Anlitat en entreprenör för husbygge. Han bor i samma stad som vi och därmed tror man ju även att hans hantverkare gör det, men icke... nu kom det en faktura från rörläggaren som fakturerar 300 km, 65kr/mil i milersättning. Han har även fakturerat 38h arbete när han varit här i 2 dagar... rimligt?

O OopsyDaisy skrev:
Anlitat en entreprenör för husbygge. Han bor i samma stad som vi och därmed tror man ju även att hans hantverkare gör det, men icke... nu kom det en faktura från rörläggaren som fakturerar 300 km, 65kr/mil i milersättning. Han har även fakturerat 38h arbete när han varit här i 2 dagar... rimligt?
Svårt att veta om det är rimligt. Var bor du? Vilket jobb är gjort?

Fairlane
Låter horribelt på många sätt.
2 dagar och 300 km betyder 75 km enkel resa (om vi bortser ifrån kortare resor för att hämta saker. Känns onödigt långt bort, men det beror såklart på var man bor. Dock något entreprenören borde talat om.
65 kronor per mil är även det rätt högt kan jag tycka, utan att jag för den skull tycker det ska ligga 18kr/mil. Dock, har ni kommit överens om milersättning med entreprenören?
Slutligen tycker jag tummarna är galna. Som värst kan han ha 6 timmar i bil, vilket är illa. Då har han ändå 32 timmar att fördela på två dagar. Det får han nog motivera ordentligt för att jag ska köpa det...

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Är normalt att man debiterar milersättning och körtiden räknas in i arbetstiden. Men 38h på två dygn låter orimligt. Det betyder att han har jobbat 19 h om dagen.
Har han pendlat i två dagar så har han 75 km körväg, enkel resa. Kanske är rimligt om ni bor i Norrland med stora avstånd? Annars borde det väl funnits någon på närmare håll.
Var de fler än en rörmokare?

Vi bor i Lerum och rörläggaren körde från Hunnebostrand, alltså 150km enkel väg.. han dök upp kl 11 första dagen sen sov han över hos entreprenören som även är hans bästa polare och hem igen på kvällen dagen efter. Vi har inte kommit överens om milersättning med entreprenören och fick ingen info om att hans hantverkare bor 150 km bort..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lordi skrev:
Är normalt att man debiterar milersättning och körtiden räknas in i arbetstiden. Men 38h på två dygn låter orimligt. Det betyder att han har jobbat 19 h om dagen.
Har han pendlat i två dagar så har han 75 km körväg, enkel resa. Kanske är rimligt om ni bor i Norrland med stora avstånd? Annars borde det väl funnits någon på närmare håll.
Var de fler än en rörmokare?
Det var 150 km enkel väg. Han sov hos entreprenören som även visade sig vara han bästis. Vi bor precis utanför göteborg...

SysterNett SysterNett skrev:
Svårt att veta om det är rimligt. Var bor du? Vilket jobb är gjort?
Bor precis utanför göteborg. Och rörläggaren bor 150km bot men sov hos entreprenören innan han åkte hem igen. Han var här i 2 dagar och gjorde inte ens klart rördragningen.

19 timmars jobb per dag, hur troligt är det?
Vad tycker du själv, är väl mer intressant än vad ett forum tycker.
Endera betala och vara glad, eller bestrida ockret. Valet är ditt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S
O OopsyDaisy skrev:

Har han projekterat någonting? Rördragning, dimensionering och så vidare?

Har ni inte avtalat något annat så betala bara milersättning från din entreprenörs adress. Likaså är 65 kr/milen för högt, 45 är mer rimligt.

Betala helt enkelt det du tycker är skäligt och bestrid resten.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
19 timmars jobb per dag, hur troligt är det?
Vad tycker du själv, är väl mer intressant än vad ett forum tycker.
Endera betala och vara glad, eller bestrida ockret. Valet är ditt.
mexitegel mexitegel skrev:
Har ni inte avtalat något annat så betala bara milersättning från din entreprenörs adress. Likaså är 65 kr/milen för högt, 45 är mer rimligt.

Frågan är väl framförallt vad man har för rättigheter i detta då jag tycker det verkar helt galet att jag får en sådan fakturaspec. Framförallt att entreprenören tar in hantverkare som bor 150km bort..

mexitegel mexitegel skrev:

Men vad har jag för rättigheter att bestrida? Det står ingenting om milersättning i avtalet.

O OopsyDaisy skrev:
Men vad har jag för rättigheter att bestrida? Det står ingenting om milersättning i avtalet.
Rättighet att bestrida har du alltid, sen om du får rätt är en annan sak.

Jag skulle aldrig betala den reseersättning om det inte var i förväg avtalat eller om det är andra speciella förhållanden.

Ang tiden han debiterat så kan det ju vara projekteringstid och inköp.

Åter igen, vilket jobb är gjort?

SysterNett SysterNett skrev:
Rättighet att bestrida har du alltid, sen om du får rätt är en annan sak.

Jag skulle aldrig betala den reseersättning om det inte var i förväg avtalat eller om det är andra speciella förhållanden.

Ang tiden han debiterat så kan det ju vara projekteringstid och inköp.

Åter igen, vilket jobb är gjort?
Ja han har skissat upp en plan av teknikrum. Haft 1h telefonmötet med mig samt beställt projektering av golvvärme. Arbetet på plats (2 dagar) var skissade upp avloppssystem tillsammans med mig, samt lade ner nästan alla rör.

Fairlane
Var hantverkaren bor är fullständigt ointressant. Han kan bo i Australien om så är. Du betalar normalt restid från hantverkarens arbetsplats vilket borde vara entreprenörens kontor.

• Gilla
McHolm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.