Hej!
Jag har en ganska komplex tomt (se bild) med 1000 + 300 m2 gräsyta och håller på att välja robot (HQ alt. Gardena) och funderar så här:

Alt 1) EN robot för både yta 1 och 2
Är det rimligt att EN robot klarar att hitta till alla fyra delytor som ju har totalt tre ganska smala passager. Vilken robot kan passa för det i så fall?

Det känns som en självklarhet att dra en guidekabel till yta 2 (kanske ända bort till 2a?), men behövs även en guidekabel till yta 1a? Och hittar roboten runt överallt på yta 1b?

Alt 2) TVÅ robotar, en för yta 1 (1000 m2) och en för yta 2 (300 m2)
Yta 1 är i stort sett helt plan (men har bitvis lite ojämn yta), yta 2 har en svag lutning (ca 15%) på ett ställe.
Räcker det med EN guidekabel för yta 1? Måste jag ha en robot med guidekabel för yta 2?
Vilka robotar kan vara lämpliga då för yta 1 resp. 2?
Jag vill i så fall inte ta i för mycket, särskilt inte på yta 2 (kostnadsskäl).


Jag är tacksam får alla goda råd och tankar som jag kan få ifrån här samt vad som är särskilt viktigt att tänka på i mitt fall när det gäller tekniska specifikationer (antal guidekablar, behövs GPS-styrning etc.) för de två alternativen.


Satellitbild av en tomt med markerade gräsytor och passager för planering av robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inga problem att klara det med en robot, ställ in ingångar (eller vad det heter på HQspråk) i resp område. Den lilla lutningen är inte heller något att bry sig om.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ser inga problem att klara det med en robot, ställ in ingångar (eller vad det heter på HQspråk) i resp område. Den lilla lutningen är inte heller något att bry sig om.
Tack! Vad tror du om antalet guidekablar? Bör jag ha en till yta 1a och en till yta 2a/2b?
Behövs en robot med GPS-funktion i så fall, så att den kan lära sig tomten?
 
Hej
Om du vill ta dig omaket att flytta på klipparen ett par gånger i veckan så kan du göra två eller flera zoner som är ” oberoende” av varandra. Då går klipparen i tilldelad zon enligt program eller batteritorsk. Så kan man göra på Gardena i alla fall.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Hej
Om du vill ta dig omaket att flytta på klipparen ett par gånger i veckan så kan du göra två eller flera zoner som är ” oberoende” av varandra. Då går klipparen i tilldelad zon enligt program eller batteritorsk. Så kan man göra på Gardena i alla fall.
Tack för förslag. Personligen vill jag dock slippa att lyfta mellan två ytor - lite av vitsen med att jag slipper tänka på klippningen försvinner då.
 
tttomten TomasJor skrev:
Ser inga problem att klara det med en robot, ställ in ingångar (eller vad det heter på HQspråk) i resp område. Den lilla lutningen är inte heller något att bry sig om.
Hej igen!
Idag var jag och tittade på olika modeller av Gardena (HQ-butiken var stängd idag☹️). Då sa säljaren att den nog inte klarar av grusplanen. Någon med erfarenhet av detta? Är problemet att den kör ner hjulen i gruset och står och slirar? Mitt grus är inte jättetunt, men heller inte så djupt att man sjunker ner i det väsentligt...
 
Kan inte uttala mig om gruset, men har liknande trädgård. Du måste ha en klippare med guidekabel, såklart. Annars går det ej. Inga problem med en 430x om du vill ha GPS. Kan också ställas in så att den börjar klippa efter att ha gått X meter på guiden, med en viss procentuell uppdelning som du ställer in.

Då får du också två guider, vilket är fördelaktigt i detta fall med din trädgård.

Edit: vid närmare koll på bilden hade tre guider varit ännu bättre för dig, dvs 450x. Om du inte kan hitta sätt att ansluta de två ytorna till vänster.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Om man är lagd åt hempularhållet så kan man ju ordna flera guidekablar på egen hand ganska enkelt. Med ett relä som kopplar mellan olika guidekablar styrt av ett tidur så kan man få samma funktion utan att betala vad en lyxmodell från Husqvarna kostar (du har ju inte ytan som kräver det).
Två kablar löser man enkelt på det viset, tre kräver lite mer tankeverksamhet.
Jag tror inte att det är optimalt att låta klipparen gå över grus. Du kan inte lägga plattor där?
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Om man är lagd åt hempularhållet så kan man ju ordna flera guidekablar på egen hand ganska enkelt. Med ett relä som kopplar mellan olika guidekablar styrt av ett tidur så kan man få samma funktion utan att betala vad en lyxmodell från Husqvarna kostar (du har ju inte ytan som kräver det).
Två kablar löser man enkelt på det viset, tre kräver lite mer tankeverksamhet.
Jag tror inte att det är optimalt att låta klipparen gå över grus. Du kan inte lägga plattor där?
Jag skulle säga att han absolut har ytan som kräver det. En 315x (eller motsv Gardena) som skulle vara ett alternativ skulle få gå fram och tillbaka längs guidekablarna (vare sig det var en guide eller två med relä) väldigt stor del av dagen med sina kortare klipptider och mindre bredd. Det är rätt långa transfertider för klipparen när den i ena änden av TS trädgård ska ladda, börjar leta guide och påbörjar den långsamma ökenvandringen hem. Här vill man ha långa klipptider för att minimera det, menar jag.

Baserat på egen erfarenhet som haft både 315x och 430x.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
N noupe skrev:
Kan inte uttala mig om gruset, men har liknande trädgård. Du måste ha en klippare med guidekabel, såklart. Annars går det ej. Inga problem med en 430x om du vill ha GPS. Kan också ställas in så att den börjar klippa efter att ha gått X meter på guiden, med en viss procentuell uppdelning som du ställer in.

Då får du också två guider, vilket är fördelaktigt i detta fall med din trädgård.

Edit: vid närmare koll på bilden hade tre guider varit ännu bättre för dig, dvs 450x. Om du inte kan hitta sätt att ansluta de två ytorna till vänster.
Tack! Angående att den kan starta klippning efter X meter: Kan man ha olika mått på de två guidekablarna (tänker då 430x för 450x känns väl dyr)? Även om den inte klipper på utvägen, kan det bli så att den klipper på hemvägen, alt. att den råkar hitta in i passage 3 (den över grusplanen) och börjar klippa i gruset...

Jag börjar för övrigt fundera i banorna att jag ska ha två robotar (en för 1000 m2 och en för 300 m2)
 
M Maximarcus skrev:
Om man är lagd åt hempularhållet så kan man ju ordna flera guidekablar på egen hand ganska enkelt. Med ett relä som kopplar mellan olika guidekablar styrt av ett tidur så kan man få samma funktion utan att betala vad en lyxmodell från Husqvarna kostar (du har ju inte ytan som kräver det).
Två kablar löser man enkelt på det viset, tre kräver lite mer tankeverksamhet.
Jag tror inte att det är optimalt att låta klipparen gå över grus. Du kan inte lägga plattor där?
Hej. Tack för tipsen! Plattor vore möjligt, men skulle optiskt se ganska konstigt ut tyvärr (börjar fundera på att ha två robotar istället). Dessutom måste roboten passera genom en stenmur på 77 cm precis innan den nå yta 2b....
Låter smart med relä, fast det blir nog lite för puligt för mig
 
N noupe skrev:
Jag skulle säga att han absolut har ytan som kräver det. En 315x (eller motsv Gardena) som skulle vara ett alternativ skulle få gå fram och tillbaka längs guidekablarna (vare sig det var en guide eller två med relä) väldigt stor del av dagen med sina kortare klipptider och mindre bredd. Det är rätt långa transfertider för klipparen när den i ena änden av TS trädgård ska ladda, börjar leta guide och påbörjar den långsamma ökenvandringen hem. Här vill man ha långa klipptider för att minimera det, menar jag.

Baserat på egen erfarenhet som haft både 315x och 430x.
Hej. Tack för dina synpunkter. Jag tittade på Gardena idag. Då hade de prissänkt och om jag köpte två (Gardena Smart Sileno 1000) skulle jag få båda för 20.000 kr. Då får jag ju samtidigt med 2x250 m kabel, dvs 500 m, vilket ungefär är mitt behov. Är det ett bättre alternativ med två robotar, än att ha en grusplan som en robot kanske inte klarar av? Fungerar förresten Gardena... 1000? Den ena ytan är alltså 1000 m2 och ganska komplex. Den hinner väl med? För den andra ytan som bara är 300 m2 kanske Gardena... 1000 är onödigt stor, fast priset är ju ganska bra tänker jag.... Fortfarande fundersam och villrådig, fast lite klokare tack vare alla tips & råd här
 
Personligen skulle jag nog valt två robotar, mest pga grusgången. Men om du har hårdpackat bergskross funkar det, men inte med 5 - 10 cm djup singelgång.
Till lilla gräsytan går det ju att ha en mindre robot till.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Jag vet inte hur släppunkter på guiden fungerar med två guider då jag alltid kört gps. Men klipparen klipper iallafall aldrig när den följer guiden. Så om vi tar gps som exempel: i praktiken kommer klipparen starta en runda med att från laddstationen följa guiden en viss sträcka tills den bedömer att den kommit till ett område där den inte varit på ett tag. Den fattar till viss del var smala passager finns och släpper sig någorlunda logiskt ”mitt i” de olika zonerna - är min erfarenhet. Sen åker den runt slumpmässigt (gps kan styra den lite ibland) där den släppt sig. Ibland kan den teoretiskt studsa in i en smal passage och ta sig till en föregående zon - det är ju slumpen.

När batteriet närmar sig en viss nivå börjar den leta guide (du ska med din trädgård ställa in den på att söka guide direkt - inte laddstation, för att öka effektiviteten) och när den hittar den kryper den långsamt hemåt heeeeela vägen längs guiden.

Så en 430x med två guider kan gå om du tänker till lite. En 450x definitivt. Två klippare som du föreslår heller inte orimligt. Dubbelt så mkt att underhålla etc, men med din trädgård inte orimligt sett till priset också.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
B BjornSk skrev:
Hej. Tack för dina synpunkter. Jag tittade på Gardena idag. Då hade de prissänkt och om jag köpte två (Gardena Smart Sileno 1000) skulle jag få båda för 20.000 kr. Då får jag ju samtidigt med 2x250 m kabel, dvs 500 m, vilket ungefär är mitt behov. Är det ett bättre alternativ med två robotar, än att ha en grusplan som en robot kanske inte klarar av? Fungerar förresten Gardena... 1000? Den ena ytan är alltså 1000 m2 och ganska komplex. Den hinner väl med? För den andra ytan som bara är 300 m2 kanske Gardena... 1000 är onödigt stor, fast priset är ju ganska bra tänker jag.... Fortfarande fundersam och villrådig, fast lite klokare tack vare alla tips & råd här
Har du hittat Sileno 1000 för 10’ så är det ju ett riktigt bra pris. Känns svårslaget att ta två av dem för att lösa din tomt.
När du väl kommer till att lägga ner begränsnings/guidekabel; titta i den här tråden för tips om hur kan göra det smidigt. Med rätt verktyg går det lätt!
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.