Hej alla ni som kan! Vi har en altan på landet där plankorna vid ingången är ruttna, en är katastrofal och vi skulle ta tag i det i helgen att byta ut de som är mest behövda. Hela altanen skulle behöva en renovering egentligen men vi kommer troligtvis inte ha kvar huset så länge att vi vill lägga de pengarna så tänkte bara göra det mest akuta.

Nu är det så att virket som är använt är 90 mm brett och 30 mm tjockt. Jag har sökt och sökt och hittar inget virke i den storleken?! Om jag nu bara vill byta ut vissa, har ni rekommendationer på hur jag ska göra? Skulle det se heltokigt ut att ha ex. 120 mm brädor?

Ingen av oss är jättehändig....

Tack på förhand
Mvh
Malin
 
  • Ruttet träplank på en altan med en del skada särskilt vid ingången, behov av byte synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens träplankor med synlig förruttnelse och skada vid ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom ni inte tänker ha huset kvar så länge skulle inte jag lägga ner arbete på det, den måste till ett genomgripande nämner du. Annars kan du såga av det som är ruttet vid bärlinorna och .slå på en en bit som är lite högre, så lyfter du upp trall 22 mm jäms med befintligt, sen det med hur det ser ut ?? , är ju akutvård
 
J jonaserik skrev:
Eftersom ni inte tänker ha huset kvar så länge skulle inte jag lägga ner arbete på det, den måste till ett genomgripande nämner du. Annars kan du såga av det som är ruttet vid bärlinorna och .slå på en en bit som är lite högre, så lyfter du upp trall 22 mm jäms med befintligt, sen det med hur det ser ut ?? , är ju akutvård
Tack, ska testa! Får se ur det ser ut
 
Hur stor är trallen totalt, inklusive eventuella trappsteg mm?
 
Tre trappsteg. Hela trallen är ca 10 kvm
 
Jag skulle byta. 128*28 trallvirke för 10 kvm, plus några trappsteg. Med spill ca 90 meter á 13 kr/metern. Trallskruv. En såg. En skruvdragare. En back öl. En helgs arbete.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
De pengarna får ni troligen igen vid försäljningen och med god ränta dessutom.

Edit : refererar till Barts förslag om att lägga om hela.
 
Redigerat:
Svårt att säga hur mycket det påverkar priset... skulle tro att en halvdan renovering lika gärna skulle sänka priset.

Hur ser grunden till altanen ut?
Väggen ser ju ut att behöva lite omtanke...
/ATW
 
Redigerat:
A ArneTW skrev:
Svårt att säga hur mycket det påverkar priset... skulle tro att en halvdan renovering lika gärna skulle sänka priset.

Hur ser grunden till altanen ut?
Väggen ser ju ut att behöva lite omtanke...
/ATW
Väggen och grunden är allt slitet. T o m när vi köpte huset för 4 år sedan så så dåvarande ägaren att altanen är på sista andetaget.

Men nu blev det lite konstgjord andning i alla fall, lite lasyr på så tror jag det ser ok ut. Sen ska resten av plankorna fixas men vi hade plank i vedboden för att göra det där idag iaf!
 
  • Förnyade träplank på en sliten altan med skuggor som korsar de nymålade och de gamla brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.