Jag råkade ut för samma sak. Hade ett löfte som de backade ifrån efter budgivningen. Men jag gick till en annan bank och avslutade alla kontakter med den som ändrade sig.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Blir förvånad över att banker kan göra värderingar efter vad som står på nätet. Det finns en tråd här på forumet där man konstaterar att värderingar på nätet är så felaktiga att ingen tror på dom.

[länk]
Jodå. Hörde av mig till banken för att ändra värdet för att få en lägre ränta. Hennes värdering var lägre än vad vi köpte för 10 år sedan. Hon hävdade att det var snittpriset i området men när jag kollar på sålda objekt så måste man titta på bostadsrätter och dessutom betydligt mindre kvm för att ens hitta ett objekt som sålts under deras värdering av vårt hus. Snittet för hus låg ca 40% högre och ca 30% mindre yta. De värderar med både hängslen och livrem på befintliga lån. Vill man ha en riktig värdering så får man betala en mäklare som skriver intyg.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag råkade ut för samma sak. Hade ett löfte som de backade ifrån efter budgivningen. Men jag gick till en annan bank och avslutade alla kontakter med den som ändrade sig.
Jag trodde inte att nån annan bank skulle vilja ta i ärendet när man satt med ett påskrivet kontrakt och inget lån! Dessutom vet jag att banken där vi hade bolån sen tidigare inte skulle låna ut så mycket pengar till oss, så jag blev förvånad att vi fick lånet från första början. Alltså panik när de plötsligt backar!
 
Råkade själv ut för något liknande vid renovering privat.
Bankens egna förslag på upplägg från början var, förhandsvärdering av mäklare och höja upp dagens bolån till 85% av denna. Detta skulle då bara kollas högre upp i banken där det tog stopp.

Deras nya förslag var byggnadskreditiv på 85% av det uppskattade slutvärdet och dyrare ränta.

Dock kan de va lite känsliga ibland har jag märkt, så kan vara bra att ha en bra personlig kontakt. Köpte en större fastighet och den ville de bara belåna 50% av marknadsvärdet.. även fast den med goda marginaler bar sig själv ekonomiskt, så allt är inte helt klart när de gäller banker.

Bästa är att betala direkt från egen ficka och ha så lite som möjligt att göra med dem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
E Emma.An skrev:
Acceptera inte att banken ändrar sig i efterhand. Hade själv problem med ett lån som de godkände och sedan när jag köpt huset ändrade sig. Jag sa att de sätter mig i skiten och att de redan givit grönt ljus och att jag handlat därefter. Vägrade acceptera att de bara kunde ändra sig. Sa till min bankman att hon hade två dagar på sig att lösa problemet och annars pratar vi med hennes chef. Slutade med att kontorschefen fick ringa upp mig och jag riktigt förbannat sa "Jag skiter i om du tar pengar ur egen ficka, ni lovade mig det här och då får ni lösa det" tre timmar senare hade de magiskt trollat fram pengarna och jag fick mitt lån. Man ska ställa krav på sin bank!
Låt mig gissa, Nordea eller Swedbank?
De får inte göra så.
Ett löfte som de bryter får de ersätta ifall det ger ekonomiska konsekvenser för den drabbade.
Det finns en motsvarighet till ARN när det gäller finansiella tjänster.
 
I vårt fall var det SBAB.
 
Det var de som undervärderade vårt hus med ca 40% när vi ville ändra värderingen för att få bättre ränta (de har ju en stege där du får böttre ränta om du lånar mindra av värdet).
 
SBAB använder sig av bostadsuppgifter.se och deras värderingar är otroligt låga. bostadsuppgifter.se har i mitt område väldigt gamla försäljningar som de baserar sina värderingar på och verkar ha glömt att registrera de flesta försäljningarna de sista 10 - 15 åren.
 
  • Gilla
IA67
  • Laddar…
JH Marcus JH Marcus skrev:
Saken är den att huset är alla gånger värt de jag tänkt låna flera gånger om.
I så fall så är det väl bara att värdera huset som det står idag. Är huset värt så mycket så är det väl inga problem för banken att bevilja ett lån på "orginalhuset" så att säga?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Skönt att dt lösts sig för TS. Jag blir uppriktigt sagt förbannad när jag läser om hur bankerna beter sig. Jag växte upp under en tid då bankerna dikterade villkor för hur människor skulle leva och bete sig för att kunna få lån. Men idag är det andra tider. Det är dags för oss konsumenter att visa att bankerna är leverantörer, inte institutioner.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag trodde inte att nån annan bank skulle vilja ta i ärendet när man satt med ett påskrivet kontrakt och inget lån! Dessutom vet jag att banken där vi hade bolån sen tidigare inte skulle låna ut så mycket pengar till oss, så jag blev förvånad att vi fick lånet från första början. Alltså panik när de plötsligt backar!
Här måste man förstå / veta (men jag förstår att det är allt annat än tydligt från banken sida) att ett lånelöfte, inte är ett löfte i sin renaste ordalydelse. Banken gör en individuell bedömning av säkerheten. Även om du har ett lånelöfte på 5 milj så kommer banken inte vilja ha ett hus som de anser är värt 1 milj, som säkerhet för ditt 5milj-lån. Därför ska man alltid ta kontakt med banken innan man skriver på ett kontrakt för att få ett godkännande av säkerheten.
 
Bart Bart skrev:
Skönt att dt lösts sig för TS. Jag blir uppriktigt sagt förbannad när jag läser om hur bankerna beter sig. Jag växte upp under en tid då bankerna dikterade villkor för hur människor skulle leva och bete sig för att kunna få lån. Men idag är det andra tider. Det är dags för oss konsumenter att visa att bankerna är leverantörer, inte institutioner.
Håller med dig i sak.
Men samtidigt; en leverantör får ju välja att inte leverera?
 
  • D Daaaaaniel skrev:
    Här måste man förstå / veta (men jag förstår att det är allt annat än tydligt från banken sida) att ett lånelöfte, inte är ett löfte i sin renaste ordalydelse. Banken gör en individuell bedömning av säkerheten. Även om du har ett lånelöfte på 5 milj så kommer banken inte vilja ha ett hus som de anser är värt 1 milj, som säkerhet för ditt 5milj-lån. Därför ska man alltid ta kontakt med banken innan man skriver på ett kontrakt för att få ett godkännande av säkerheten.
    Vi hade kontakt med banken hela vägen. När vi gick in i budgivningen, under budgivningen för att öka lånelöftet eftersom buden drog iväg, efter att vi vunnit budgivningen. Banken ringde dessutom upp efter avslutad budgivning och frågade om vi verkligen hade vunnit eftersom mäklaren noterat ett högre bud. Därefter frågade de när vi skulle skriva kontraktet. När jag sen meddelade att vi skrivit kontrakt kunde de plötsligt inte "hjälpa till" med lån eftersom vi köpte huset av fel anledning, en anledning som jag varit tydlig och öppen med hela tiden.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Håller med dig i sak.
Men samtidigt; en leverantör får ju välja att inte leverera?
Absolut. Meddela det då när frågan ställs. Har vi gjort upp om något och jag går vidare med den uppgörelsen i tron att det är "grönt ljus" är det bara att leverera. Annars blir det ju ett avtalsbrott, även om det bara är ett muntligt avtal.

Som bankerna beter sig vekar de tro att de kan behandla sina kunder lite hur de vill utan att det faller tillbaka på dem. Vilket de faktiskt kan så länge vi accepterar det.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Absolut. Meddela det då när frågan ställs. Har vi gjort upp om något och jag går vidare med den uppgörelsen i tron att det är "grönt ljus" är det bara att leverera. Annars blir det ju ett avtalsbrott, även om det bara är ett muntligt avtal.

Som bankerna beter sig vekar de tro att de kan behandla sina kunder lite hur de vill utan att det faller tillbaka på dem. Vilket de faktiskt kan så länge vi accepterar det.
Upplever bara ibland att folk tycker att det är någon slags mänsklig rättighet att FÅ låna pengar, vilket det inte är.
Obs; jobbar själv inte på bank. Kanske lika bra att säga innan man beskylls för det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.