jag tummarna är galna. Som värst kan han ha 6 timmar i bil, vilket är illa. Då har han ändå 32 timmar att fördela på två dagar. Det får han nog motivera ordentligt för att jag ska köpa det...
52:- exkl. moms per mil är ingen oskälig summa i ersättning för att hålla en skåpbil som man behöver för att kunna utföra arbetena.

Som nämnt ovan framgår det ingenstans att det bara varit en rörläggare på platsen. ;)

O OopsyDaisy skrev:
Vi bor i Lerum och rörläggaren körde från Hunnebostrand, alltså 150km enkel väg.. han dök upp kl 11 första dagen sen sov han över hos entreprenören som även är hans bästa polare och hem igen på kvällen dagen efter. Vi har inte kommit överens om milersättning med entreprenören och fick ingen info om att hans hantverkare bor 150 km bort..
Fullständigt orimligt att anlita en underentreprenör så långt ifrån utan att informera om detta innan så du hade vetskap om detta.

mexitegel mexitegel skrev:
Har ni inte avtalat något annat så betala bara milersättning från din entreprenörs adress. Likaså är 65 kr/milen för högt, 45 är mer rimligt.

Betala helt enkelt det du tycker är skäligt och bestrid resten.
36:- exkl. moms per mil i körersättning... :thinking::thinking::thinking:
Då tycker jag nog att du ska ta reda på vad det kostar att hålla en skåpbil !!

Själv har jag en skattekostnad på ca: 6kr milen (2000mil/år och 12000kr i skatt)
Sen är där bränslekostnader på ca: 15kr milen.
Försäkringskostnader på ca: 4kr milen. (Baserat på 2000mil/år)
Service, slitage, förbrukning , leasingkostnader, värdeminskning är betydligt högre än 11kr milen kan jag upplysa dig om. ;)
 
  • Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.