Bor i ett timmerhus i Dalarna. Fastigheten är avstyckad från en av byns ursprungliga, stora fastigheter. Tomten är ca 6500m2 och avgränsas av en traditionell gärdesgård. Jag och min man har utvecklat fastigheten med pool och spaavdelning. Vedeldad bastu finns i dalahusstil.
Gärdesgården håller på att falla samman. Den sattes upp av förra ägaren under mycken krångel med grannen åt ena hållet. När den väl var uppsatt, tvingades de flytta den några meter in mot sin (numera vår) tomt. Grunden till detta är oklar. Förra ägaren berättade om sabotage från grannens sida med påföda skador på gärdesgården. Vi har upplevt det en gång.
Nu behöver vi sätta upp ett nytt staket. Eftersom vi har en löst springande hund, som inte helt pålitligt håller sig inom tomten om öppningar mot skog och väg finnes, behöver staketet byggas runt hela tomten.
Vilken typ ska/kan/bör vi välja? Gärdesgården är den mest naturliga, men kan klättras över, har ca 10 års livstid om ej sabotage. Rött/vitt staket går förstås, men blir dyrare och måste underhållas. Järnstaket med nedgjutna plintar dyrast, längst livslängd, men passar det in?
Tilläggas bör att ingen av grannarna år tre håll vill dela på kostnaderna.
 
  • Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
Åsa Lund
Du får gå kurs i att bygga gärdsgård och göra staketet själv?
 
Varför inte bygga en mindre rastgård till hunden, med säker höjd/konstruktion?
Och så laga den befintliga gärdesgården i samma stil som den byggdes.
 
  • Gilla
Doris F
  • Laddar…
Tack för konstruktiva svar! Visserligen är jag själv från Dalarna, men att lägga min energi på att bygga gärdesgård själv för att grannen sedan ska backa ner den ideligen med sin åkgräsklippare, nej , då målar jag hellre tavlor, gör smycken eller keramik och säljer! Att ha en hund i en avgränsad rastgård fungerar inte på vår äldre herre. Han har kronisk tarminflammation och är synnerligen lättstressad.
I förstone förefaller vårt bekymmer vara mer av skönhetsnatur. Men bakom detta ligger förstås ett gediget försök från två grannars sida att mobba ut oss och få oss att ge upp och flytta. Precis som de tillsammans gjort med de två andra familjer, som bott här efter att tomten avstyckades! För att inte tala om att vår in- och utfart är ett officialservitut, som belastar den ena grannens fastighet, men som denne vägrar att acceptera.
 

Bästa svaret

tommib
Här är en modell för hur du kan ordna staketet under rådande förutsättningar

1280px-Structure_of_Berlin_Wall.svg.png
Allvarligt talat så är väl ett grönt gunnebostängsel det enklaste och mest underhållsfria om pengar finns. Se till att sätta det en bit in på din egen tomt. Du kanske behöver ett till staket närmare tomtgräns som visar var gränsen går så att inte grannarna tror att de kan annektera din tomt som är utanför staketet. Detta kan vara av enklare typ.

Frågan beror således på fördelningen av eget arbete och pengar.
 
  • Haha
  • Gilla
nicklas_json och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Här är en modell för hur du kan ordna staketet under rådande förutsättningar
Men det där höll ju inte så värst länge heller :(
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
tommib
Nja.... Trettiotalet år är väl rätt bra men det krävdes vad jag har hört en del underhåll...
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja.... Trettiotalet år är väl rätt bra men det krävdes vad jag har hört en del underhåll...
?
 
tommib tommib skrev:
Här är en modell för hur du kan ordna staketet under rådande förutsättningar

[bild]
Allvarligt talat så är väl ett grönt gunnebostängsel det enklaste och mest underhållsfria om pengar finns. Se till att sätta det en bit in på din egen tomt. Du kanske behöver ett till staket närmare tomtgräns som visar var gränsen går så att inte grannarna tror att de kan annektera din tomt som är utanför staketet. Detta kan vara av enklare typ.

Frågan beror således på fördelningen av eget arbete och pengar.
Absolut! Grönt Gunnebostängsel har vi diskuterat. Förmodligen landar vi nog i en slags kombination trots allt. Vi är visserligen pensionerade, men fortfarande under 70 båda två, tämligen raska i ben och skalle, så majoriteten blir nog i grönt Gunnebo, fronten mot vägen+ överblickbar sträcka därifrån blir nog gärdesgård. Hunden tränas för fullt att hålla sig på tomten, vilket går bra så länge grannars tikar inte löper.
 
Hemmakatten
Vi hade runt vår stora tomt på landet ett fårstängsel med trästolpar. Billigt och bra, höll vår hund inne på tomten. Men det passar kanske inte hos er.
 
  • Gilla
Pojkflickan och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi hade runt vår stora tomt på landet ett fårstängsel med trästolpar. Billigt och bra, höll vår hund inne på tomten. Men det passar kanske inte hos er.
Tyvärr. Hade ju varit drömmen, men vår fastighet ligger med grannar ganska nära och, med risk för att tolkas som förnäm:rofl:, kräver själva byggnaderna en annan inramning.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.