Goddag alla byggahusare.

Jag har några oljefyllda elradiatorer som börjat svika mig här hemma. De är kopplade på två separata slingor runt om i huset. Det är 400v radiatorer vi pratar om.

Jag hade så klart velat köpa ny fungerade, och då vi har ett bättre uppvärmningssystem idag än vad det ursprungliga huset hade när det byggdes, anser jag att elementen enbart används på vinterhalvåret här nere i Skåne, och bara fungerar som ett komplement framför allt i sovrummen.

Nu till frågan. Kan jag byta ut ett trasigt 400v element till ett 230v, i min värld borde det väll gå att koppla vidare, jag tänker att en av de två faserna man inte använder till 230v elementet, kopplar man bara vidare på slingan som matar vidare till nästa. Eller är jag ute på hal is?
 

Bästa svaret

Det beror på.
Finns det nolla meddraget så går det att använda den ena fasen och nollan, men i de flesta fall har man satt 400V raddar och dragit bara faser.
Antingen får du göra om kabeldragningen, eller köpa 400V radiator.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det beror på.
Finns det nolla meddraget så går det att använda den ena fasen och nollan, men i de flesta fall har man satt 400V raddar och dragit bara faser.
Antingen får du göra om kabeldragningen, eller köpa 400V radiator.
Vet inte om bilden säger något.
Men som jag tolkar det är där två faser, även om man aldrig ska vara säkra vad gällande färgerna på kablarna, samt jord och nolla.
Var av, i mitt huvud, inte borde vara svårare än att man kopplat 230v element som man bör göra och skicka vidare den andra fasen man inte nyttjar.
 
  • Elkopplingsdosa med flera färgade kablar och etiketter på svenska och andra språk som indikerar anslutningar för radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger märkskylten?
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Vet inte om bilden säger något.
Men som jag tolkar det är där två faser, även om man aldrig ska vara säkra vad gällande färgerna på kablarna, samt jord och nolla.
Var av, i mitt huvud, inte borde vara svårare än att man kopplat 230v element som man bör göra och skicka vidare den andra fasen man inte nyttjar.
Bilden tyder på om det är som du skrev 400 V befintliga att det är tre faser och jord som är lagt via kablarna på bilden. Det är också ett vanligt sätt att göra historiskt då direktel var vanligt så det är nog ingen tvekan vad vi ser här. Enklast är väl att du skaffar ett nytt som passar dvs 400 V.
 
Kopplingsbeskrivningen är lika för 400V och 230V ,så det beror helt på vad det står på radiatorn. I ena fallet 400 = P1 och P2 = lika med 2 faser och det andra P1 och P2(noll) = 230V . Fas på P1 och noll på P2
 
Nu skriver ju TS tydligt i #1 att det rör sig om 400 V befintligt så inte mycket att fundera över. Givetvis kan man lägga om till två faser och nolla i slingan och sen koppla om. Särskilt om det nu inte är huvuduppvärmning utan mer komplement men ändå enklast bäst att ersätta lika med lika kan tyckas.
 
  • Gilla
SkogsLasse och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu skriver ju TS tydligt i #1 att det rör sig om 400 V befintligt så inte mycket att fundera över.
Klart att det är 400V som TS pratar om, men hen framhåller ett schema som sitter stämplat på locket till dosan och är båda för 400V och 230 , där det inte framstår någon spänning utan enbart P1 P2 Noll, därav mitt inlägg så inge tvekan finns för koppling
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.